characters characters

Care sunt interesele adolescentilor?

Propus de: Echipa Intuitext   |   27 noiembrie 2009    |   12587 vizualizări

Varsta: 15 - 18 ani.

Cum poti sa il ajuti pe adolescentul tau sa isi dea seama ce ii place sa faca sau ce i-ar placea sa devina? Iti propunem un exerctiu care poate fi de folos in acest sens.
 

Exercitiul se numeste "As putea fi" (sursa: Greiner, Kania, Paszkowska-Rogacz si Tarkowska, 2006).


Scrie pe o foaie de hartie proprozitiile de mai jos si da-o spre completare copilului tau.



As putea fi it-ist pentru ca...
As putea fi public speaker pentru ca...
As putea fi psiholog pentru ca...
As putea fi padurar pentru ca...
As putea fi doctor pentru ca...
As putea fi cantaret pentru ca...
As putea fi profesor pentru ca...
As putea fi economist pentru ca...
As putea fi jurnalist pentru ca...
As putea fi ospatar pentru ca...
As putea fi instalator pentru ca...
As putea fi actor pentru ca...
 (mai poti sa adaugi si tu alte meserii).

Sarcina copilului este de a completa fiecare propozitie folosindu-se de experienta, cunostinte, imaginatie despre cum ar trebui sa fie aceste slujbe. La final, intreaba-ti adolescentul:

1.Ce ai invatat despre tine facand acest exercitiu?
2.Gandindu-te la viitorul tau ai crezut ca ai putea sa ai atatea slujbe?
3.Este posibil ca o singura trasatura sau aptitudine sa influenteze

De cele mai multe ori ne mira faptul ca adolescentii sunt tot timpul cu capul in nori si nu poti sa porti o discutie serioasa cu ei decat foarte greu. Pare ca nu-i intereseaza nimic, ca nu sunt pasionati de nicio activitate, nu doresc sa-si asume responsabilitatea pentru ca "Pentru ce altceva exista mama si tata?".

Si totusi, daca vorbim de adolescenti si de cariera pe care si-o aleg, vom vedea ca ei manifesta interese doar spre anumite domenii. Definim aici interesul drept "o tendinta relativ constanta catre a invata despre lumea inconjuratoare care ia forma unei activitati cognitive directe, cu o oarecare intensitate si este reflectata intr-o atitudine selectiva catre fenomenele inconjuratoare" (Gurycka, 1978). Daca adolescentul realizeaza o activitate foarte bine si daca se implica din punct de vedere emotional intens, vorbim de pasiune. Cum poti sa afli ce interese are adolescentul tau? Super (1984) distinge 4 metode de colectare a datelor bazate pe raspunsuri la intrebarile:

1.Ce anume iti place sa faci? Ce slujba te intereseaza? Din pacate, cele mai frecvente raspunsuri pe care le vei primi vor fi ceva de genul: "Nu sunt interesat de nimic", "Nu stiu, cred ca nu sunt interesat de nimic" etc. Aceste raspunsuri sunt rezultatul lipsei autocunoasterii. De asemenea, adolescentii considera ca o persoana ar trebui sa vorbeasca despre interesele sale numai daca acestea sunt pasiuni spectaculoase si se simt rusinati de lucrurile "marunte" de care ei sunt interesati.

2. Ce anume face adolescentul, cu ce se ocupa? Vorbim aici de observarea activitatii sale si poate fi realizata in principal de persoanele foarte apropiate copilului: parintii, familia extinsa si prietenii.

3. Utilizarea unor teste de atentie, memorie si informatie. Acestea se aplica in principiu de psiholog sau de consilierul scolar. Asta inseamna ca e nevoie de o foarte buna comunicare parinte- cadre didactice- consilier scolar- copil.

4. Inventarele de interese. Acestea sunt instrumente psihologice ale caror rezultate sunt comparate cu rezultatele altor persoane care deja lucreaza intr-o anumita slujba. Vom vorbi acum despre unul dintre cele mai importante instrumente de masurare a intereselor, si anume: chestionarul Holland.



Holland, autorul acestui chestionar sustine ca alegerea unei slujbe este o imbinare a intereselor personale cu perspectivele oferite de piata muncii. Astfel exista 6 tipuri de personalitati profesionale:

1.Tipul realist (R). Vorbim de aptitudini manuale, legate de mecanica, oamenilor le place sa lucreze cu unelte si masini.

2.Tipul investigativ (I). Lucrurile abstracte, creearea de teorii si modele reprezinta interesele unor astfel de indivizi. Au aptitudini matematice si stiintifice, caracterizate ca fiind rationale, abstracte si analitice. Ei pot avea slujbe ca: biolog, fizician, tehnician medical etc.

3.Tipul artistic (A). Sunt preferate activitatile creative. Dezvolta idei si conceptii. Au aptitudini artistice sau legate de artele fine. Pot deveni muzicieni, pictori, actori, decoratori de interior etc.

4.Tipul social (S). Astfel de persoane sunt interesate sa-i ajute pe ceilalti, au o foarte mare rabdare, sunt cooperativi si empatici. Slujbe precum profesor, psiholog, asistenti sociali sunt specifice persoanelor sociale.

5.Tipul intreprinzator (E). Le place sa lucreze cu alti oameni, dar munca lor este indreptata intotdeauna spre profit. Au capacitati de conducere si de comunicare, sunt energici, vorbareti si increzatori in fortele proprii. Dintre ei, multi devin reprezentanti vanzari, manageri sau antreprenori.

6.Tipul conventional (C).  Prefera sa lucreze cu date, sa le ordoneze si structureze dupa anumite criterii. Le place sa lucreze la birou pe posturi de contabili, casieri, functionari bancari etv. Ei sunt foarte bine organizati, practici si docili.

Chiar daca exista aceste tipuri foarte clar delimitate, oamenii au in general o combinatie de aceste tipuri. Nu exista un tip pur de personalitate profesionala, astfel ca nu trebuie privita clasificarea drept una definitiva.

In afara de cele de mai sus, poti sa-ti ajuti copilul, oferindu-i acces la o platform inovativa care ii va face pregatirea pentru Evaluarea Nationala mult mai usoara, atractiva si temeinica. 72,6% dintre utilizatorii ExamenulTau.ro au afirmat ca au observat o imbunatatire a rezultatelor scolare in urma folosirii platformei. Descopera si tu platforma!

Asteptam curiosi sa ne spui parerea ta despre subiectul acestui articol. Cum iti ajuti copilul?

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe