Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul :
- Sa defineasca partile principale de propozitie.
(Exemplu 1: Partile principale de propozitie sunt partile care nu pot lipsi dintr-o propozitie, deoarece fara ele comunicarea nu are inteles. Acestea nu determina alte cuvinte din propozitie. Exemplu 2: In comunicarea „Lebada alba si gratioasa trece lin pe luciul lacului.” cuvintele „lebada trece” care reprezinta subiectul si predicatul propozitiei); - Sa dea exemple de propozitii simple.
(Exemplu: „Lizuca tace.” sau „Adie vantul.”); - Sa defineasca subiectul.
(Exemplu: defineste subiectul ca fiind partea principala de propozitie care arata despre cine se vorbeste in propozitie); - Sa defineasca predicatul verbal.
(Exemplu:defineste predicatul verbal ca fiind partea principala de propozitie care arata ce face subiectul sau ce se spune despre subiect); - Sa recunoasca subiectele si predicatele in enunturi date.
(Exemplu: subliniaza cu verde subiectele si cu albastru predicatele din urmatorul text: „ Cocosul se trezeste dis-de-dimineata. Cantecul lui rasuna indelung. Gainile coboara agale in curte. Ele asteapta grauntele. Mai scormonesc ici-colo dupa viermisori si rame.”); - Sa utilizeze intrebarile corespunzatoare pentru identificarea subiectului si predicatului in propozitii date.
(Exemplu: Pentru identificarea subiectului folosesc intrebarile „cine?”, „ce?”sau „despre cine se vorbeste in propozitie?” adresata predicatului. Pentru a identifica predicatul verbal copilul va folosi intrebarea „ce face?” adresata subiectului. Exemplu: In propozitia „Cantecul lui rasuna indelung.”, pentru a afla subiectul copilul va intreba: „Ce rasuna? – cantecul”, iar pentru a afla predicatul copilul intreaba „Ce face cantecul? – rasuna”.); - Sa realizeze acordul gramatical corect intre subiect si predicat.
(Exemplu de exercitiu: Gaseste forma potrivita a cuvintelor din paranteze:„ (Infloreste) lalelele in curtea Ioanei. Pasarile ( se intoarce) la cuiburile lor. Stoluri de cocori (trece) pe deasupra curtii noastre .Randunica (vor reveni) la cuibul ei.); - Sa alcatuiasca propozitii in care acelasi cuvant sa fie subiect sau parte secundara de propozitie.
(Exemplu: a) subiect – Mihai Eminescu a scris poezia „Somnoroase pasarele.”; b) parte secundara de propozitie – Ion Creanga a scris „Amintiri din copilarie”indemnat de Mihai Eminescu.); - Sa recunoasca partile de vorbire prin care sunt exprimate subiectul (substantiv si pronume personal) si predicatul verbal (verb).
(Exemplu: substantiv – Copiii merg la scoala; pronume – Ei se plimba cu barca pe lac.); - Sa analizeze sintactic si morfologic partile principale de propozitie din enunturi date. (Exemplu: Se da propozitia „Lebada trecea pe ape.”
a) Subiectul este cuvantul „lebada” , exprimat prin substantiv comun, genul feminin, numarul singular.
b) Predicatul este „trece”, exprimat prin verb, la timpul trecut, persoana a III-a, numarul singular.); - Sa alcatuiasca propozitii dupa scheme simple.
(Exemple: a) S ps P - Sora Mariei canta; b) S P ps - Bunica soseste la noi.(unde P este predicatul, S este subiectul,iar ps este parte secundara de propozitie).
Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:
- Sa recunoasca si sa analizeze subiectele multiple (Exemplu: Eu, tu, si Ovidiu mergem in parc. Subiectul multiplu este „ eu, tu, si Ovidiu”, exprimat prin pronumele personal „eu”(persoana I, numarul singular), pronumele personal „tu” (persoana a II-a, numarul singular) si substantivul propriu Ovidiu.);
- Sa alcatuiasca enunturi in care subiectele sa fie exprimate prin numeral sau verb (Exemplu: numeral – Patru urmeaza dupa trei.; verb – A citi o carte este bucuria mea cea mai mare.);
- Sa alcatuiasca propozitii dupa scheme cu un grad de complexitate mai mare (Exemplu: ps + P + ps + S + ps + ps - La noi au venit cu trenul prietenii buni de la Brasov. Unde P este predicatul, S este subiectul, ps este parte secundara de propozitie, iar p este pronume, v verb, sp substantiv propriu, sc substantiv comun si a adjectiv).
Comentează:6 comentarii