Miscarea fizica si invatarea

Propus de: SuntParinte.ro    04 mai 2016   

Varsta: 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

Miscarea fizica si invatarea
Miscarea fizica nu este importanta doar pentru sanatate, ci si pentru capacitatea de invatare.

Examenul Tau


Cum ajuta miscarea fizica invatarea si memoria:

  • Imbunatateste starea de alerta, atentia si motivatia. Copiii diagnosticati cu ADHD au rezultate mai bune la invatare daca fac sport in mod regulat. Dar acest lucru nu inseamna ca miscarea este rezervata doar acestora. Exercitiile fizice stimuleaza zonele din creier responsabile de concentrarea atentiei, organizare si planificare.La nivel cerebral, miscarea fizica este asociata cu modificari importante pentru invatare si starea de sanatate a creierului:
  • Pregateste celulele nervoase sa se conecteze intre ele pentru a asimila noi informatii
  • Favorizeaza aparitia de noi celule nervoase in zona din creier responsabila de memorie si invatare (numita hipocamp)
  • Stimuleaza eliberarea factorilor de crestere in creier, substante care influenteaza sanatatea celulelor nervoase.
  • Creste dispozitia emotionala. Realizat in mod regulat, sportul poate influenta pozitiv dispozitia emotionala a copilului tau. Iar emotiile pozitive influenteaza, la randul lor, invatarea. Un copil bine dispus este mai optimist, mai entuziast si mai increzator in fortele proprii :).
  • Reduce anxietatea si stresul. Deseori, copiii ajunga sa amane invatarea sau au probleme la examene sau teste din cauza anxietatii. Atunci cand suntem stresati, nu putem invata bine, nu ne putem concentra atentia, iar performanta noastra este afectata.
  • Imbunatateste somnul si odihna. Somnul si odihna sunt esentiale atat pentru retinerea informatiilor invatate, cat si pentru capacitatea de invatare a informatiilor viitoare. Asadar, sportul are un rol indirect esential in invatarea eficienta.

Se pare ca exercitiile fizice inainte de lectii imbunatatesc abilitatea copiilor de a citi si capacitatea lor de a face performanta creste.

Profesorii din clasele primare folosesc acest truc la inceput de ora pentru a-i energiza pe copii, iar in timpul orei cand apare o stare generala de lentoare, deseori cei mici sunt ridicati in picioare pentru a face cateva miscari fizice dupa care se reia continutul de predat. Astfel, cei mici devin mai energici si mai activi. De altfel, atunci cand copiii pot face miscare in pauzele dintre ore, au rezultate scolare mai bune.

Aceste exercitii nu ar trebui sa lipseasca in cazul elevilor mai mari, spun specialistii, fiindca la nivel cerebral se declanseaza o serie de substante precum serotonina, norepinefrina si dopamina, substante care ne ajuta sa ne simtim mai bine, sa fim mai deschisi la nou si mai dispusi sa asimilam noile informatii.

Specialistii recomanda realizarea de exercitii fizice nu doar in clasa, ci si acasa.

Intre 5 si 17 ani, copiii au nevoie de o ora de miscare fizica moderata spre intensa pe zi, iar dupa 18 ani sunt recomandate intre 150-300 minute pe saptamana de activitate fizica.


Pentru a profita de beneficiile exercitiilor fizice, ajuta-ti copilul:

- sa descopere tipul de miscare ce i se potriveste

- sa practice un sport saptamanal

- sa transforme miscarea in obicei

- sa dezvolte obiceiuri sanatoase


Desigur ca miscarea fizica are toate aceste efecte benefice atunci cand nu duce in mod constant la epuizarea fizica a copilului tau. De aceea, este important ca intensitatea activitatii fizice sa fie pastrata la un nivel suportabil, iar perioada de timp dedicata miscarii fizice sa fie adecvata capacitatii copilului tau si eventual, marita treptat, in timp.

Pentru a transforma exercitiul fizic in obicei, copilul are nevoie sa fie motivat, iar tu ca parinte, poti avea un rol important in aceasta privinta. Copilul tau cate ore de miscare fizica pe saptamana face?

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu