characters characters

Motivatia scolara

Sase niveluri ale motivatiei copiilor

Propus de: SuntParinte.ro   |   22 iunie 2016    |   3032 vizualizări

Varsta: 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

motivatia scolaraMotivatia este una dintre componentele esentiale ale succesului. Se cunoaste de mult timp faptul ca motivatia intrinseca (dorinta de a realiza o activitate de dragul activitatii in sine) ii duce pe oameni la rezultate mult mai bune decat motivatia extrinseca (realizarea unei activitati pentru o recompensa externa). Dar si in cadrul motivatiei intrinseci putem deosebi mai multe tipuri si niveluri de motivatie.

Se pare ca elevii de astazi sunt mai putin motivati sa invete, iar motivele cele mai frecvent intalnite sunt:

  • Nu au incredere in capacitatea de a-si imbunatati performantele
  • Nu vad valoarea materiei pe care o au de invatat (multi dintre elevi sustin ca nu gasesc logica si utilitatea materiilor invatate la scoala)
  • Nu sunt motivati de recompensele promise
  • Atmosfera din clasa ii descurajeaza
  • Exista alte prioritati catre care isi directioneaza atentia si timpul
  • Au probleme de natura emotionala sau alte probleme care le afecteaza motivatia.

Din pacate, numarul elevilor lipsiti de motivatie creste pe zi ce trece. Una dintre marile probleme o reprezinta faptul ca profesorii s-au concentrat prea mult de-a lungul timpului pe obtinerea de note bune in cazul elevilor si prea putin asupra motivatiei acestora pentru invatare.

examenul tau

Astfel, scopul elevilor devine obtinerea de note cat mai mari, chiar daca asta inseamna a copia sau a apela la alte metode. Din aceasta cauza, specialistii recomanda concentrarea eforturilor asupra motivarii elevilor si nu asupra obtinerii de performante. Iata care sunt cele 6 nivele de motivatie in randul elevilor, identificate de Tim Elmore, specialist in leadership:

Simt ca fac ceva. Cea mai buna cale de a invata nu este aceea de a sta in clasa. Motivatia creste atunci cand elevii sunt pusi sa faca ceva cu propriile maini si minti. Trebuie invatati sa puna in aplicare ceea ce invata. Cu totii invatam din ceea ce facem, nu-i asa?

Fac ceva ce ii intereseaza. Elevii se implica atunci cand ceea ce fac le starneste curiozitatea. Vestea buna este ca putem trezi curiozitatea copiilor fata de orice daca folosim metodele de predare potrivite.

Fac ceva ce ii intereseaza folosindu-se de ceea ce stiu si pot sa faca. Acest al treilea nivel al motivatiei inseamna a da putere elevilor sa isi foloseasca propriile puncte forte. Don Clifton, psiholog american, fondator al psihologiei pozitive, scria despre cei care obtin performante ca foarte rar aveau rezultate bune in toate domeniile. Majoritatea aveau doar cateva calitati bine dezvoltate.

Fac ceva ce ii intereseaza folosindu-se de ceea ce stiu si pot cu oameni care ii plac. Tinand cont de faptul ca oamenii sunt fiinte sociale, invatarea poate fi accelerata prin integrare sociala. Relatiile sociale dintre elevi pot fi un factor important in cresterea motivatiei pentru invatare, mai ales in proiectele de grup. Tindem sa ne placa oamenii care ne plac la randul lor si care ne sunt similari. Astfel invatam cel mai bine cand prietenii ne ajuta sa evoluam.

Fac ceva ce ii intereseaza folosindu-se de ceea ce stiu si pot cu oameni care ii plac si rezolva probleme. Elementul de rezolvare de probleme ii implica pe elevi si ii motiveaza. Mintea umana este orientata catre rezolvarea de probleme, pentru ca aceasta ajuta la supravietuirea speciei. Este ceea ce liderii stiu sa faca cel mai bine si ceea ce ii motiveaza pe oameni sa se implice intr-o activitate. Si e chiar mai bine atunci cand problemele sunt reale si nu ipotetice. Asadar, daca vrei sa il motivezi pe adolescentul tau sa invete la fizica, de exemplu, poti gasi probleme din lumea reala a caror rezolvare depinde de cunostintele de fizica.

Fac ceva ce ii intereseaza folosindu-se de ceea ce stiu si pot cu oameni care ii plac si astfel rezolva probleme cu privire la lucruri care ii intereseaza. Acest ultim nivel pune accentul pe problema. Elevii vor sa rezolve probleme importante si care par a fi imposibile. Cu cat e mai mare provocarea, cu atat angajamentul e mai ridicat. Oamenii devin mai buni atunci cand miza este mai mare. Desigur ca initial, discutia despre rezolvarea problemei incepe la nivel teoretic, iar apoi poate continua cu solutii practice. Multi dintre adolescentii care au obtinut performante sau au realizari deosebite au fost motivati sa rezolve probleme care ii interesau in mod special.

Asadar, inainte de a reprosa copiilor ca sunt iresponsabili sau dezinteresati, putem incerca sa le oferim activitati si conditii care le pot creste motivatia.


*Sursa foto:
David Castillo Dominici, FreeDigitalPhotos.net

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe