characters characters

Abordarea corecta a parintilor pentru a nu induce copiilor teama de evaluari, concursuri scolare sau lucrari de control

08 martie 2019    |   4851 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

Evaluarile Nationale
Inca din clasele primare, copiii sustin teste, evaluari si merg la concursuri scolare. Toate acestea le pot induce o stare de teama de a nu obtine rezultate sub asteptari, mai ales daca aceste asteptari ale adultilor sunt formulate intr-un mod categoric.

In acest context, Delia Lungu, psihoterapeut si specialist Intuitext in educatie explica faptul ca notele si calificativele nu reprezinta «valoarea copilului», deoarece acesta isi poate imbunatati oricand performanta. «Azi am luat nota 6, dar peste 2 saptamani pot lua 9.»E important ca nota sa fie comunicata doar copilului respectiv pentru a-si putea evalua performantele in timp, dar raportandu-se la el insusi, fara sa se compare cu alti copii.

Daca parintele si cadrul didactic folosesc comparatia intre copii in functie de performantele lor, atunci copiii vor fi centrati pe ce rezultate au obtinut ceilalti si pe competitie, si mai putin pe ideea de a invata cu placere.

Si studiile arata ca, atunci cand suntem focusati pe proces, pe ce facem acum si aici, si incercam sa lucram cu drag, vom obtine, in timp, rezultate. Dar, pentru asta, este important sa-mi compar evolutia tot in raport cu mine, nu cu ceilalti. Asa, capat mai mare incredere in ceea ce pot face si progresul meu este real.“

Totodata, atunci cand parintii pun o presiune prea mari pe copii pentru a obtine rezultate foarte bune la scoala, cei mici vor simti un sentiment puternic de frica, de care este posibil sa nu scape nici in viata adulta.

Teama de esec, teama de a nu fi acceptati decat daca isi multumesc parintii, teama de a iesi din zona de confort sau teama de a nu fi respinsi sunt emotii negative pe care un copil le poate simti si in anii de scoala, dar si mai tarziu.

Este important ca in fata unei note sau a unui calificativ mai putin multumitor parintii sa observe copilul. Astfel, pot vedea cum se raporteaza el la aceasta situatie, cum se simte sau ce gandeste despre situatia respectiva.

Ascultare activa este necesara daca sunt emotii mai putin placute traite de catre copil, e important sa-si manifeste supararea, furia, tristetea, teama in prezenta unui adult care nu il intrerupe cu sfaturi si corectari.

„Dupa ce s-a produs descarcarea emotionala si copilul pare mai calm, este importanta o discutie despre ceea ce inseamna o nota/ un calificativ. Nu as acorda o importanta mare notei, ci as pune accentul pe ceea ce a facut bine si pe ideea ca sunt aspecte pe care le are de invatat pentru ca ii vor fi de ajutor.

Adultul poate sa ii impartaseasca copilului experiente similare din viata lui de elev pe care le-a depasit cu succes.

Ca directii de urmarit in discutie, pot sugera cateva:

  • „toti gresim, important este sa invatam din greseli” - nota arata ceea ce a stiut el in momentul respectiv, nu arata valoarea sa ca persoana si nu pierde afectiunea adultului;
  • „am incredere ca vei reusi sa inveti si eu te ajut” - e important de discutat de ce au aparut greselile (nu stie, nu a fost atent, s-a grabit, nu intelege explicatiile de la scoala etc) si de gasit solutii impreuna cu copilul.

Focusul discutiei nu este pe nota, ci pe cum poate invata mai departe. In toata aceasta abordare, este important ca adultul sa fie calm, suportiv, optimist, sa incurajeze copilul.

O atitudine de ignorare a faptului ca elevul a gresit, criticarea, pedepsirea, compararea cu alti copii, etichetarea nu sunt utile pe viitor pentru dezvoltarea copilului si inhiba invatarea, este de parere si Cristina Honcioiu, specialist Intuitext in educatie.

Cum ii pot ajuta parintii pe copii sa se pregateasca eficient pentru scoala

  • invatandu-i sa se pregateasca din timp;
  • sa exerseze si sa repete, sa revizuiasca (toate acestea tinand cont de particularitatile de varsta si cele individuale);
  • sa ii ajute sa-si stapaneasca eventualele emotii, nelinisti normale prin exercitii de respiratie, de imagerie mentala;
  • ii incurajeze sa faca lucruri placute inainte de examen etc.

Efectele Evaluarilor Nationale sau ale concursurilor pot fi negative, daca:

  • exista o miza pentru parinte si pentru profesor si acestia asociaza rezultatele acestor evaluari cu valoarea lor ca adulti;
  • asociaza valoarea copilului cu aceste rezultate;
  • folosesc Evaluarile Nationale/ concursurile ca inca un pretext pentru si mai multe exercitii cu un copil care deja lucreaza foarte mult sau pentru a atrage atentia inca o data ca nu face suficient sau nu e la fel de bun ca X etc.

In situatiile de mai sus, evaluarea devine inca un context in care elevul experimenteaza stresul, presiunea, si se poate asocia cu emotii negative fata de propria persoana sau fata de ceilalti (frica, nu e suficient de bun, va esua, furie fata de adultul care critica etc.).

Intr-o perioada in care copilul are nevoie sa se simta competent, sa reuseasca, experimenteaza situatii care il coplesesc si care afecteaza stima sa de sine.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe