characters characters

Creativitatea, o provocare

Propus de: Anca Suscu   |   19 noiembrie 2009    |   8104 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

Creativitatea la copii se dezvolta prin joc, interpretat ca o dimensiune majora a existentei si ca libertate absoluta in raport cu tot ceea ce inseamna conventie, inchidere si dependenta. Procesul fundamental al jocului este simbolizarea, ce permite crearea unui spatiu intermediar intre realitatea obiectiva (exterioara) si viata interioara (subiectiva).

In joc si prin joc, copilul poate sa transforme lumea si se maturizeaza pentru ca el scoate la iveala, prin creatie, un univers pur, nealterat de emotii si senzatii, imagini si reprezentari pe care le modeleaza intr-o forma noua, aceea a textului creat. Totul se desfasoara intr-un laborator interior, opus vietii obisnuite, atat de experimentala, situandu-se intr-un cronotrop propriu. Se produce spontan ruptura de tot ce este cotidian si banal si se amplifica la maximum resursele imaginative, ce implica spontaneitate, inspiratie, ingeniozitate, un fel de "ars combinatoria” autocentrica (orientata asupra subiectului) si alocentrica (vizand obiectul).

A fi creativ inseamna a-ti asuma riscul de a gresi, de a contura o lume ce nu-si pastreaza datele esentiale, ci se schimba mereu, dand la iveala reprezentari subiective, surprinzatoare.
De aceea, daca iti propui sa dezvolti creativitatea copilului tau, este bine sa ai o atitudine pozitiva si disponibilitate pentru joc si joaca. Exercitiile de dezvoltare a creativitatii devin astfel un prilej de a petrece timpul liber intr-un mod placut.

Exista numeroase metode de dezvoltare a conduitei creative a copilului, dintre care multe pot fi puse in practica in cadrul familiei.
 

Cum stimulezi creativitatea la copii 

 
1.Anagrama dezvaluie prin ”invaluire”, fiind un exercitiu ce frizeaza puterea hazardului prin tintirea unor cuvinte sau constructii verbale inteligibile de unde deriva apoi si dorinta copilului de a cladi o lume din cuvinte:

Exemplu: -  ofera copilului ”un pumn de litere” si cere-i ca, prin combinari succesive, sa formeze cat mai multe cuvinte;

2. Ipoteza imaginativa este un joc imaginativ in intimitatea caruia posibilitatea ideii devine realitate, iar virtualitatea lumii imaginare se concretizeaza in actualitatea clipei. Intrebarile formulate sunt menite a stimula gandirea divergenta, de exemplu: ”Ce s-ar intampla daca ai ajunge o picatura de ploaie intr-o capsula atemporala?”.
Se creeaza astfel o invitatie la construirea unei lumi pe dos, gratuitatea jocului determinandu-l pe copil sa mediteze si sa descopere puterea creatoare a cuvantului.
 

 
3. Jocul epitetelor ofera copilului ocazia de a da un determinant unic, original, personal lucrurilor si fiintelor ce compun lumea sa interioara sau obiectiva:
Exemplul A:
1.alege un substantiv la intamplare;
2.copilul trebuie sa enunte un epitet, avand un timp de gandire clar determinat si cronometrat, repetarea unui epitet deja rostit ducand la excluderea sa din joc;
Exemplul B:
Acest joc presupune realizarea unui ”text in albastru”, pornind de la modelul pe care i-l oferi tu: ”O stea albastra se reflecta in apa albastra a unui rau. Reflexele albastre ale apei ii aduceau aminte de cerul albastru al verii, de ochii albastri ai bunicii si de cartea sa preferata din copilarie, ...

4. Jocul de-a personificarea propune posibilitatea nelimitata si necenzurata de a da viata, de a insufleti universul:
Exemplu: ”Imagineaza-ti o convorbire telefonica cu... Toamna”
-    poti elabora un model sugestiv de tipul:
”M-a sunat Toamna ieri seara
pe cand gutuile se parguiau in tacere
si mi-a spus ca va sosi pe un covor de frunze,
va zbura intr-o caleasca de nori
si va poposi, sprijinita-ntr-un toiag
la marginea ferestrei mele...”.

5. Insula de corali: pornind de la adevarul stiintific conform caruia coralii iau nastere prin adaugirea de noi segmente la ”trunchiul” principal care se dezvolta luand forma unei fantastice increngaturi, prin extrapolare, acest joc are ca suport producerea unor ”increngaturi verbale”:
    Exemplu:    
a)    porniti de la o litera, iar prin adaugarea de noi litere sau grupuri de litere noi, se obtin cuvinte care vor forma un sir eterogen;
b)    combinati cuvintele intr-un enunt, folosind cuvintele de legatura dorite;
c)    se dezvolta un text pe baza unui magnetism ideatic, prolific, cu caracter creativ, de exemplu: Z-ZA-ZAR-RAZA-BARZA-ZAIBAR-BARBA-VARZA-BAZAR - ”Sub o raza sta o barza si intr-o vaza Barba-Arsa zaibar bea-n bazar de varza si canta: ZARAZA, ZARAZA”.
 
Profesor Șușcu Anca Maria, definitivat
Scoala Generala cu clasele I-VIII- Visca, Comuna Vorța, judetul Hunedoara
 
Despre autoare:
 
"Sunt profesoara de limba romana si limba franceza avand o vechime de 7 ani la catedra(doar anul acesta am ocupat post la tara, in rest am profesat doar in Deva), dar si psiholog cu drept de libera practica facand parte din Colegiul Psihologilor din Romania- specializarea Consiliere.
Sunt autoarea cartii Aspecte lingvistice in periodicele hunedorene.In prezent lucrez la o lucrare de cercetare-Impactul familiei contemporane in educatia copiilor.
Am 31 de ani si sunt o mamica fericita(am o fetita)."
 
Afla mai multe despre creativitatea la copii si exercitiile de creativitate. Tu prin ce metode dezvolti creativitatea copilului tau?

Comentează:
4 comentarii

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Dobrota Petrina
    Dobrota Petrina    08.12.2009 - 11:51
    Cautam raspunsul la aceste intrebari pe didactic.ro si nu am gasit exercitii concrete.Probabil, mai sunt parinti care incearca sa-si indrume copilul spre lumea fanteziei, si de aceea va incurajez, pe cei care aveti sugestii, sa participati cu exemplificari. Castigul e de ambele parti: copii si educatori. Consider ca descoperirea unor asocieri originale la nivelul cuvantului dau curaj copilului pentru constructii mai ample. Apetitul pentru citit scade treptat, daca nu este asociat cu fantezia proprie care trebuie sa fie incurajata prin apreciere si chiar promovata in reviste sau site-uri pentru copii.Multumesc,un parinte cautator de sensuri noi in invatamantul romanesc.Nu trebuie sa fii dascal ca sa te preocupe creativitatea copilului tau! Aprecieri d-nei prof. si psiholog pentru preocupari !
  • Delia Lungu
    Delia Lungu    27.11.2009 - 11:21
    Intr-adevar, creativitatea este legata de mai multi factori. Tu cum reusesti, Avi sa deschizi copilului apetitul pentru citit? Crezi ca exista o reteta care poate fi aplicata?
  • Alecsandra Virghileanu
    Alecsandra Virghileanu    25.11.2009 - 11:30
    Cred ca notiunea de creativitate e legata de foarte multi factori: curiozitatea personala, dorinta de a face ceva ce altii nu incearca, atitudinea pozitiva a parintilor si nu, in ultimul rand, aprobarea si incurajarea educatorului. Creativitatea inseamna joc, in joc totul devine posibil.
    In ceea ce priveste creativitatea la limba romana, consider ca important e sa-i deschidem copilului apetitul pentru citit, sa se descopere pe sine prin ceea ce citeste si apoi restul vine firesc.
  • Alecsandra Virghileanu
    Alecsandra Virghileanu    25.11.2009 - 11:15
    Mi se par exercitii-joc bune pentru a fi aplicate cu succes si la clasa a V a...sunt amuzante si ii castigi imediat pe copii.

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe