characters characters

Managementul stresului pentru adolescenti

Cum il ajuti pe adolescent sa depaseasca emotiile cu o zi inainte de examen?

Propus de: SuntParinte.ro   |   10 martie 2015    |   4520 vizualizări

Varsta: 11 - 15 ani.

Stresul inainte de examen
Stresul inainte de examen poate fi „imblanzit” astfel incat performanta copilului in situatia de testare sa nu fie afectata de emotii. Afla cum este bine sa isi petreaca adolescentul ziua dinaintea examenului. Articolul face parte din Ghidul de pregatire pentru Evaluarea Nationala.


Examenul Tau


Ce este recomandat sa faceti inainte cu o zi de examen:

  • Multi specialisti recomanda ca inainte cu o zi de examen, adolescentul sa nu petreaca mult timp invatand. Recapitularea materiei poate fi de folos totusi, daca simte ca ii va reduce din stres.
  • Asigura-te ca are timp si pentru relaxare – o plimbare in aer liber, de exemplu.
  • Recomanda-i sa incerce sa adoarma devreme, pentru a fi in forma a doua zi.
  • Ajuta-l sa isi organizeze lucrurile de care va avea nevoie pentru examen din seara anterioara (haine, instrumente de scris, carte de identitate etc.).
  • Ai grija sa nu consume bauturi cu continut ridicat de cafeina – ii va creste nivelul de stres si il va impiedica sa se odihneasca bine.
  • Daca se simte agitat, recomanda-i sa faca miscare fizica, pentru a consuma energia si a se asigura ca va dormi bine. O baie calda si muzica relaxanta inainte de culcare au de asemenea un efect calmant.
  • Stabileste impreuna cu el ora la care se va trezi, astfel incat sa aiba timp sa manance si sa se pregateasca pentru examen.
  • Fii disponibil pentru conversatie, daca va avea nevoie sa isi exprime ingrijorarile. Ii poti povesti despre cum erau examenele cand erai tu copil, pastrand un ton optimist si aratand ca ii intelegi ingrijorarea. Evita replicile precum “Ehe, pe vremea mea examenele erau mult mai grele decat azi si le-am luat cu brio. Nici nu ai voie sa iei mai putin de 9 maine.”

Recomanda-i sa cultive o stare emotionala pozitiva. Stiinta a aratat ca spre exemplu, recunostinta si aprecierea pot sa ne ajute creierul sa functioneze mai bine, implicit sa obtinem performante mai mari. Anxietatea si nervozitatea in schimb ne blocheaza. Asadar, inaintea unui examen ajuta-l pe copil sa isi reaminteasca momente in care s-a simtit bine, s-a simtit apreciat si recunoscator. Muzica antrenanta, miscarea fizica, discutiile despre planurile de viitor (despre liceul si profilul la care doreste sa studieze, de exemplu), atmosfera relaxata si optimista din familie ajuta de asemenea la pastrarea unei stari emotionale pozitive in zilele dinaintea examenului.

Vorbiti despre strategii pentru examen. De exemplu, cum este recomandat sa procedeze daca nu stie sa rezolve destul de repede un exercitiu sau nu isi aminteste raspunsul? In aceasta situatie, e preferabil sa treaca la urmatoarele intrebari, la care stie sa raspunda si sa se intoarca apoi la cele la care nu a stiut sa raspunda.

Planuiti o activitate distractiva pe care o veti realiza dupa examen.

In final, e important ca fiecare copil sa inteleaga ca emotiile pe care le traieste inaintea unui examen fac parte din aceasta testare, iar examenul in sine nu este decat una din multele experiente pe care i le ofera viata.


Evaluarea Nationala iti stresează copilul? Ajută-l sa invete cu placere folosind platforma ExamenulTau.ro.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe