characters characters

Analfabetismul functional

Propus de: SuntParinte.ro   |   01 iulie 2013    |   5837 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

“Ai reprodus foarte frumos lectia de istorie pe care ai avut-o scrisa in caiet, dar vreau sa-mi spui folosind cuvintele tale, despre ce anume este vorba.
-    Cum adica, intreaba copilul?
-    Simplu. Spune-mi ce ai retinut din lectie, fara a folosi cuvintele din caiet.
-    Pai…nu stiu.”

Astfel de situatii, in care copiii, atunci cand sunt nevoiti sa foloseasca informatiile pe care le-au memorat, nu reusesc sa o faca, sunt destul de frecvente. Aceste situatii sunt specifice pentru cei care intra in categoria “analfabetilor functionali”.

Ce este analfabetismul functional?
Analfabetismul functional apare atunci cand cineva poate reproduce verbal sau in scris un text, insa nu are capacitatea de a-l intelege suficient de bine, incat sa il poata utiliza ulterior, in alte situatii. Superficialitatea in invatare este una dintre caracteristicile analfabetismului functional.
Analfabetismul functional se poate corela si cu dificultati de invatare a cititului. In general insa, copiii pot citi corect un text, dar cand vine vorba de a-l explica, nu pot sa o faca prea bine. In Romania, in 2006, procentul elevilor in varsta de 15 ani analfabeti functional a atins un prag ingrijorator de 40%, conform raportului PISA - Programul pentru evaluarea internationala a elevilor.

De ce apare analfabetismul functional?
Specialistii pun acest fenomen pe seama modului in care programa scolara este realizata. Elevii sunt familiarizati auditiv si grafic cu informatii, dar nu sunt obisnuiti sa isi puna intrebari despre ceea ce au invatat. Ei iau de-a gata tot ceea ce li se ofera si astfel, cand trebuie sa foloseasca informatia intr-un alt context se lovesc de neputinta de a o face. O alta cauza a acestui fenomen, spun specialistii, o reprezinta lipsa inteligentei practice si a celei emotionale.

Iata cateva manifestari ale analfabetismului functional:
-    Copiii reusesc sa citeasca un text destul de dificil, dar nu sunt capabili sa extraga intelesul unor cuvinte pe care le intalnesc.
-    Cunosc teoria referitoare la ce inseamna de exemplu o eclipsa, insa atunci cand o vad, nu pot explica fenomenul.
-    Nu raspund corect la intrebari referitoare la mesajul textului citit.
-    Cand li se cere sa reformuleze ce au invatat, fie le este imposibil, fie ofera variante incorecte ale mesajului textului.

Ce masuri pot fi luate pentru a preveni analfabetismul functional?
1. Stimularea interesului copiilor pentru lectura.
2. Incurajarea copiilor de a folosi cuvintele noi invatate in contextele potrivite. Atunci cand descopera semnificatia unui cuvant nou, ofera-i si exemple de situatii in care il poate folosi si intreaba-l pe copil in ce alte contexte poate fi utilizata notiunea respectiva.
3. Realizarea de exercitii care sa imbunatateasca vocabularul copiilor, comunicarea verbala si cea nonverbala.
4. Incurajarea gandirii logice de la cele mai mici varste, prin adresarea de intrebari care sa il ajute pe copil sa se gandesca la cauzele fenomenelor, la modul de aparitie al acestora sau la situatiile in care anumite reguli se aplica sau nu.
5. Plasarea accentului pe ceea ce copilul poate sa reproduca cu propriile cuvinte sau sa utilizeze ceea ce a memorat mecanic.
6. Evaluarea elevilor bazata pe testarea abilitatii lor de a pune in practica informatiile invatate, nu doar pe testarea capacitatii lor de reproducere a informatiilor invatate.
7. Discutii aplicative cu elevii prin care acestia sa inteleaga “de ce” invata ceea ce li se preda, care este scopul, sensul si cum anume le vor fi utile aceste informatii.

Analfabetismul functional este o problema globala, fiind intalnit in tari din toata lumea. Lipsa unor masuri care sa stopeze sau sa diminueze acest fenomen poate duce la probleme sociale majore in viitor, deoarece analfabetismul functional poate afecta serios viata persoanelor, limitand potentialul lor de dezvoltare. Tu cum il ajuti pe copilul tau sa inteleaga ceea ce citeste?

Comentează:
3 comentarii

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • CRISTINA NEAGU
    CRISTINA NEAGU    17.07.2013 - 17:23
    Intradevar lipsa lecturii fac ca elevii sa invete cuvant cu cuvand din ceea ce le preda insa, cand trebuie sa reproduca cu cuvintele lor, nu reusesc sa se exprime. Daca s-ar introduce acele ore de lectura inapoi in scoala, sa aiba lecturi obligatorii s-ar descurca mult mai bine siin comunicare, sar gasi cuvintele mult mai usor. Dalia felicitari pentru faptul ca, fetita ta citeste foarte mult, poate artrebui la varsta ei sa citeasca ceva maiusor, mie imi pare un pic prea devreme pentru romane.
  • Caciula 2 Ioana
    Caciula 2 Ioana    07.07.2013 - 18:16
    Draga dalia, este important sa iti stimulezi fetita sa comunice verbal cat mai mult, in diferite situatii. Aici socializarea joaca un rol foarte important - activitatile de grup care implica si comunicarea verbala pot fi benefice pentru dezvoltarea acestor abilitati. Ateliere de povesti, de teatru, de dezvoltare personala, toate acestea pot fi modalitati de a o ajuta sa depaseasca aceste dificultati. Mai ales ca fetita ta probabil are o capacitate intelectuala dezvoltata, intrucat citeste aceste romane de care tu spui. De asemenea, cred ca si consilierul scolar va poate ajuta.
  • Utilizator Anonim
    dalia    05.07.2013 - 17:56
    interesant am o fetita e 12 ani care nu poate comunica verbal din cauza timiditatii iar cand imi explica ceva ;parca nu ar vorbi romaneste daca nu ar fi gramatica nu stiu ce m-as face , de citit ii place sa citeasca ,citeste si romane destul de grele nu ca-i impun eu si ca asa vrea ea

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe