characters characters

Obiceiurile alimentare reprezinta esenta sanatatii viitoare

Cum ii atragem pe cei mici cu hrana sanatoasa

04 aprilie 2019    |   522 vizualizări

Varsta: 0 - 3 ani.





Hranirea adecvata
este o misiune zilnica a parintelui, o misiune deloc usoara si pe termen lung.


Tablourile in farfurie atrag si fac misiunea parintelui mai usoara.


Pentru cititorii SuntParinte.ro
, am discutat cu Luminita Alexandru despre importanta unei alimentatii corecte la copilasii cu varsta sub 3 ani. 

Luminita Alexandru este scriitor si edutainer, fondator Copilul Verde si militeaza pentru hrana variata si preparata sanatos.



Pe bloguri, pe grupurile din cadrul retelelor de socializare observam atatea tendinte, variante si crezuri diferite in ceea ce priveste “cum este bine” si “ce este bine” sa ii oferi copilului tau, incat de la un moment incolo acest fapt poate deveni confuz si chiar coplesitor.


Luminita Alexandru:
Hranirea corecta a copiilor este un subiect sensibil si complicat. Toata lumea are impresia ca se pricepe la gatit si la cresterea copiilor, Internetul abunda in sfaturi si opinii care se contrazic, exista mai multe stiluri alimentare – toate cu avantaje si dezavantaje, industriile alimentare si farmaceutice promoveaza tot felul de produse si suplimente miraculoase.

 

In realitate, este simplu: copiii trebuie sa primeasca hrana variata, naturala, integrala, ideal ecologica, preparata sanatos, bogata in fructe si legume proaspete. Desi se acorda o atentie sporita aportului de proteine si calciu, copiii au nevoie si de alti nutrienti. De aceea, diversificarea meniului este foarte importanta. Un alt lucru care ar trebui sa preocupe este asimilarea – nu conteaza doar cantitatea, ci si combinarea corecta a alimentelor si modul de preparare, astfel incat copiii chiar sa asimileze o mare parte a nutrientilor din farfurie.

 

Hranirea adecvata este o misiune zilnica – ea trebuie sa fie o obisnuinta. Dezvoltarea armonioasa si imunitatea puternica nu se obtin prin suplimente si cure intensive promovate la TV, ci printr-o hranire optima pas cu pas si printr-un stil de viata sanatos aplicat in mod constant (mediu nepoluat, sport, hidratare, gestionarea stresului, timp de ecran redus etc.).

 

Si totusi, de ce este chiar atat de important sa avem grija de obiceiurile alimentare pe care le inducem copiilor nostri?

 

Luminita Alexandru: Ce mananca si ce obiceiuri sanatoase isi formeaza un copil in primii 6 ani reprezinta esenta sanatatii lui viitoare, pentru ca in aceasta perioada isi cristalizeaza convingerile despre lume si viata, pe baza mediului in care traieste, a stimulilor din jur, a alimentelor cu care intra in contact si isi formeaza preferintele cele mai subtile. Pe masura ce creste, frecventa cu care opereaza creierul sau se schimba, iar copilul devine tot mai putin influentabil (stim bine ca un adult isi schimba foarte greu stilul alimentar sau obiceiurile). O alimentatie corecta aplicata zi de zi pana la 3 ani, cu exemple pozitive in familie, ajuta copilul sa faca alegeri bune cand ajunge in colectivitate si este expus tentatiilor si exemplelor negative. Pentru o aprofundare a acestor puncte de vedere, va recomand sa cititi cartea si studiile stiintifice ale lui Bruce Lipton – “Biology of belief”.

 


Cum ii apropiem pe copii de legume si fructe?

Toata lumea stie: copiii ar trebui sa consume mai multe fructe si legume decat accepta de obicei. Multi copii mananca 2-3 alimente si refuza aproape toate legumele sau fug de orice este verde. Munca de convingere este intensa si uneori istovitoare si fara prea mari rezultate. In primul rand, copiii trebuie sa aiba acces de mici la alimente sanatoase. In al doilea rand, ei trebuie sa aiba exemple pozitive in familie – cand toti membrii familiei savureaza salatele, copiii vad in asta un standard, un obicei. In al treilea rand, activitatea de hranire nu trebuie sa fie inversunata sau stresanta. Ea trebuie sa tina cont de gusturile personale, sa fie adaptata la ele si, mai ales, sa fie adaptata la specificul copilariei.

 

Copiii sunt curiosi, activi, energici, iubitori de culori si veselie, adora joaca si descoperirile, au o imaginatie bogata. Mancarea care arata jucaus este mai apetisanta, stimuleaza glandele salivare si are sanse mai mari de a fi încercata si acceptata. Implicarea copiilor in activitati de gatit, contactul fizic cu diverse bucati de legume si fructe, au un rol decisiv in familiarizarea copiilor cu o varietate larga de alimente. Cu cat expunerea pozitiva a copilului la o leguma este mai mare (in farfurie dar si in: desene, povesti, desene animate), cu atat cresc sansele ca el sa o accepte. Asadar, joaca cu legumele si fructele, cu mancarea, facuta isteţ, are mari beneficii.

 

De ce sa ne (si) jucam cu legumele si fructele?

 

De-a lungul timpului am avut ocazia sa lucrez cu sute de copii in cadrul atelierelor Copilul Verde. Nu a existat niciun copil care sa nu fie atras irezistibil de tablourile din legume. De fiecare data platourile s-au golit, iar legumele (inclusiv gulii, conopida cruda, broccoli aburit, varza de Bruxelles, topinambur, spanac, ceapa verde, vlastari de floarea-soarelui) au fost rontaite cu mare pofta. Imi amintesc un atelier in care am vorbit despre zapada si am facut oameni de zapada din gulii, cu nasturi din coaja de ridiche neagra. Primele bucati care au disparut de pe platouri au fost... nasturii!? Da, au mancat coaja de ridiche neagra! Si o mare satisfactie: dupa ateliere, majoritatea copiilor au cerut parintilor sa le cumpere acele legume si pentru acasa. In urma acestor experiente am continuat “munca de convingere”, am creat si publicat multe carti, CD-uri si desene animate care promoveaza un stil de viata sanatos si stimuleaza copiii sa incerce cat mai multe fructe si legume delicioase.

 

 

 

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe