characters characters

Dezvoltarea psihosexuala a copiilor

Propus de: SuntParinte.ro   |   28 septembrie 2016    |   5877 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

Dezvoltarea psihosexuala a copiilor
Sexualitatea face parte din identitatea fiecaruia dintre noi si presupune mai mult decat comportamentele sexuale ale adultilor. Dezvoltarea psihosexuala nu incepe la pubertate, ci din primii ani de viata, cand copilul invata de la parinti si ceilalti adulti despre propriul corp, despre regulile sociale privind nuditatea sau curiozitatea fata de corpul altei persoane si despre emotiile si valorile morale asociate acestui aspect al vietii noastre.

Chiar daca un copil nu percepe sau nu intelege sexualitatea la fel ca un adult, nu inseamna ca parintii trebuie sa evite acest subiect pana cand copilul ajunge la adolescenta sau maturitate. Informatiile despre dezvoltarea psihosexuala a copiilor ii pot ajuta pe parinti sa identifice mai usor comportamentele problematice sau semnele abuzului sexual asupra copiilor. De asemenea, ii ajuta sa abordeze educatia sexuala in mod potrivit varstei copilului.

De la nastere la 3 ani

Etapa descoperirii si explorarii

In primul an de viata   

  • Dezvoltarea sexuala a copiilor incepe la nastere. In primul an de viata, bebelusii isi concentreaza atentia asupra informatiilor primite prin simturi: auditiv, vizual, tactil, olfactiv si gustativ. Simturile transmit copilului senzatia de bine si de siguranta, de aceea atingerile, mangaierile si tinutul copilului in brate este foarte important pentru dezvoltarea lui armonioasa.
  • Sunt preocupati de lumea exterioara, dar si de propriul corp, atingandu-si diverse parti ale corpului, uneori si cele genitale. Acest lucru se intampla mai mult din intamplare decat cu intentia copilului.

Intre 2 si 3 ani

  • Copiii devin constienti de propriul corp si de propria individualitate. Incep sa invete ca sunt diferiti de alti copii si de adulti, dezvoltandu-si identitatea.
  • Invata ca sunt baieti sau fete, formandu-si identitatea de gen.
  • De asemenea, devin foarte interesati de corpurile celor din jur si de propriul corp, pe care pot incepe sa il studieze si sa il arate celorlalti.
  • Pot aparea atingerile in zonele genitale.
  • Au nevoie de contact fizic cu persoanele apropiate emotional si incep sa invete care sunt regulile sociale (ce au voie si ce nu au voie sa faca).

Intre 4 si 6 ani

Etapa invatarii regulilor, jocurilor si initierii prieteniilor

  • Incep sa aiba interactiuni cu grupuri mai mari de copii si adulti si sa respecte regulile sociale.
  • De exemplu, copiii invata ca nu au voie sa isi arate in public zonele intime ale corpului sau sa se atinga in zonele genitale.
  • Explorarea propriului corp si a celorlalti copii se realizeaza prin jocuri „de-a mama si de-a tata” sau „de-a doctorul”. Initial, aceste jocuri au loc in public, dar dupa dezaprobarea adultilor, pot fi ascunse.
  • Poate aparea faza cuvintelor indecente, cand copiii descopera ca anumite cuvinte produc anumite reactii adultilor din jurul lor (surpriza, amuzament, disconfort). Astfel, pentru copii devine distractiv sa repete cuvintele respective.
  • Apar intrebarile despre „Cum se fac copiii?”.
  • Majoritatea copiilor incep sa simta jena cu privire la expunerea propriului corp si incep sa isi apere intimitatea.
  • Isi formeaza idei clare despre ce este specific baietilor si ce este specific fetelor, dezvoltandu-si rolurile de gen.
  • Isi fac prieteni de ambele sexe sau, uneori, doar de acelasi sex.
  • La aceasta varsta, pot folosi expresia „M-am indragostit” pentru a-si exprima prietenia sau aprecierea fata de alte persoane (mama, educatoarea sau animalul de companie).

Intre 7 si 9 ani

Rusinea si „prima dragoste”

  • Incep sa se simta inconfortabil atunci cand dezbracati in prezenta altor persoane, refuzand sa isi schimbe hainele cand sunt ati adulti in preajma.
  • Pun mai putine intrebari despre sex, dar acest lucru nu inseamna ca nu mai sunt interesati de subiect, ci doar ca au observat ca sexul este un subiect dificil de abordat cu adultii in public.
  • Pot visa cu ochii deschisi despre iubire si relatiile de iubire, pornind de la ce vad in jurul lor (la scoala, la TV).
  • Sunt formate grupurile de prieteni de acelasi sex, baietii considerand fetele prea copilaroase sau slabe, iar fetele considerand baietii prea galagiosi sau prea agresivi.
  • Apare nevoia de a fi considerati maturi si de a demonstra ca stiu lucrurile pe care doar copiii mai mari sau adultii le cunosc. Unul dintre modurile in care incearca sa faca acest lucru este sa vorbeasca despre sex, inclusiv prin glume sexuale. De multe ori folosesc expresii sau cuvinte pe care nu le inteleg in totalitate.
  • La aceasta varsta, apar primele experiente asemanatoare indragostirii.

Intre 10 si 15 ani

Pre-pubertatea si pubertatea

Intre 10 si 11 ani: pre-pubertatea

  • Apar modificari de comportament, oscilatii emotionale si schimbari fiziologice.
  • In general, de la 10 ani, copiii sunt si mai interesati de sexualitatea adultilor, fiind curiosi sa afle mai multe despre lucrurile pe care le aud si vad din intamplare la TV sau pe internet.
  • Desi sunt curiosi, pot fi rusinati sau putin deschisi la conversatiile despre sex cu parintii sau alti adulti.
  • Pot aparea primele relatii romantice, cu gesturi simple de apropiere fizica (tinutul de mana, sarutul pe obraz).

Intre 12 si 15 ani: pubertatea

  • Apar modificarile fizice specifice pubertatii, care pot sa dea nastere disconfortului si jenei.
  • Masturbarea poate creste in frecventa, in general mai mult in randul baietilor decat in randul fetelor.
  • Apar preocupari si ingrijorari legate de schimbarile fizice prin care trec.
  • Incep sa fie atrasi sexual de adolescenti de aceeasi varsta, aparand flirturile si primele relatii romantice.
  • Poate aparea prima dragoste adevarata.

Intre 15 si 18 ani

  • Devin mai independenti si sunt mai putin apropiati de parinti.
  • Isi definesc mai clar orientarea sexuala.
  • Au experiente diverse in privinta relatiilor romantice, dar si in privinta activitatilor sexuale.
  • Invata sa comunice mai bine in relatii, eprimandu-si dorintele si impunand limite.

Cum identifici comportamentele sexuale normale ale copilului prescolar si scolar?

- Copilul nu are o atitudine agresiva sau furioasa, ci jucausa sau curioasa

- Jocurile care implica sexualitatea (de-a doctorul, de exemplu) implica alti copii de aceeasi varsta sau varsta apropiata, nu copii mult mai mari sau mai mici.

- Cand ceri copilului sa se opreasca sau ii explici care sunt regulile, te asculta.

- Comportamentul copilului nu are efecte negative emotionale sau fizice asupra lui insusi sau asupra altor copii

- Copilul nu initiaza comportamente sexuale asemanatoare adultilor in jocurile cu alti copii

- Copilul nu foloseste amenintarile, forta sau mita pentru a implica alti copii in jocuri care presupun sexualitate.

- Copilul se implica in multe alte jocuri decat cele care presupun sexualitatea.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe