characters characters

13/13 - Recapitulare finala
Clasa a III-a    Matematica

22 noiembrie 2013   
Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul :

  • Sa citeasca, sa scrie, sa compare, sa ordoneze si sa rotunjeasca (prin adaos sau prin lipsa) numere naturale de la 0 la 1 000 000 (Exemplu : numarul 25 738 se rotunjeste la ordinul miilor prin adaos la 26 000, iar la ordinul sutelor prin lipsa la 25 700.) ;
  • Sa identifice numere din intervalul 0 – 1 000 000 dupa unul-doua criterii date (Exemplu: Scrie trei numere pare de patru cifre, egale cu rasturnatele lor. Numerele respective pot fi: 2882, 4554, 6226.);
  • Sa adune si sa scada, cu trecere peste ordin, numere naturale in intervalul de la 0 la 10 000. (Exemplu: Calculeaza: 2 993 + 3 749 =     ; 7 421 – 3 846 =      )
  • Sa efectueze proba adunarii si scaderii. (Exemplu : proba adunarii   2381 + 299 = 2 680 se efectueaza prin operatia de scadere: 2680 – 299 = 2381, iar proba scaderii 7000 – 1 452 = 5 548 se efectueaza folosind adunarea 5 548 + 1 452 = 7 000 sau scaderea 7000 – 5548 = 1452);
  • Sa afle numerele necunoscute din operatii de adunare si scadere (Exemplu: Afla numerele necunoscute: 1 252 + m = 2 815, m = 2 815 – 1 252, deci m = 1 563, n – 7 231 = 828, n = 828 + 7 231, deci n = 8 059, 2 734 – a = 468, a = 2 734 – 468, deci a = 2 266);
  • Sa redea, din memorie, tabla inmultirii si tabla impartirii (Exemplu: spune tabla inmultirii pe sarite si la rand);
  • Sa efectueze inmultiri si impartiri in intervalul de numere naturale de la 0 la 1 000 astfel: inmultirea unui numar natural de doua cifre cu un numar de o cifra (Exemplul 1: 68 x 3 = 204) impartirea unui numar de doua cifre la un numar de o cifra (Exemplul 2: 84 : 7 = 12), folosind adunarea/scaderea repetata, grupari de termeni, reprezentari (Exemplul 3: inmultirea 68 x 3 se poate calcula astfel:

a)      prin adunare repetata: 68 + 68 + 68 = 204;

b)      prin descompunerea numarului 68 si apoi gruparea termenilor:

68 x 3 = (60 + 8) x 3

           = 60 x 3 + 8 x 3

           = 180 + 24

           = 204

c)      prin reprezentarea numerelor:



sau:

  • Sa calculeze numarul necunoscut intr-o inmmultire sau impartire in intervalul de numere naturale de la 0 la 100. (Exemplu:Afla numerele necunoscute: a x 3= 63, a = 63: 3, deci a = 21

                                   b : 4 = 14, b = 14 x 4, deci b = 56

                                   98 : c = 7, c = 98 : 7, c = 14

  • Sa calculeze expresii numerice, in care foloseste paranteze rotunde si respecta ordinea efectuarii operatiilor (Exemplu:

         20 + 50 x 2 – 7 x ( 100 – 90) =

     = 20 + 50 x 2 – 7 x 10 =

     = 20 + 50 x 2 – 70 =

     = 20 + 100 – 70 =

     = 50

  • Sa rezolve probleme prin doua operatii de acelasi ordin sau de ordine diferite: (Exemplu: In parc au inflorit 98 de trandafiri rosii, acestia fiind in numar dublu fata de trandafirii galbeni. Cati trandafiri au inflorit in parc in total?);
  • Sa foloseasca limbajul specific matematicii: numere pare/impare, predesesor, succesor, numere consecutive, ordin, clasa, termen, suma, descazut, scazator, diferenta, factor, produs, dublu, triplu, deimpartit, impartitor, cat,jumatate, treime, sfert, cu atat mai mult/putin, de atatea ori mai mult/putin (Exemplu: La suma numerelor 23 si 47 adauga produsul numerelor 3 si 10. Ce numar obtii? );
  • Sa denumeasca si sa deseneze figuri geometrice plane (Exemplu: patrat, triunghi, cerc, dreptunghi, poligon, punct, segment, linie dreapta, linie curba, linie franta) sa recunoasca si sa descrie forme spatiale (Exemplu: cub, sfera, cilindru, con, cuboid);
  • Sa foloseasca unitatile de masura standard pentru lungime, capacitate, masa, timp, unitati monetare romanesti si europenesi instrumente de masura potrivite in situatii concrete (Exemplu: face masuratori variate, spune si scrie rezultatul masuratorilor)..

Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:

  • Sa identifice numere din intervalul 0 – 1 000 000 respectand mai multe conditii date (Exemplu: Scrieti in ordine crescatoare numerele pare, formate din patru cifre, cu suma cifrelor 10, in care cifra sutelor sa fie dublul cifrei miilor. Numerele care indeplinesc toate conditiile de mai sus sunt:    1 216, 1 234, 1 252, 1 270, 2 404, 2 422, 2 440, 3 610.);
  • Sa efectueze inmultiri si impartiri in intervalul de numere naturale de la 0 la 1 000 astfel: inmultirea unui numar natural de trei cifre cu un numar de o cifra (Exemplul 1: 218 x 3 =654), impartirea unui numar de trei cifre la un numar de o cifra (Exemplul 2: 364 : 4 =91), folosind adunarea/scaderea repetata, grupari de termeni, reprezentari;
  • Sa evidentieze restul impartirii unui numar mai mic decat 50, folosind desene si scheme sugestive (E exemplu: in cazul impartirii 34 : 4, arata restul impartirii pe urmatoarea schema, astfel:

    • Sa afle un termen necunoscut dintr-o expresie numerica ce contine operatii aritmetice diverse.

    (Exemplu : 200 + (10 – 25 : a) = 205

                     10 – 25 : a = 205 – 200

                     10 – 25 : a = 5

                     25 : a = 10 – 5

                     25 : a = 5

                     a = 25 : 5

                     a = 5)

    • Sa rezolve probleme, cu grad ridicat de dificultate, prin mai mult de doua operatii.

    (Exemplu: Patru veverite au adunat impreuna 1 082 de alune. Prima a adunat 294 alune, a doua jumatate din numarul alunelor adunate de prima, iar a treia veverita a strans un numar de alune triplu dacat a doua. Cate alune a adunat a patra veverita?

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu