Copiii „obraznici” si nevoile care stau la baza comportamentului lor

Propus de: SuntParinte.ro    16 februarie 2017   

Varsta: 2 - 6 ani, 6 - 11 ani.

copil ascuns
Care este cel mai eficient mod prin care poti schimba comportamentele copilului tau? Intelegand care sunt nevoile care stau la baza lor si invatandu-l care sunt modalitatile adecvate de a implini aceste nevoi.

Rudolf Dreikurs, psiholog adlerian, a atras atentia asupra nevoii sociale a copilului de a se integra si de a fi acceptat intr-un grup, explicand comportamentele dificile ale copiilor in clasa ori in alte contexte sociale ca pornind de la aceasta nevoie. Astfel, atunci cand copiii sunt galagiosi la ore, agresivi sau neascultatori, ei incearca sa isi satisfaca nevoia de a se integra in grup. Aceeasi idee se poate aplica si acasa, in familie, ori intr-un grup de copii care se joaca impreuna. In acest context, accentul nu mai este pus pe obraznicia sau lipsa de cooperare a copilului, ci pe nevoile si scopurile care stau la baza comportamentului copilului.

Cum poti fi explicate comportamentele copiilor?

Adler sustinea ca motivatia centrala a oamenilor este aceea de a fi acceptati si de a se simti parte a unui intreg. Astfel, comportamentul considera acesta, este:

  • sistematic
  • cu un scop
  • directionat spre atingerea unui scop

Deseori, copilul nu este neaparat constient de nevoia si scopul asociate comportamentului lui, iar adultul are rolul de a-l ajuta pe copil sa le descopere si de a-l orienta pe copil catre modalitati adecvate prin care le poate indeplini.

Teoretic, exista patru lucruri care motiveaza copiii sa se comporte neadecvat:

  • dorinta de a obtine atentie
  • nevoia de control si de putere
  • dorinta de razbunare
  • sentimentul de neajutorare si de inadecvare

Cum intelege un adult scopurile ce stau in spatele comportamentelor gresite ale copiilor?

Daca adultul se enerveaza, atunci scopul copilului de a fi obtinut atentie a fost atins.

Daca adultul se simte intimidat, scopul copilului de a fi obtinut putere, a fost atins.

Daca adultul l se simte ranit, scopul copilului de a se fi razbunat, a fost atins.

Daca adultul se simte incapabil, scopul copilului de a-l face sa se simta neajutorat, a fost atins.

Este important de retinut ca aceasta teorie nu isi propune sa evalueze din punct de vedere moral comportamentele copilului, etichetandu-l ca rau, razbunator, obraznic etc, ci doar sa inteleaga nevoile care stau la baza acestora.

Care este solutia? Dreikurs considera ca aceste comportamente negative ale copiilor pot fi reduse ca frecventa daca exista incurajare si daca i se permite copilului sa traiasca consecintele logice si cele naturale ce provin de pe urma comportamentelor copilului. De asemenea, discutiile cu copilul despre scopul care a stat la baza comportamentului sau sunt utile pentru a-l orienta ulterior pe copil catre comportamente adecvate. Descoperirea scopului comportamentului este o tehnica folosita si in consilierea copiilor si poate fi aplicata de profesori si parinti, in discutii unu la unu cu copilul.

Tonul adultului trebuie sa fie unul calm si incurajator, adultul propunandu-si sa il ajute pe copil sa isi inteleaga propriul comportament, nu sa il convinga (in aceasta etapa) sa se comporte altfel sau sa il faca sa se simta vinovat. Adultul poate spune copilului ca incearca sa ghiceasca ce a stat la baza comportamentului copilului.

Atunci cand presupui ca nevoia de atentie a stat la baza comportamentului copilului, il poti intreba pe copil:

  • Oare ai vrut sa iti acord mai multa atentie/atentie speciala?
  • Poate ai vrut sa facem ceva special impreuna?
  • Oare ai vrut ca prietenii/colegii tai sa te observe/sa iti acorde mai multa atentie?

Cand este posibil ca nevoia de putere sa stea la baza comportamentului copilului, il poti intreba:

  • Este posibil sa te comporti astfel pentru ca vrei sa ai mai mult control?
  • Este posibil sa vrei sa arati ca nu te pot obliga sa te porti cum vreau eu?
  • Te-ai comportat astfel pentru ca vrei sa faci ce vrei tu cand vrei tu?

Cand e vorba de nevoia de razbunare, este important sa identifici nedreptatea perceputa de catre copil (o nota prea mica, o umilinta etc.):

  • Vrei sa ma pedepsesti pentru ca ....?
  • Vrei sa te razbuni pentru ca....?
  • Vrei sa demonstrezi ca el/ea nu poate scapa nepedepsit?

Sentimentul de inadecvare poate fi identificat prin intrebari precum:

  • Nu vrei sa te implici in clasa pentru ca ti-e teama ca vei esua?
  • Este posibil sa refuzi sa raspunzi la ore pentru ca vrei sa fii mereu cel mai bun?

Urmatorul pas, dupa ce copilul descopera cu ajutorul tau scopurile pe care le urmareste comportamentul sau, este sa stabiliti impreuna comportamentele adecvate prin care aceste scopuri pot fi atinse.

Tu stii ce se ascunde in realitate in spatele comportamentelor gresite ale copilului tau?


*Sursa foto:https://www.flickr.com/photos/lilivc/3505349701/

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu