characters characters

Ce poate pierde un copil care se teme in mod exagerat de examene

(interviu cu Cristina Honcioiu, specialist Intuitext in educatie)

06 februarie 2019    |   715 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

teama de examene
Cristina, as vrea sa incepem discutia pornind de la insasi existenta Evaluarilor Nationale si a concursurilor scolare la clasele primare. Din punct de vedere al dezvoltarii emotionale, ce impact au aceste testari asupra copiilor?

Depinde cum sunt abordate aceste evaluari si concursuri de catre profesor si de catre parinte. Daca profesorul si parintele transmit ideea ca Evaluarile Nationale sunt examene prin care elevul vede ceea ce stie, in scopul de a-si imbunatati performanta, de a corecta eventualele lacune, de a se obisnui cu examenele, fara a pune presiune pe elev, atunci efectele sunt benefice.

Evaluarea Nationala poate fi vazuta si ca o experienta de invatare. Desigur ca elevul poate avea emotii, dar aceasta usoara teama e normala pentru astfel de situatii.

E momentul in care el invata sa gestioneze nelinistea, ceea ce ii va fi benefic in dezvoltare.

Pentru a ajuta elevii sa se pregateasca eficient pentru Evaluarea Nationala si concursuri si a reduce impactul negativ al acestora asupra dezvoltarii emotionale a copilului ar fi eficient ca adultii sa:

  • ii invete pe copii sa se pregateasca din timp;
  • sa exerseze si sa repete, sa revizuiasca (toate acestea tinand cont de particularitatile de varsta si cele individuale);
  • sa le ofere simulari de astfel de examene;
  • sa ii ajute sa-si stapaneasca eventualele emotii, nelinisti normale prin exercitii de respiratie, de imagerie mentala;
  • ii incurajeze sa faca lucruri placute inainte de examen etc.

Rezultatele elevului nu ar trebui sa fie facute publice sau utilizate pentru a face comparatii intre copii. Copiii nu trebuie constransi, manipulati sa participe la concursuri, daca nu doresc.

Efectele Evaluarilor Nationale sau ale concursurilor pot fi negative, daca:

  • exista o miza pentru parinte si pentru profesor si acestia asociaza rezultatele acestor evaluari cu valoarea lor ca adulti;
  • asociaza valoarea copilului cu aceste rezultate;
  • folosesc Evaluarile Nationale/ concursurile ca inca un pretext pentru si mai multe exercitii cu un copil care deja lucreaza foarte mult sau pentru a atrage atentia inca o data ca nu face suficient sau nu e la fel de bun ca X etc.

In situatiile de mai sus, evaluarea devine inca un context in care elevul experimenteaza stresul, presiunea, si se poate asocia cu emotii negative fata de propria persoana sau fata de ceilalti (frica, nu e suficient de bun, va esua, furie fata de adultul care critica etc.).

Intr-o perioada in care copilul are nevoie sa se simta competent, sa reuseasca, experimenteaza situatii care il coplesesc si care afecteaza stima sa de sine.

(va urma)


Cititi continuarea interviului
.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu