characters characters

Gandirea independenta, secretul invatarii eficiente

Cand copiii invata sa gandeasca, invata mai eficient

30 mai 2017    |   2087 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

gandirea independenta si invatarea
Unul dintre scopurile comune ale parintilor si cadrelor didactice este ca elevii sa invete mai eficient. Insa, de multe ori, ne concentram pe „ce” si „cat” sa invete, pe memorie si atentia copiilor. Copiii si adultii invata insa mult mai bine daca stiu sa gandeasca eficient, sa analizeze si sa foloseasca informatiile care trebuie invatate, nu doar sa le tina minte.

In acest context, predarea devine mai mult decat o simpla prezentare a informatiilor, fiind nevoie sa includa si modalitati prin care cadrele didactice ii invata pe copii sa gandeasca. Gandirea despre gandire, numita si metacognitie, reprezinta unul dintre subiectele abordate de proiectul de cercetare si educatie „Harvard Project Zero”. Proiectul incearca sa descopere strategiile si elementele esentiale ale intelegerii, dar si felul in care evolueaza capacitatea copiilor de a-si intelege propria gandire, pe masura ce cresc.

Cum poti fi sigur ca un copil a inteles o informatie noua prezentata?

Iata care sunt „actiunile”pe care un copil trebuie sa le realizeze (la nivel mental) cu informatiile noi, pentru a verifica daca le-a inteles:

  • Numirea partilor si componentelor unui obiect
  • Investigatie: intrebarile trebuie sa ghideze procesul gandiri
  • Perspective si puncte de vedere diferite
  • Rationamente bazate pe dovezi
  • Realizarea de conexiuni cu informatiile deja invatate, intre diferite discipline, chiar si cu aspecte ale vietii personale
  • Descoperirea complexitatii notiunii sau informatiilor invatate
  • Surprinderea esentialului si formularea de concluzii
  • Construirea de explicatii, interpretari si teorii

Rutinele de gandire

Profesorii cauta sa ii determine pe elevi sa isi puna intrebari inainte de a gandi si de a vedea gandirea ca peo actiune pe care copiii o realizeaza. Insa la fel de important este ca elevii sa invete sa isi monitorizeze gandirea (de exemplu, sa se intrebe daca au inteles ce au citit si sa reciteasca un paragraf daca raspunsul este negativ) si sa isi directioneze gandirea (de exemplu, intai sa observe, apoi sa formuleze ipoteze si sa le verifice).

„Atunci cand avem o gandire mai organizata, devenim  persoane independente in gandire si actiune. Daca nu avem aceste strategii, si nu suntem constienti de ele, vom astepta ca altcineva sa ne directioneze gandirea. A-i ajuta pe elevi sa invete cum sa invete si sa devina ganditori meta-strategici este crucial pentru dezvoltarea lor”, sustin cercetatorii implicati in acest proiect.

”Daca cadrele didactice pot face gandirea mult mai vizibila si ii pot ajuta pe elevi sa isi dezvolte rutine de gandire, atunci procesul lor de gandire va fi mult mai profund.”, mai spun acestia.

Cercetatorii implicati in proiectul „Harvard Project Zero” au identificat o serie de rutine de gandire care sunt eficiente in clasa. Una dintre ele este: „Priveste, gandeste si intreaba-te.”, prin care copiii sunt incurajati sa observe o situatie sau un fenomen, sa incerce sa il inteleaga formuland ipoteze si sa isi puna intrebari in legatura cu acestea, intrebari la care vor cauta apoi raspunsuri.

Punand accentul pe procesul gandirii, cadrele didactice si parintii isi pot ajuta copiii sa retina informatiile mai usor, intelegandu-le mai bine si, indirect, sa isi imbunatateasca capacitatea de concentrare a atentiei. Cand procesul de invatare devine mai fluid, bazat pe un anumit proces al gandirii, copiii se pot concentra mai usor asupra lui.

Sursa: KQED.org


*Sursa foto: Pixabay.com


Citeste si:


15 minute de planificare ii ajuta pe copii sa ia o nota mai buna


De ce au copiii inteligenti rezultate scolare scazute

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu