characters characters

Ce inseamna problemele de invatare?

Propus de: SuntParinte.ro   |   13 aprilie 2010    |   4719 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

ce inseamna problemele de invatare
Vrand nevrand, copiii se confrunta cu o multime de probleme inca din momentul in care ajung pe lume. Chiar daca incercam sa le oferim cea mai buna educatie, uneori au loc evenimente, situatii pe care nu prea putem sa le controlam, insa este posibil sa le prevenim si sa intervenim asupra lor din timp. Vorbim de problemele de invatare care pot sa apara la orice copil. Uneori se transmit genetic, alteori e vorba de diverse deficite la nivel cerebral. Important este sa fii atent la copilul tau, iar atunci cand sesizezi una din problemele expuse mai jos, nu ezita sa ceri ajutorul unui specialist pentru a interveni.

Susan Winebrenner (1996) sustine ca exista cateva categorii de probleme de invatare care pot fi denumite astfel:

1. Probleme/ dizabilitati vizuale. Aici putem include confundarea literelor, dar si nerecunoasterea lor. Unii copii vad literele plasate in alt loc decat sunt scrise, pot sa confunde dreapta cu stanga si sa aiba dificultati in a distinge clar obiectele din mediul inconjurator. Acesti copii pot sa “manance” litere, sa “scape” cuvinte atunci cand le citesc, sa nu aiba o foarte buna coordonare ochi-mana, astfel ca atunci cand citesc si urmaresc cu degetul randul, s-ar putea sa “sara peste” unele cuvinte. Ei pot sa citeasca invers, sa confunde litere, in special grupurile “s-z”, “c-g”, “b-d”sau “f-v”(manifestari specifice dislexiei ). Hiperlexia  este o alta problema care apare atunci cand copiii, desi invata foarte devreme sa citeasca, nu reusesc sa inteleaga sensul cuvintelor. Aceasta tulburare se asociaza si cu probleme de relationare sociala si de mentinere a unei conversatii si apare frecvent la copiii cu simptome specific autismului.


2. Probleme perceptiv-auditive. Distingerea eronata a sunetelor, a auzi altceva decat ceea ce persoana de langa a spus, confundarea cuvintelor si incapacitatea de a le discrimina de fondul sonor sunt problemele cele mai frecvente care apar la nivelul perceptiei auditive. Copiii nu se pot concentra foarte bine la ceea ce aud, nu percep ordinele parintilor si reactioneaza mai lent tocmai pentru ca percep mai greu ceea ce li se spune.


3. Dificultati de invatare a limbajului. Exista copii care nu reusesc sa comunice foarte bine pentru ca nu au asimilat si pus in practica regulile de vorbire corecta. De asemenea, ei au dificultati in a-i intelege pe ceilalti si a mentine o conversatie. Problemele apar cand informatia trebuie plasata intr-un context si cand este nevoie sa fie folosita in mod adecvat.


4. Dificultati perceptiv-motrice: problemele de coordonare, momentele de stangacie, slaba orientare in spatiu si confuzia survenita dupa o “ratacire” sunt caracteristicile unor astfel de dificultati. Decuparea, taierea unei suprafete, colorarea unei arii, toate aceste activitati esuate pot sa fie semne care sa indice probleme la nivel motric.


5. Hiperactivitatea.
Copiii hiperactivi sunt aceia carora le lipseste controlul asupra propriilor actiuni. Nu reusesc sa se astampere si nici sa se calmeze. Nu reusesc sa se mentina concentrati intr-o activitate sau sa stea asezati prea mult timp.


6. Impulsivitatea se refera la a face ceva fara a gandi sau fara a realiza o balanta cost-beneficiu, fara a tine cont de posibilele riscuri la care te expui. Copiii impulsivi vor sari la bataie, vor fugi pe mijlocul strazii daca vor vedea pe cineva cunoscut de cealalta parte, fara a se mai uita la masini ori a mai tine cont de regulile de circulatie.


7. Distractibilitatea vizeaza imposibilitatea de a face o distinctie intre elementele cu adevarat importante si cele mai putin valoroase. Si asta pentru ca atentia lor “zboara” de la un lucru la altul, nereusind sa se controleze si sa ramana intr-o singura sarcina mai multe minute.


8. Abstractizarea. A trece usor de la concret la abstract este una dintre marile probleme ale copiilor. Este dificila trecerea de la ceea ce a invatat azi la scoala si ceea ce a mai avut de citit ca lectura suplimentara ieri. Copiilor cu astfel de probleme le este greu sa transfere cunostintele din memoria de scurta durata (motorasul care se porneste atunci cand realizam o activitate) in memoria de lunga durata, astfel ca ceea ce invata nou nu poate fi asimilat.<


9. Copiii supradotati pot sa aiba si ei probleme de invatare si pot sa dezvolte ceea ce se numesteanxietate de performanta, adica teama de a nu face fata, de a nu se descurca si de a nu atinge standardele cu care i-au obisnuit pe cei din jur.


Recomandarile tale

Noi am oferit o serie de probleme de invatare si modalitati prin care le poti recunoaste la copii, daca acestea exista. Tu ce sugestii ne poti oferi pentru a imbogati cunostintele despre categoriile propuse de Susan Winebrenner? Asteptam raspunsurile tale.


*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Invatarea remediala versus invatarea accelerata
    Cum pot fi ajutati copiii sa recupereze materia in acest an scolar
    14 septembrie 2021   

    Un studiu international arata ca invatarea accelerata este mai eficienta decat invatarea remediala, oferind o posibila directie de actiune cadrelor didactice si parintilor copiilor care au ramas in urma cu invatarea in anul scolar anterior.

  • Cum se poate recupera materia pierduta in timpul pandemiei
    Cum se poate recupera materia pierduta in timpul pandemiei
    09 februarie 2021   

    Nevoia de a recupera materia scolara in urma pandemiei Covid-19 este o problema cu care se confrunta scoli din intreaga lume. Iata cateva abordari prezentate de literatura de specialitate internationala.

  • Ce comportamente au copiii perseverenti
    Ce comportamente au copiii perseverenti
    13 iulie 2020   

    O combinatie de pasiune, motivatie si hotarare de a reusi sta la baza succesului in orice domeniu. Perseverenta, arata studiile, este mai importanta decat nivelul de inteligenta sau abilitati.

Mai multe