characters characters

Hiperactivitatea si regulile sociale

Propus de: Irina Calota   |   02 februarie 2011    |   4526 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

hiperactivitatea si regulile socialeFiind in continua miscare, copilului afectat de hiperactivitate ii este dificil sa se adapteze adecvat la cerintele sociale. Din cauza impulsivitatii, se arunca direct in actiune, fara a mai evalua sau lua in calcul consecintele propriilor decizii. De aceea, este important sa primeasca sprijinul parintilor si educatorilor.
 
Copiii care sufera de hiperactivitate invata si aplica destul de putin din ceea ce le spunem (teoria post pozna), au nevoie de practica si exersare concreta a respectivelor situatii sau reguli sociale pentru a interioriza mai usor ce au ei de facut. Asadar, tempereaza-te din a-i atrage atentia fata de cum ar trebui sa se comporte si din a-i face teorie. De foarte multe ori , el stie cam ce ar avea de facut, doar ca in situatia respectiva ii este greu sa se abtina.

Metode educative pentru copiii afectati de hiperactivitate

1. Foloseste-te de puterea jocului. Gandeste-te la situatii sociale diverse in care copilului ii este greu sau nu este constient de efectele hiperactivitatii sale. Alegeti cateva figurine de plus sau de plastic (omuleti, animale) si jucati situatiile respective. Invata-l prin joc manierele adecvate de interactiune si, mai ales, incurajeaza-l sa inteleaga cum se simt si celelalte personaje. Dupa ce jucati scena respectiva, intreaba-l daca i se pare utila solutia gasita si daca lui i-ar placea sa o incerce acasa sau la scoala.

2. O alta metoda utila de invatare a regulilor sociale sunt povestile sociale. Este de preferat sa folosesti povesti scurte, mai ales la copiii hiperactivi de varste mai mici. Ii citesti copilului tau o poveste care abordeaza concepte importante pentru dezvoltarea lui: prietenia, cooperarea, gestionarea emotiilor neplacute, onestitatea etc. Dupa, sau chiar in timpul lecturii, discuta cu el despre poveste. Stimuleaza-i gandirea prin intrebari deschise, nu ii oferi tu raspunsurile sau morala povestii. Creeaza un dialog care sa il ajute sa inteleaga relatiile de cauzalitate din poveste, emotiile personajelor, relatiile dintre ele. Deoarece nu este el cel vizat, este foarte probabil sa fie mai receptiv la invataturile povestii.

3. Scoate in evidenta comportamentele adecvate. Daca este acasa si incepe sa deseneze si sa coloreze, ii poti  intari acest comportament: "Imi place sa vad ca ai ales sa desenezi, arata foarte interesant desenul! "Este asa de placut cand fiecare isi face treaba lui sau ce ii place si este liniste",  "Cred ca vazele din casa iti sunt tare recunoscatoare pentru ca te joci cu mingea in curte.". Foloseste umorul bland, nicidecum sarcasmul sau ironia la adresa hiperactivitatii sale, si vei reusi sa te apropii mai mult de copil.

La scoala, educatorul poate puncta si intari momentele in care copiii hiperactivi se concentreaza la ce au de facut ori stau linistiti, reusind sa isi stapaneasca imboldurile. La fel, este esential sa li se sublinieze atunci cand respecta o regula sociala: "Relu, ai ridicat mana si astepti sa ti se dea voie sa raspunzi. Asa aratam respect unii fata de altii" / "Relu, chiar daca ti-a fost greu ca ai pierdut, ai reusit sa te controlezi si ai continuat jocul. Jucam multe jocuri pentru a ne simti bine, nu neaparat ca sa castigam".  

In final, nu uita ca este important sa ii fii aproape copilului si sa il incurajezi atunci cand hiperactivitatea il face sa incalce regulile de comportament in societate.

Ai sau cunosti copii afectati de hiperactivitate? Ce dificultati intampina si cum ii ajuti sa respecte regulile sociale?


Irina Calota
Psiholog clinician autonom
http://atelierecreative.wordpress.com

Comentează:
3 comentarii

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Caciula 2 Ioana
    Caciula 2 Ioana    06.03.2011 - 20:51
    Draga lizeta,

    Aceasta hiperactivitate a fetitei tale se poate datora intr-adevar unei supradotari intelectuale, ceea ce determina plictiseala si lipsa de atentie la scoala. Insa pot exista si alte cauze ale acestei agitatii - o tulburare emotionala sau hiperactivitatea cu deficit de atentie. Faptul ca fetita ta scrie in oglinda ma face sa ma gandesc la o dificultate a achizitiei coordonarii necesare scrisului, care poate fi asociata acestei hiperactivitati. Nu stiu daca fiica ta a fost evaluata clinic (de catre un psiholog clinician sau de catre un neuropsihiatru infantil), pentru a se putea stabili un program mai complex de interventie. Daca nu, cred ca aceasta evaluare ar fi necesara pentru a o ajuta sa se adapteze mai bine la scoala, ea fiind acum in clasa I, iar acest moment este foarte bun pentru a interveni, daca este cumba cazul.
  • Utilizator Anonim
    lizeta    03.03.2011 - 12:44
    Eu am un astfel de copil. Este o fetita in clasa intai. Este foarte inteligenta, mult peste nivelul celorlalti, iar motivatia ei pentru faptul ca nu are stare si vorbeste neintrebata este: ceilalti copii pun intebari de copii mici si ea se plictiseste.
    Este la program afther school (particular) si o dispera si pe doamna invatatoare cu care face lectiile, ca de altfel si pe logopeda cu care lucreaza de doua ori pe saptamana (face logopedie datorita scrisului - scrie literele si cuvintele invers, in oglinda.
  • Utilizator Anonim
    iosefina    03.02.2011 - 14:24
    Bune sfaturi! Sunt invatatoare si am in clasa un astfel de elev:foarte inteligent,aflat vesnic in miscare. Ii dau sarcini suplimentare,le rezolva rapid apoi incepe sa se foiasca.Cateva din metodele acestea le-am folosit.Le voi incerca si pe celelalte.

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Ce invata copiii la scoala
    Sapte lucruri mai putin bune pe care le invata copiii la scoala
    28 august 2017   

    Experienta scolara ii poate invata pe copii nu doar lucruri noi despre lumea in care traiesc si abilitati care sa ii ajute sa aiba o viata frumoasa, ci si obiceiuri de gandire mai putin benefice.

  • Copilul neatent
    Problemele de atentie la copii
    24 mai 2016   

    Nu toate problemele de atentie sunt la fel, iar felul in care aceste sunt definite este important pentru ca ii poate orienta pe parinti in incercarea de a-l ajuta pe copil sa se concentreze mai bine.

  • Lucrurile care influenteaza atentia copiilor
    Lucrurile care influenteaza atentia copiilor
    03 septembrie 2014   

    Cu un numar din ce in ce mai mare de copii diagnosticati cu tulburari de atentie, parintii si cadrele didactice sunt preocupati de felurile in care pot imbunatati atentia copiilor.

Mai multe