characters characters

De ce nu se integreaza copilul in grupul clasei

Propus de: Anca Munteanu   |   19 octombrie 2011    |   13717 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

De ce nu se integreaza copilul in clasa“De ce nu se intelege cu copiii din clasa?” “De ce sta izolat?” “De ce nu are prieteni?” Acestea sunt intrebarile pe care si le pun parintii copiilor care nu reusesc sa isi faca prieteni printre colegii din clasa si care nu se integreaza in grup. Afla mai multe despre cum poate fi ajutat un astfel de copil.

Portretul copilului care nu reuseste sa se integreze in clasa

Mihai este in clasa a II-a si nu pare sa simta foarte bine la scoala. De ce? In clasa sta destul de izolat si daca il intrebi despre asta spune ca nu se intelege cu colegii sai, ca sunt rautaciosi si ca nu-l accepta in jocurile lor. Mihai ia note destul bune si se poate spune ca s-ar descurca la scoala nu ar avea probleme de integrare in grupul clasei.
Profesorii se plang ca Mihai nu poate lucra impreuna cu colegii lui. Parintii cred ca este “timid” si ca nu a invatat sa isi spuna punctul de vedere si sa se apere de atacurile celorlalti. Mama lui isi doreste sa fi pus mai mult accent pe integrarea lui Mihai in grupul de copii de la gradinita si ca in clasa I sa nu fi fost prea preocupata de rezultatele scolare. Tatal incearca sa-l incurajeze sa-si faca prieteni, dar nu intelege de ce copilul nu reuseste sa faca acest lucru.

Cum poate fi ajutat copilul sa se integreze social?

In acest moment este nevoie ca Mihai sa fie ajutat, in primul rand sa exprime:
  • ce simte fata de colegi,
  • care sunt trairile lui atunci cand este in clasa,
  • cum vede grupul de copii,
  • cum se vede pe el insusi printre ei, de cine ii place din clasa, cu cine ar vrea sa fie prieten,
  • care sunt dificultatile de a vorbi cu colegii sau de a se juca cu ei.

Este importanta experienta din grupul familial: cum comunica Mihai cu parintii lui, cu fratii, bunicii, alte rude si daca are prieteni in afara scolii.

Ce pot face parintii si profesorii pentru a-l ajuta?

Pentru ca Mihai sa poata face parte din grup este nevoie:

  • sa se apropie de ceilalti copii
- parintii pot vorbi cu Mihai, dar si cu cadrele didactice, pentru a descoperi care sunt situatiile sociale care il sperie cel mai mult pe copil: atunci cand trebuie sa vorbeasca in fata clasei, cand trebuie sa realizeze o activitate in grup, cand cunoaste o persoana noua etc.,
- parintii il pot invata cateva lucruri care il ajuta sa se apropie de alte persoane: sa zambeasca, sa le puna intrebari despre preocuparile lor, sa faca complimente atunci cand este cazul si sa raspunda la complimentele celor din jur etc.
- parintii vor evita etichetarea copilului in public sau in cadrul familiei ca “timid”, “retras”, “tacut”, precum si fortarea copilului de a se implica in situatii sociale; cea mai buna abordare este una treptata, in care copilul se implica in situatii sociale din ce in ce mai dificile.
- parintii il pot incuraja sa invite un prieten acasa, sa invete sau sa se joace impreuna
- cadrele didactice il pot ajuta, implicandu-l pe Mihai in grupuri sau perechi de copii, pentru a evita situatia in care copilul ramane fara partener sau in afara  unui grup,
- cadrele didactice pot alege un coleg de banca mai sociabil pentru Mihai, astfel incat acesta din urma sa invete competentele sociale de la colegul sau.

  • sa-i poata ajuta pe ceilalti copii
- parintii il pot invata modalitati prin care sa isi ofere ajutorul celor din jur (cum se poate adresa copilului pe care vrea sa il ajute, cum sa raspunda multumirilor altui copil care a primit ajutorul lui),
- cadrele didactice ii pot cere copilului ajutorul in clasa, transformandu-l in “mana lor dreapta”sau ii pot cere sa isi ajute colegii in situatiile in care este necesar acest lucru.

  • sa le poata cere ajutorul
- pentru a-l invata pe copil sa ceara ajutorul altor copii, parintii trebuie sa isi raspunda la urmatoarele intrebari: In familia lor, isi cer ajutor unul altuia? Cum au transmis aceasta necesitate copilului?
- copilul trebuie sa stie sa formuleze o cerere de ajutor, folosind formulele de politete si prezentand problema pe care o intampina,
- pentru a-l convinge pe copil ca a cere ajutorul este un lucru normal si util, parintii ii pot povesti copilului propriile experiente din copilarie cand au fost nevoiti sa apeleze la alte persoane pentru ajutor si cum s-au descurcat in aceste situatii.

  • sa respecte regulile de grup
- parintii il pot ajuta sa inteleaga rolul regulilor stabilind impreuna cu copilul regulile din cadrul familiei, discutandu-le si punandu-se de acord asupra lor,
- de asemenea, parintii ii pot vorbi copilului despre tipurile de reguli care exista (reguli care exprima actiuni recomandabile si actiuni nerecomandabile, reguli care se aplica in orice situatie si reguli care se aplica doar intr-un anumit moment sau intr-un anumit loc),
- profesorii il pot ajuta pe copil sa respecte regulile discutand cu el despre importanta lor si despre consecintele care pot urma daca acestea nu sunt respectate.

  • sa invete sa se apere atunci cand este atacat
- inainte de toate, este bine ca parintii sa discute despre ce anume resimte Mihai ca un atac din partea colegilor: glumele, poreclele, anumite afirmatii? Ce ii vine sa faca sau sa spuna? Ce poate face sau spune pentru a pastra relatia cu ceilalti?
- Mihai poate invata modalitati de comportament cu urmari pozitive:
- sa foloseasca simtul umorului,
- sa ignore afirmatiile rautacioase,
- sa rezolve un conflict, daca este cazul (sa isi ceara scuze, sa accepte scuzele celuilalt etc.)
- cadrele didactice sa ia masuri pentru ca in clasa sa nu aiba loc conflicte intre Mihai si alti copii si pentru a nu incuraja comportamentele rautacioase ale altor copii

  • sa gaseasca lucruri comune cu alti copii pentru a se imprieteni
- parintii pot vorbi cu Mihai despre abilitatile sale si despre activitatile pe care le realizeaza cu usurinta (poate se pricepe la matematica, practica un anumit sport etc.) si ii pot propune copilului sa realizeze aceste activitati cu alti copii (un coleg de clasa, un vecin etc.)
- de asemenea, parintii il pot inscrie pe Mihai la cursuri extrascolare impreuna cu alti colegi de clasa, in functie de preferintele copilului
- cadrele didactice il pot ajuta pe Mihai, asezandu-l in banca impreuna cu un copil  care are aceleasi preocupari sau pasiuni

  • sa nu se mai simta dispretuit, amenintat, exclus
- parintii il pot invata pe copil cum sa faca fata emotiilor pe care le resimte atunci cand interactioneaza cu ceilalti copii si cum sa actioneze pentru a le face fata.
- cadrele didactice il pot ajuta pe copil sa nu se simta exclus sau dispretuit aratand intelegere copilului atunci cand nu raspunde corect, incurajand participarea sa la ore, laudandu-l atunci cand este cazul etc.
- este esential sa se descopere felul in care a ajuns sa se simta astfel.  In unele cazuri, ajutorul parintilor sau profesorilor nu este suficient si devine necesar un ajutor psihoterapeutic.

Familia lui are un rol important in a reusi sa vorbeasca cu el despre aceste lucruri care pana acum au fost ignorate sau trecute sub tacere. Inclusiv comunicarea in familie se va putea imbunatati daca cei din jurul lui Mihai vor reflecta la aceste probleme legate de modalitatile unui copil de a face parte dintr-un grup de copii. Uneori un grup de copii cu rol psihoterapeutic, in care acestia sa fie ajutati sa comunice intre ei, ar putea fi solutia ideala. In cazul in care parintii leaga aceste probleme de o suferinta familiala, o terapie de familie va fi solutia potrivita.

Copilul tau s-a integrat in grupul colegilor din clasa?

Asteptam intrebarile tale pe aceasta tema in sectiunea Comentarii.

Autor:
Anca Munteanu
Anca Munteanu este absolventa a Facultatii de Psihologie, Sociologie si Pedagogie din cadrul Universitatii Bucuresti si s-a format in psihanaliza copilului si in terapie psihanalitica familiala in cadrul Apsylien (Association de la Psychanalyse des Liens), Lyon, Franta. Lucreaza din 2002 cu copiii si familiile acestora in diferite contexte, institutionale sau individuale, este colaboratoare a multor site-uri de specialitate si autoare a numeroase articole pentru parinti.

cpap.anca@gmail.com
www.psihanaliza-de-familie.com

Comentează:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Florentina Popa
    Florentina Popa    18.10.2013 - 08:47
    Buna ziua, sunt mamica unei fetite care sufera foarte mult daca este exclusa dintr-un joc, sufera pentru ca in grupul din care face parte ii este alocat aproape mereu "rolul negativ" si accepta de fiecare data rolul de teama ca nu se vor mai juca copii cu ea. Analizand situatia in ansamblu si situatiile in particular gandesc ca exista o "vina" in ce priveste atitudinea ei, (cel mai probabil incearca sa-si impuna parerea intrun mod mai insistent fapt pentru care ceilalti nu-i accepta propunerile (chiar daca sunt interesante). Ce ar trebui sa fac eu in aceasta situatie, cum sa abordez problema si ce sfaturi sa ii dau. Multumesc.

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe