characters characters

Cum il ajuti pe copil sa isi formeze conceptele matematice?

Propus de: Adelina Petre   |   11 ianuarie 2011    |   5287 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

formarea conceptelor matematicePentru a intelege mai usor notiunile de matematica, este necesar ca cei mici sa ii vada pe adulti folosind matematica in viata cotidiana. Parintii pot sa scoata in evidenta faptul ca numerele sunt utilizate in diferite moduri  si pot sa poarte cu copiii discutii in care sa includa termeni si concepte matematice. Uneori parintii fac acest lucru  in mod instinctiv. Totusi, de cele mai multe ori nu stiu cum sa sprijine formarea competentelor matematice ale copiilor lor.

 

 

 

 

 

 

 

*Fotografia apartine utilizatorului vixen.

 

10 modalitati prin care il poti sprijini pe copil sa isi formeze conceptele matematice de baza

1. Cautati forme in gospodarie

  • Cere-i copilului sa gaseasca cercuri, triunghiuri, patrate in casa, in sau pe dulapuri, in frigider, cuptor, biblioteca etc.
  • Jucati jocul ,,Eu vad ce tu nu vezi, de forma X”. Copilul poate numi obiecte din jur care se potrivesc descrierii inainte sa ghiceasca obiectul pe care il aveai tu in minte.

2. Implica-l pe copil in pregatirea mesei.

  • Masurati cestile, lingurile, linguritele. Cere-i copilului sa ghiceasca cate lingurite vor umple o ceasca cu apa. Ajuta-l apoi sa verifice si cu alte vase.
  • Lasa-l pe copil sa toarne apa cu lingura, ceasca, ibricul.
  • Discuta despre concepte opuse ca: mare, mic, greu, usor.
  • Masurati sau cantariti impreuna alimentele cumparate.
  • Implica-l pe copil in prepararea dupa retete, masurand impreuna cantitatile necesare cu instrumentele existente in bucatarie (vase gradate, cantar, vase cu capacitate standard sau nonstandard).

3. Sortati si aranjati hainele, jucariile, rechizitele

  • Cere-i copilului sa sorteze hainele dupa posesorul lor ( „Camasa mare e a tatei, cea mica e a mea...”), iar pe ale lui sa le aseze in dulapul corespunzator, tot pe categorii.
  • Identificati impreuna criterii pentru gruparea jucariilor si rechizitelor si gasiti locul cel mai potrivit pentru fiecare categorie. Gasirea unui criteriu  logic de organizare a lucrurilor sale il va stimula sa-si asume responsabilitatea de a face ordine in obiectele personale.

4. Vorbeste cu copilul despre ce inseamna sa cresti

  • Agata de usa un centimetru  cu care poti masura copilul. Intocmiti impreuna un grafic pe care sa notati periodic cresterea lui in inaltime si greutate.
  • Intreaba-l ce poate face acum si nu putea face cand era mai mic (scund). De exemplu, acum poate sa ia singur o carte de pe raft pentru ca inaltimea lui este mai mare decat distanta dintre raft si podea. Puteti masura din nou inaltimea la care se afla raftul si o puteti compara cu inaltimea copilului.

5. Explorati tot ce se poate in timpul plimbarilor

  • Estimati distantele parcurse pe jos sau cu masina si timpul necesar parcurgerii lor.
  • Estimati consumul de combustibil.
  • Identificati impreuna obiecte din natura a caror forma e asemanatoare cu a figurilor sau a corpurilor geometrice (forma frunzelor, a coroanelor copacilor, a rondurilor de flori, a cladirilor etc.).
  •  ,,Gasiti adresa!” Urmariti numerotarea caselor cu numere pare, respectiv impare. Ce numar va avea casa urmatoare de pe partea dreapta? Dar de pe partea stanga?
  • Numarati treptele la urcare (crescator) si la coborare (descrescator) din 1 in 1 sau dupa alte reguli, stabilite in consens.

6. La cumparaturi

  • Discutati despre cumparaturi pe masura ce le puneti in cos (marime, forma, greutate, capacitate).
  • Implica-l pe copil in cantarirea legumelor si a fructelor.
  • Cere-i copilului sa compare preturile afisate, sa efectueze calcule orale si, treptat, incredinteaza-i sarcina efectuarii unor cumparaturi minore. Intreaba-l cat au costat, ce rest a primit si cere-i sa verifice calculele.
  • La intoarcerea de la cumparaturi, implica-l in verificarea cantaririi produselor cu instrumentele de masura existente in casa si in verificarea sumei platite la casa.
  • Invata-l sa-si tina o evidenta a banilor pusi in pusculita, a banilor de buzunar, a cheltuielilor facute pentru rechizitele sale etc.
  • Faceti impreuna bugetul estimativ pentru hrana pentru o zi sau pentru o saptamana inainte de a pleca la cumparaturi. Verificati estimarea prin calcule la intoarcere. Discutati motivele pentru care estimarea a fost sau nu a fost aproape de adevar.

7. Mestesugari amatori

  • Solicita copilul sa te ajute la masurarea unor tesaturi, modificarea unor piese de vestimentatie (scurtarea pantalonilor, de exemplu). Utilizati fie panglica de croitorie, fie unitati nonstandard (palma, degetul).
  • Implicati copilul in confectionarea (repararea) unor obiecte din casa care necesita masuratori si calcule matematice.

8. Utilizarea calculatorului

  • Invata-l pe copil sa utilizeze minicalculatorul, chiar inainte de a invata operatiile matematice.
  • Imaginati exercitii-ghicitori si cere-i sa calculeze sau sa citeasca numerele cu mai multe cifre scrise de tine. Puteti incepe de la numere de doua cifre si continua cu sutele, miile etc.

9. Jucati-va!

  • Este bine sa iti faci timp si sa joci cu copiii tai jocuri care implica folosirea de numere si concepte matematice: jocuri de carti (,,Tabinet”), jocuri cu zaruri, ,,Domino”, ,,Monopoly”.
  • Traseaza-i responsabilitatea de a tine scorul unor jocuri la care participa mai multe persoane.

10. Mass-media

Solicita copilului:
  • Citirea ceasului de pe ecranul TV; notarea orelor programelor preferate; calcularea duratei unei emisiuni, a timpului care trebuie sa treaca pana incepe etc.
  • Identificarea simbolurilor pentru vreme, a temperaturilor pozitive si negative
  • Discutarea statisticilor sportive
  • Gasirea in ziare a unor informatii (in functie de varsta): data, un numar mai mic decat 100, un dreptunghi, un grafic.

Prof. inv. primar Petre Adelina
Scoala cu clasele I-VIII Nr. 5, Tulcea

Sunt de profesie invatatoare si lucrez la clasa de 30 de ani. Sunt si parinte, copilul meu e acum student. Am castigat mult in formarea mea profesionala mai ales in cei 15 ani de cand lucrez in alternativa educationala ,,Step by Step", ani in care am invatat ca educatie se poate face si ,,altfel". Programul prelungit si activitatile specifice alternativei mi-au permis sa cunosc mai bine copiii si parintii, sa identific modalitati variate de a-i implica pe adulti in viata scolii.
Incerc sa-i ,,invat" pe parintii copiilor din clasa mea ca ajutorul dat copiilor nu inseamna ,,Hai sa pregatim lectiile!", ci orice activitate desfasurata cu familia, ingenios dirijata si exploatata, poate constitui inca o piatra la temelia formarii personalitatii copilului.

 

Comentează:
6 comentarii

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Caciula 2 Ioana
    Caciula 2 Ioana    25.02.2011 - 00:02
    Draga MihaelaRusu,

    Prin joc fetita ta va invata aceste notiuni in mod spontan, fara sa fie nevoie sa i le prezinti ca pe niste concepte pe care trebuie sa le invete si la care trebuie sa obtina performante. Ii poti propune un joc intre voi doua, o competitie in care sa fiecare sa descopere de exemplu cat mai multe forme geometrice in casa. Sau jucati impreuna, in familie, Monopoly, Domino, sau carti. Cred ca este important sa nu accentuezi fata de ea dorinta ca ea sa stie cat mai multe lucruri de la aceasta varsta, deoarece fiecare copil se dezvolta in ritmul sau si sentimentul ca trebuie sa se ridice la anumite standarde poate fi unul negativ.
  • Utilizator Anonim
    doinab    26.01.2011 - 13:10
    Foarte interesant , intradevar copiii invata mult jucandu se pentru ei totul trebuie sa fie un joc si nu trebuie fortati ,altfel vor refuza sa si insuseasca astfel de notiuni.
    Astept si alte articole de genul asta!
  • Utilizator Anonim
    Mihaela Rusu    21.01.2011 - 19:23
    Felicitari pentru articol.E foarte interesant dar ma aflu int-un mare impas si nu stiu cum sa procedez cu fetita mea de 5 ani si jumatate,care nu doreste deloc sa invete asfel de notiuni.Nu are incredere in fortele proprii.Cum sa-i arat ca e foarte buna?Cu laude nu merge.As dori mai multe informatii despre invatarea numeratiei,operatiilor matematice,a literelor(recunoasterea,citirea si scrierea lor),trezirea interesului pentru invatare.Multumesc.
  • Gabriela Vochescu
    Gabriela Vochescu    19.01.2011 - 17:04
    As adauga la capitolul explorare citirea numerelor de inmatriculare ale masinilor.Noi ne jucam deseori...si este distractiv si educativ!Il intreb:Ce numar are masina rosie?Si trebuie sa citesca corect si rapid pana cand masina respectiva ne depaseste...
  • Utilizator Anonim
    Bogdan Istriteanu    13.01.2011 - 08:03
    Foarte bun si tare ajutator, ca n-avem timp sa ajungem la cursuri pentru parinti!
  • Utilizator Anonim
    CRETU MIHAELA    11.01.2011 - 11:38
    SUPER FAIN ARTICOLUL!!!FOARTE UTIL!!!EU AM DOUA FETITE,UNA IN CLASA INTAI SI UNA IN CLASA A 4-A SI GASESC CA SUNT DE MARE AJUTOR INFORMATIILE OFERITE!!!MULTUMESC MULT!!!

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe