characters characters

Cum invata un copil cu ADHD: sfaturi utile pentru parinti

Propus de: Monica Bolocan   |   20 martie 2014    |   1574 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

*Sursa foto: Flickr.com


Unul dintre factorii care afecteaza cel mai mult performanta scolara a copiilor este tulburarea de deficit de atentie si/sau hiperactivitate (ADD sau ADHD), care nu-i permite copilului sa se concentreze si sa-si controleze comportamentul.

Un copil cu ADHD poate fi predominant neatent, predominant hiperactiv sau se poate pozitiona oriunde intre cele doua “extreme”. In plus, ADHD-ul are, de obicei, si alte tulburari asociate, cum ar fi dificultatile specifice de invatare (scris, citit si calcul matematic). Pentru a veni in ajutorul copilului, este important intai sa fie foarte bine intelese nevoile si resursele cognitive ale sale prin observatie si evaluare.

Copilul cu ADHD are permanent nevoie de stimulare, asa cum fiintele vii au nevoie de oxigen. Daca nu i se ofera stimularea de care creierul lui are nevoie, copilul si-o creeaza singur. Astfel, comportamentul lui, deranjant pentru ceilalti, nu are, practic, o intentie rea in spate, ci pur si simplu vine dintr-o necesitate organica. In timp, fiind gresit interpretat si generand reactii pe masura din partea celorlalti, comportamentul copilului cu ADHD duce catre serioase tulburari afective, emotionale si de relationare sociala. Este ca un bumerang care se intoarce impotriva lui.

Abilitatile care ii lipsesc copilului cu ADHD (concentrare, organizare, planificare, control, inhibitie, monitorizare etc) sunt exact acele abilitati cerute la scoala si de aceea copilul capata o aversiune fata de orice activitate le implica, lipsindu-i, practic, motivatia de a invata. Orice activitate care presupune efort mental sustinut pe o perioada mai lunga de timp, intr-o sarcina putin interesanta, este un chin pentru copilul cu ADHD si va face orice sa o evite. El traieste “aici” si “acum” si orice perspectiva de termen lung este neinteresanta.

In plus, relatiile cu alte persoane implica, in general, trei pasi simpli: a asculta, a urmari directia sau sensul, a-ti astepta randul pentru a raspunde sau actiona. Daca un copil este capabil sa respecte aceasta “procedura”, va avea succes in interactiunile sale sociale. In cazul copilului cu ADHD insa, acesti pasi “simpli” sunt de fapt foarte complicati, solicitandu-i exact acele abilitati care ii lipsesc. Asfel, copilul este acuzat pe nedrept de colegi, parinti si cadre didactice pentru un comportament pe care, de fapt, nu il poate controla. Devine, treptat, frustrat, neinteles, furios. Aceasta frustrare este accentuata de faptul ca, de obicei, copilul cu ADHD are o inteligenta medie si peste medie si este constient de potentialul lui real.

Pentru a motiva copilul cu ADHD, este necesar sa adaptezi mediul de invatare la nevoile sale. A incerca numai sa “modifici” copilul, nu este suficient. Performanta si motivatia lui sunt influentate de trei factori majori:

  • Interesul sau pentru activitate,
  • Dificultatea activitatii,
  • Durata activitatii.


Astfel, copilul va reactiona bine la activitati atractive, stimulante, “colorate”, creative, care implica mai multe modalitati senzoriale (vaz, auz, pipait, miscare etc) si care au un continut cat mai concret si relevant pentru contextul sau de viata. De asemenea, lucrul in echipa este mult mai benefic decat cel individual.


Iata cateva sfaturi utile care pot ajuta copilul cu ADHD sa invete mai bine:

  • Crearea unui mediu de invatare predictibil, structurat
  • Limitarea sau chiar eliminarea factorilor care pot sa ii distraga atentia (sunet, lumina, aglomeratie de obiecte, miscare etc)
  • Stabilirea clara a regulilor, limitelor si asteptarilor; scrierea si postarea lor la loc vizibil
  • Oferirea de instructiuni simple, date pas cu pas, sucesiv si nu simultan
  • Impartirea sarcinilor pe etape scurte, pauze dese
  • Alternarea activitatilor interesante, stimulante, cu cele solicitante, plictisitoare
  • Incurajari si laude pentru reusite “mici”, oferite pe loc
  • Oferirea simultana de informatii verbale si vizuale (i se spune si i se deseneaza sau i se arata o poza, schema, etc)
  • Invatarea strategiilor eficiente de invatare: luarea notitelor, sublinierea textelor, rezumarea continutului, organizarea schematica a informatiei, tehnici de memorare etc
  • Oferirea directa de suport in invatare (mediere) de catre o persoana specializata in tehnici de invatare mediate (tutor)


Fiecare copil are un profil unic al resurselor si vulnerabilitatilor sale cognitive, de aceea planul de educatie trebuie creat pentru a raspunde nevoilor lui specifice. Nu exista o singura solutie buna pentru toti copiii! De aceea, este necesar ca parintii sa coopereze permanent cu cadrele didactice si psihologul educational pentru construirea si adaptarea programului de invatare al copilului cu ADHD. Cu perseverenta si rabdare, copilul cu ADHD poate fi ajutat sa-si depaseasca limitele si sa-si atinga potentialul.

Monica Bolocan
Psiholog clinician, scolar si educational www.psiholog-copii.ro

Psiholog specializat in evaluare si consiliere pentru dificultati de invatare/performanta scolara si probleme de comportament

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu