characters characters

Memoria si invatarea

Ce este bine sa stii despre memorie si invatare

Propus de: SuntParinte.ro   |   07 februarie 2017    |   4154 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

memorie si invatare
Experientele prin care trec copiii le influenteaza felul in care se dezvolta legaturile neuronale.

Cu totii ne dorim sa avem copii sau elevi care sa invete bine si usor, insa pentru acest lucru, este esential sa cunoastem cat mai multe lucruri despre felul in care functioneaza invatarea si memoria.

Iata cateva lucruri pe care este bine sa le stii ca parinte si pe care le poti spune copilului tau, despre inteligenta, memorie si invatare:

Inteligenta este flexibila

IQ-ul nu este fix, iar dezvoltarea creierului continua pe tot parcursul vietii in functie de stimulii din mediu si experientele prin care trec copiii. Invatarea ghidata, exersarea si feedback-ul frecvent prin care activitatea copilului este corectata sunt strategii eficiente de formare a abilitatilor noi sau de invatare. In plus, convingerea ca inteligenta este flexibila si ca efortul depus duce la imbunatatirea performantei chiar ajuta la imbunatatirea rezultatelor copiilor, asa cum arata studiile.

Profesorii pot sa ii ajute pe copii sa se dezvolte la nivel cerebral construind pe „baza” cu care vine inzestrat fiecare copil.

Stresul afecteaza invatarea

Cortexul prefrontal este zona din creier care se ocupa de rationamente, analiza critica si prioritizare, precum si de controlul emotiilor. In copilarie si adolescenta, aceasta zona a creierului este in proces de maturizare, de aceea copiii nu au intotdeauna capacitatea de a fi rationali. Atunci cand centrul responsabil de emotii (amigdala) este prea activata (cand copilul este stresat, speriat sau furios), informatiile nu ajung la cortexul prefontal pentru a fi analizate si intelese. De aceea, copiii stresati nu invata bine. De asemenea, de aceea, majoritatea copiilor nu se pot controla atunci cand isi ies din fire sau nu se pot concentra asupra lectiilor daca sunt suparati sau speriati.

Pentru a reduce din emotiile negative traite de elevi, profesorii trebuie sa scada stresorii si frustrarea prin a explica mai bine sarcinile si temele (acestea nu trebuie sa fie percepute ca fiind foarte dificile sau foarte multe de catre elev) si prin instructiuni repetate pana cand se obtine intelegerea problemei.

Invatarea se bazeaza pe asemanari si tipare

Cand profesorii activeaza mai intai informatiile deja cunoscute de catre copii, apoi le leaga pe acestea de informatiile noi, copiii vor retine mai usor noile cunostinte. De asemenea, cand copiilor le sunt explicate conexiunile si relatiile dintre informatiile noi si cele vechi, precum si eventuale tipare pe care acestea se bazeaza, invatarea are loc mai simplu.

Elevii isi pot imbunatati memoria de lucru daca profesorii le dau ocazia sa faca predictii („Ce credeti ca se intampla daca amestecam uleiul cu apa?”), le ofera feedback la timp si ii ajuta sa vada practic ceea ce invata din punct de vedere teoretic. De asemenea, incurajarea copiilor de a reflecta asupra notiunilor noi invatate sau experimentelor realizate ii ajuta sa le memoreze mai usor.

Pentru a retine o informatie, aceasta trebuie folosita

De fiecare data cand un copil realizeaza o activitate (de exemplu, exerseaza scrisul), sunt activate anumite retele neuronale. Cu cat activitatea este repetata mai des, cu atat retelele neuronale sunt activate mai des, iar activarea lor frecventa le face mai puternice (creste numarul de conexiuni neuronale). De aceea, activitatile repetate frecent, precum cititul sau scrisul ajung sa fie din ce in ce mai simple, pana cand devin aproape automate, nemaifiind nevoie de un efort constient pentru a le realiza.

Cand este vorba de informatii teoretice, copiii le vor retine mai usor daca vor discuta mai des si in contexte diferite despre ele, daca le vor folosi in activitati practice, daca vor gasi ei insisi asemanari si deosebiri intre informatiile noi si cele vechi si daca sunt folosite mai multe simturi in invatarea si practicarea lor.  De aceea, discutiile cu copilul despre ce a invata la scoala, inscrierea acestuia la activitati extrascolare (unde poate pune in aplicare informatiile teoretice invatate la scoala) ajuta la retinerea mai eficienta a materiei.

Cunoscand aceste lucruri iti va fi mult mai usor sa iti ajuti copilul sa invete mai usor si mai eficient.


*Sursa foto:https://www.flickr.com/photos/chrisyarzab/5659535221/

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe