characters characters

Interviu cu Madalina Constantin, consilier educational si neuroterapeut neurofeedback

Propus de: SuntParinte.ro   |   23 iunie 2023    |   910 vizualizări

Varsta: 18 ani +.

Madalina Constantin interviu
Madalina Constantin este consilier educational si neuroterapeut neurofeedback. Are convingerea ca educatia poate avea un efect pozitiv si ca invatarea ar trebui sa fie o activitate pe tot parcursul vietii. Acest lucru o inspira sa explorez modul in care tehnologia poate fi combinata cu creierul uman pentru a obtine cele mai mari beneficii posibile pentru sanatatea emotionala, fizica si mentala.

Educatia este un domeniu supus marilor incercari acum. Care este abordarea ta, ca un consilier de dezvoltare personala care iubeste copiii/tinerii?

Daca vorbim de mediul urban, educatia este accesibila tuturor acum. E suficient sa fii conectat la internet si poti afla ceea ce te intereseaza. Marile universitati si-au deschis portile online catre lume si cursurile sunt la un click distanta. Este uimitor! Cu toate acestea, interesul si seriozitatea catre educatie sunt in scadere. Noile generatii nu se mai identifica si nu inteleg regulile impuse de scoala si nici utilitatea unei institutii de educatie. Profesorii sunt coplesiti de un curriculum si manuale care nu mai corespund, insa nu au o libertate in folosirea metodelor de predare. E o paradigma. Avem acces la atat de multe instrumente si totusi, scoala romaneasca foloseste materiale vechi si pe alocuri depasite.

Generatiile tinere vad profesorii mai degraba ca mentori si facilitatori in invatare, insa sistemul nostru nu perfectioneaza cadrele didactice in acest sens. Motiv pentru care conexiunea cu profesorul are de suferit.

Abordarea mea este una orientata catre nevoile copilului, rolul meu fiind chiar unul de facilitator in invatare si mentor academic. În consiliere discutam despre valorile personale cu privire la ce isi doreste sa faca, obligatiile scolare si cum isi poate organiza timpul eficient, evaluand in acelasi timp posibilele blocaje ce tin atat de fondul emotional, cat si de limitari cognitive si abilitati slab stimulate. Scopul este de a obtine cea mai buna versiune, in limitele personale ale fiecaruia. Proiectul meu promoveaza o pedagogie orientata catre educatie deschisa, adica urmarim aptitudinile si abilitatile ce trebuie dezvoltate pe categorii de varsta si lucrez fie la dezvoltarea acestora in ritmul copilului, fie la insusirea lor.

În ultima perioada, am fost un facilitator de dialog intre parinti si copii pentru a gestiona mai bine perioada de impredictibilitate data de greva profesorala si de amanarea examenelor. Avand la dispozitie si tehnica Neurofeedback este extraordinar ce rezultate se pot obtine prin antrenamentul neuronal.

Ce inseamna neurodiversitate?

Fiecare om are propriul sau fel de a fi, de a gandi si a simti. Fiecare are inclinatiile sale sau lucruri cu care nu rezoneaza, ori le respinge.

Nu exista un mod corect de a fi. Nu exista un mod corect de a gandi. Exista un mod unic de a fi si gandi, propriu fiecarui individ. Nu exista doua creiere identice, doua creiere care sa functioneze la fel.

Ceea ce urmaresc eu prin proiectele mele este incurajarea acestei diversitati. Eu o numesc Neurodiversitate.

De ce neurodiversitatea este un concept care are potentialul de a revolutiona modul in care gandim?

Fiecare individ are dreptul si nevoia de a se manifesta pe sine insusi, in cea mai potrivita si buna versiune a sa. Suntem unici si ne dorim sa fim apreciati pentru aceasta unicitate.

Avem nevoie sa fim unici si sa ne simtim bine cu asta, pentru ca doar asa putem aduce plus valoare oriunde am fi si orice am face.

Aceasta unicitate si diversitate nu propune un piedestal individualitatii. Suntem unici, dar suntem fiinte sociale si avem nevoie de comunicare si colaborare. Avem nevoie sa ne sprijinim si sa ne apreciem diversitatea si sa folosim asta ca pe o putere adusa la comun in ideea unei convietuiri cat mai armonioase.

Cum putem avea grija, ca parinti, de bunastarea mentala si fizica a copiilor, in contextul atator de multe schimbari?

Lumea din jurul nostru e intr-o miscare din ce in ce mai rapida si stimulii din jurul nostru cresc in intensitate, viteza cu care se succed, iar numarul lor creste continuu.

Copiii sufera din ce in ce mai des de deficit de atentie, de conditii care-i fac fie prea anxiosi si inchisi in ei, fie prea exuberanti si agitati.

E greu si pentru copii dar si pentru adulti sa discearna cu calm si sa treaca cu bine, facand alegerile optime, prin torentul de stimuli si situatii pe care viata de azi ni le serveste.

Ne gandim mereu cum sa facem fata fizic, sa nu fim epuizati, sa nu ne pierdem in detalii si sa nu sarim de la una la alta atunci cand luam decizii. Dar psihicul, emotiile, ce facem cu ele? Creierul nostru oboseste la fel cum obosesc muschii si incheieturile. Are parte de presiune la fel ca celelalte organe. Nu face intinderi, dar se poate intinde prea mult pana sa ia o decizie. Uneori e prea stimulat. Alteori e dezechilibrat de multitudinea de scenarii pe care le face sub impulsul prea multor variabile pe care vrea sa le interpreteze.

Toti parintii vor sa aiba copii echilibrati. Sa fie cuminti si concentrati, sa poata duce la capat sarcini cum ar fi cele de la scoala. Sa poata invata si asimila cunostinte noi si sa discearna intre cele care i se potrivesc si cele care nu. Dar in acelasi timp sa fie sociabili, sa poata interactiona fara probleme cu alti copii si adulti, in apropierea sau in afara familiei.

Cu totii ne dorim sa fim mai eficienti in ceea ce facem, fie profesional, fie acasa. Vrem sa ne fie lucrurile mai clare si sa discernem mai usor intre bine si rau. Vrem sa fim mai concentrati si organizati in ceea ce facem, dar totodata mai creativi, mai dezinvolti si mai proactivi. Cu mai mult entuziasm si mai putina anxietate.

Rareori ne gandim insa ca o multitudine dintre starile noastre fizice apar sau sunt intretinute prin somatizarea unor stari. Un creier „zapacit”, care nu functioneaza optim, nu poate sa se opuna efectelor negative ale unor emotii sau ganduri pe care le adunam. Alteori chiar le genereaza.

Tehnica neurofeedback antreneaza creierul pentru a obtine aceste stari de eficienta si claritate mentala. Orice activitate are nevoie de exercitiu si repetitii. De antrenament. Atat cat putem, cat e capacitatea noastra fizica. La fel, creierul are nevoie sa functioneze cat mai bine conform propriei sale capacitati. Prin aceasta tehnica gasim frecventa optima la care el lucreaza si ii dam posibilitatea sa se autoregleze pentru a functiona eficient.

Evident, e necesara o evaluare preliminara, sub forma unui chestionar, pentru a identifica principalele obstacole ce ar sta in fata functionarii eficiente a creierului. Dincolo de asta, totul este pe baza de monitorizare a undelor cerebrale si trimitere a unui semnal de feedback. Sesiunile de antrenament sunt simple. E nevoie doar de cativa „plasturi” lipiti pe cap, de un monitor la care ruleaza diverse scenarii in imagini si niste casti unde se aude muzica. Un laptop inregistreaza sesiunile de antrenament, de acolo putand fi reglata frecventa in functie de nevoi si de progresul inregistrat.

Cum reusim sa apropiem diferenta dintre generatii? Pare o prapastie din ce in ce mai mare.

Fiecare generatie a luptat cu ceva. Nu stiu daca prapastia este atat de mare sau de fapt, gandirea este mai accelerata si am pierdut din spatiul mental pentru reflectie si deliberare.

Totul pare important ACUM si de facut imediat. Iar lucrul acesta il observam in toate aspectele vietii. Pentru nativii digitali, adica adolescentii de azi, aceasta este normalitatea generatiei lor, iar noi ca parinti, profesori si consilieri, trebuie sa ne actualizam si sa ne adaptam. Este nevoie de multa compasiune, in primul rand, apoi de o conectare la nevoile noastre autentice. Trebuie sa acceptam ca nu putem avea totul si nu putem face chiar totul.

Viitorul este pentru cei care invata cum sa isi protejeze si sa isi echilibreze sistemul nervos. Dezechilibrele sau instabilitatile sistemului nervos se traduc in simptome ce afecteaza comunicarea eficienta, claritatea mentala si in general calitatea vietii: probleme de somn, concentrare, dureri fiziologice.

O apropriere intre persoane, indiferent de varsta, statut, gen etc. este eficienta cand mintea este linistita. O minte calma conduce la decizii clare si comunicarea este constructiva. Pentru inceput este necesara construirea acelui spatiu deschis dialogului, in care compasiunea este un element important.

De ce au nevoie copiii/elevii din ziua de astazi?

Poate mai mult ca niciodata, copiii de astazi au nevoie de explorarea vietii cotidiene, de contact direct cu lucrurile care ii inconjoara. Cea mai eficienta metoda de invatare ramane cea de tip incercare – eroare. Dar acum toate raspunsurile parca vin peste noi de-a gata, si astfel dispar curiozitatea, explorarea, gandirea si motivatia. Acestea sunt unele dintre motivele pentru care parintii ajung la mine. Nu inteleg de ce, desi copiii lor au la dispozitie atatea resurse, nu doresc sa faca nimic.

Adevarul este ca reactia este normala in contextul unui creier suprastimulat asa cum este cel al copiilor de astazi. Primul pas este linistirea sistemului nervos, astfel incat sa putem accesa canalele de comunicare potrivite si astfel sa ne conectam. Prin tehnica neurofeedback creierul se autoregleaza si astfel o serie de simptome asociate dezechilibrului sau instabilitatii sistemului nervos se diminueaza si chiar dispar. Este un antrenament care are o rata de succes foarte mare atat in tulburari ce tin de distractibilitate, lipsa atentiei, dar si in cazuri de ADHD, anxietate, ticuri sau tulburari de limbaj.

Tu ce le propui? (Cercul pt adolescenti, ateliere etc.)

Am creat spatiul care ofera https://neurominder.ro/, prin proiectele pe care le desfasor, o platforma de comunicare cu sinele si intre persoane care vor sa-si stimuleze comunicarea eficienta, bazata pe explorare, compasiune, empatie si curiozitate.

”Cercul meu social teenZ – pubertatea sociala” –este un cerc de socializare adresat preadolescentilor cu varste intre 12 si 14 ani. Este conceput sub forma unor exercitii de gramatica sociala ce urmaresc dezvoltarea inteligentei sociale si o comunicare si intelegere mai buna intre generatii. Sunt explicate generatiile sociale din contextul evenimentelor pe care le-au trait si astfel sunt mai usor de inteles reactiile fiecarei generatii la diversele evenimente sau comportamente din jur. Astfel punem bazele primului cerc social primordial: cine sunt eu si de unde vin? Pubertatea vine si cu o serie de modificari neuronale, iar vorbind despre creier si modificarile ce au loc la varsta pubertatii pot intelege mai bine ce se intampla si cum pot sa treaca peste starile inconfortabile sau de neinteles.

În spiritul comuniunii si explorarii, am conceput si proiectul Explora. El vizeaza facilitarea conectarii cu cotidianul din punctul de vedere al stimulilor emotionali, al senzatiilor pe care le presupune urbanul cu tot ce are el de oferit: transport in comun, mers pe jos, plimbari in parc sau la muzee ori galerii de arta, vizionarea unui spectacol de teatru, ce inseamna o atmosfera de biblioteca sau ce presupune mancarea din perspectiva gatitului, cu o nota spre sustenabilitate (combaterea risipei de alimente).

Și pentru ca cel mai bine ar fi ca oamenii sa beneficieze de timpuriu de adaptarea la stimuli si capacitatea de a relationa cu sinele si cu ceilalti pentru o viata cat mai armonioasa, copiii intre 2 si 5 ani pot accesa un program de invatare intuitiva ghidata, care are in vedere inteligentele motrica, verbala si sociala.

Programul se numeste Open Eye Hub si el inglobeaza viziunea cresterii unor copii care pot comunica si relationa cu usurinta, pentru a putea sa se integreze mai usor odata ce cresc si pentru a face fata intr-un mod mai echilibrat la provocarile ce inevitabil le vor infrunta. 

Pentru ca stim ca una din cheile esentiale in navigarea eficienta prin viata este o comunicare bine articulata, bazata pe intelegere, explorare, cunoastere si empatie.

De asemenea, acest program se adreseaza si copiilor care desi au fost integrati in colectivitate, din diverse motive refuza sa mai mearga la gradinita. Programul nu inlocuieste gradinita, in schimb faciliteaza evaluarea celui mic si imbunatateste abilitatile unei bune integrari sau reintegrari in colectivitate.

De unde pasiunea ta pentru educa?

De cand ma stiu m-a atras domeniul educatiei, motiv pentru care am si absolvit Liceul Pedagogic ”Elena Cuza” din Bucuresti, cu dubla specializare invatator – educator. Ulterior m-am specializat pe domenii care tin tot de sfera educationala, pedagogie si cercetare sociologica. Consider ca educatia, indiferent de maniera in care se realizeaza, este indispensabila pentru evolutia unei societati, iar prin mica mea contributie sper sa deschid ochii si inimile celor cu care interactionez catre beneficiile educatiei pe tot parcursul vietii.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe