characters characters

Despre ADHD

Propus de: Andreea Nitu   |   16 noiembrie 2009    |   8500 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

Lipsa atentiei, hiperactivitatea si impulsivitatea sunt principalele simptome care definesc sindromul deficitului de atentie cu hiperactivitate sau ADHD. Aceasta este o afectiune de tip neurologic ce afecteaza capacitatea individului de a opera in limite medii in: inhibarea comportamentului agresiv, controlul nivelului activitatii si concentrarea asupra sarcinilor de lucru. ADHD este o tulburare de tip comportamental ce apare tot mai frecvent ca diagnostic pentru copii si adolescenti.
 
 
Copiii care au ADHD prezinta grade diferite de manifestare si intensitate a simptomelor. Interesant este ca in foarte multe cazuri s-a remarcat un nivel ridicat de inteligenta la acesti copii cu ADHD, asociate cu trasaturi puternice de personalitate.

Succesul scolar al unui copil si implicit viitorul sau depind de abilitatile academice pe care le are elevul la dispozitie pentru a obtine informatiile necesare, a completa temele si sarcinile de lucru si de a participa la activitatile si discutiile din sala de clasa. ADHD afecteaza tocmai acesti factori necesari copilului pentru succesul scolar, iar cei implicati in educatia copilului cu ADHD pot facilita sau bloca dezvoltarea normala  in cadrul institutiei scolare prin  stategii adecvate, individualizate si incluzive.

Copiii cu ADHD prezinta de regula un tip de comportament care a fost clasificat de specialisti in doua categorii principale :
  • slaba capacitate de concentrare a atentiei
  • impulsivitate-hiperactivitate.
Aceste doua categorii se clasifica in mai multe subcategorii : predominant neatent, predominant impulsiv- hiperactiv si tipurile combinate.

Criteriile in functie de care o persoana sau un elev este diagnosticat clinic cu sindromul ADHD :
  1.)Prezenta timpurie. Cel putin unul dintre simptomele  specifice s-a manifestat, clar si constant, inaintea varstei de sapte ani.
  2.)Gravitatea. Comportamentul reclamat trebuie sa fie clar manifestat mai frecvent la copilul analizat, decat la alti copii aflati in acelasi stadiu de dezvoltare.
  3.)Durata. Simptomele trebuie sa fie manifestate cu cel putin sase luni inaintea evaluarii pentru a fi luate in considerare.
  4.)Contextul. Simptomele trebuie sa fie manifestate in contexte diferite.
  5.)Impactul specific. Simptomele reclamate trebuie sa aiba un impact negativ asupra vietii sociale sau a performantelor scolare ale copilului.

Dintre cele mai arzatoare probleme cu care se confrunta educatoarea in mod inevitabil, una dintre ele este legata de  diagnosticarea copilului cu ADHD. O diagnoza a acestui sindrom este multidimensionala, implicand colectarea pe o perioada relativ indelungata a unor date de ordin medical, comportamental si educational. Un diagnostic apare numai in urma analizarii acestor date, a examinarii evolutiei copilului, analizei comprehensive a discutiilor cu parintii si a cadrelor didactice implicate de-a lungul timpului in educatia copilului. Parerea unui cadru didactic sau opinia parintilor nu este echivalenta cu un diagnostic, iar evaluarea detaliata de catre  un specialist este o conditie absolut necesara, mai ales in cazul in care se impune prescrierea medicamentelor specifice tratamentului ADHD. Diagnosticul ADHD este complicat, complex, deseori afectat de subiectivitate si tocmai de aceea ar fi  necesar sa se coreleze cu toate tipurile si sursele de informatii disponibile asupra starii copilului, pornind de la comportamentul observabil, in corelatie  cu  factori  precum  rezultatele scolare sau gradul de integrare sociala.

Educatoare, Nitu Andreea
Gradinita cu Program Prelungit  Nr. 13, Focsani, jud. Vrancea


Despre autoare:
Sunt educatoare, titulara la Gradinita cu program prelungit Nr.13 din Focsani-judetul Vrancea. Am 23 de ani, nu am copii, am absolvit liceul pedagogic din Focsani, dupa care am urmat facultatea de litere din cadrul Universitatii Dunarea de Jos. Momentan urmez cursurile unui master in stiintele educatiei in cadrul Universitatii Bucuresti, Facultatea de Stiinte ale educatiei. Am gradul definitiv in invatamant. Despre pasiunile mele .....Ador copiii, iubesc literatura si muzica usoara. Sunt o persoana cu foarte multa rabdare. Imi place sa fiu la curent cu toate noutatile din domeniul meu.

Comentează:
5 comentarii

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • demiorga
    demiorga    13.11.2010 - 14:41
    Sunt invatatoare.Am clasa I si 23 de elevi din care:doi cu ADHD,unul cu AUTISM,unul cu probleme de comunicare inca neidentificate,restul sunt copii din familii decente si romi.Consider o provocare sa-i invat pe acesti elevi si caut mereu solutii si metode de interventie in educatia si consilierea acestora,si a parintilor acestor copii.Colaborez cu psihologi cu colegi, si cu oricine are experienta in aceste cazuri.Este foarte greu dar si interesant.Sper sa ma ajute Dumnezeu sa reusesc !
  • harabor ionela raluca
    harabor ionela raluca    24.11.2009 - 23:44
    Lucrez cu un copil cu ADHD, fiind intr-o colaborare foarte stransa cu parintii copilului si cu psihologul gradinitei.Este adevarat ca a fost relativ greu sa ii pot face pe ceilalti parinti si copii sa inteleaga si sa imi acorde sprijinul, dar se poate, iar progresele sunt vizibile.Nu am mai lucrat pana acum cu copii cu CES, dar cu perseverenta si mult studiu individual incerc. Ca mama a doi copii, ma plasez, ipotetic, in locul parintilor acestor copii...
  • Valentina Cretan
    Valentina Cretan    19.11.2009 - 19:08
    Consider ca adaptarea copilului cu ADHD presupune un program elaborat de psiholog/consilier impreuna cu invatatorul si familia. Invatatorul trebuie sa-si reorganizeze proiectarea didactica, dar si tipul activitatilor extrascolare. Trebuie sa lucreze mult si cu ceilalti elevi si cu familiile lor pentru a-l accepta si include in colectiv pe elevul cu ADHD. Vorbim de clasa incluziva, de educatia incluziva, un concept atat de nou in scoala romaneasca.
  • Delia Lungu
    Delia Lungu    17.11.2009 - 15:15
    Iti multumim pentru comentariu, Didi.
    Intr-adevar, copiii cu ADHD au nevoie de o atentie speciala, atat in clasa, cat si acasa. Dificultatile de concentrare sau vorbirea excesiva sunt doar cateva probleme carora profesorul, dar si parintele trebuie sa le faca fata.
    Dupa ce diagnosticul a fost stabilit, ce solutii crezi ca exista pentru a-l ajuta pe copilul cu ADHD sa se adapteze la cerintele mediului scolar? Cum ar trebui sa procedeze un cadru didactic in lucrul cu un copil cu ADHD? Dar un parinte?
  • Valentina Cretan
    Valentina Cretan    16.11.2009 - 19:53
    Din pacate, in cele mai multe cazuri, parintii nu accepta ca au un copil cu o astfel de problema. Refuzul lor de a face investigatiile necesare si terapia adecvata duce la rezultate slabe la invatatura, inadaptare scolara si sociala a copilului. Scoala nu poate face nimic fara acordul parintilor, nu are voie sa faca nimic. Copilul cu ADHD e un copil cu cerinte educative speciale.

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Semne ADHD
    Semne care indica ADHD-ul la copii
    21 august 2023   

    Tulburarea de deficit atentional si hiperactivitate, cunoscuta prescurtat ca si ADHD este una din cele mai comune tulburari neurologice intalnite in cazul copiilor.

  • ADHD si problemele de comportament
    ADHD si problemele de comportament
    24 iulie 2023   

    Copiii diagnosticati cu ADHD pot avea probleme nu doar de invatare, ci si de comportament si relationare cu cei din jur.

  • Hiperactivitate
    Hiperactivitatea - cum o recunosti la copilul tau
    04 octombrie 2022   

    Cum iti dai seama ca ai un copil hiperactiv si cand ar trebui sa te ingrijorezi in legatura cu acest lucru? Iata cateva repere legate de capacitatea copiilor de a-si controla miscarile si atentia, in functie de varsta.

Mai multe