characters characters

Interviu cu Amalia Bhalli, psiholingvist si coach de limba engleza

Propus de: SuntParinte.ro   |   14 iunie 2023    |   492 vizualizări

Varsta: 18 ani +.

Interviu cu Amalia Bhalli
Amalia Bhalli este Psiholingvist si Coach de Limba Engleza, locuieste in UK de 10 ani, unde a urmat atat facultatea in Business si English Language, cat si masterul in Lingvistica si Predarea Limbii Engleze, cu specializare in psiholingvistica. Impreuna cu echipa sa de la Amalia Bhalli Academy livreaza programe de invatare a limbii engleze adultilor, fie din Romania sau diaspora.

Ceea ce fac ei diferit este ca abordeaza lucrurile dintr-o perspectiva psihologica si emotionala si lucreaza mult pe blocajele ce apar din nenumarate “esecuri”, experiente negative cu scoala, asteptari perfectioniste si mult mult accent pe acceptarea greselilor ca parte naturala din proces. Experienta din universitatile britanice si pasiunea penru a recunoaste individualitatea oamenilor si ca nu toti invatam la fel, e fundatia valorilor adoptate si pe care doresc sa le transmita mai departe.

1. Care este legatura dintre o limba straina si emotii?

Raspunsul la intrebarea aceasta e fix ceea ce inseamnca munca mea ca psiholingvist si coach de limba engleza. Lucrez cu adulti ca specializare principala si prima impresie cand spui ”limba engleza” e ca vorbim despre structuri gramaticale, accent si cuvinte memorate. In realitate, peste 30% din programa noastra de studiu e concentrata pe emotii si, pe buna dreptate. In viata de zi cu zi, invatam o limba straina fiindca avem nevoie sa o folosim in comunicare cu alte persoane, pentru a obtine ceva. Presiunea de a obtine ceva, nesiguranta, posibilul esec si consecintele lui, asteptarile perfectioniste cu care am crescut, sunt toate emotii ce impiedica invatarea ca adult daca nu stim cum sa le gestionam.

2. Cum ne apropiem emotional si afectiv de o limba straina?

Simplu. Prin acceptarea si imbratisarea culturilor ce vorbesc limba respectiva. Si asta suna teoretic, dar explic acum la ce ma refer. Mie imi place sa spun ca vorbirea unei limbi straine vine la pachet cu o identitate si o personalitate noua. Cand vorbim engleza, putem alege sa ne schimbam modul de abordare, tonul vocii, perceptia altora despre noi. E o ocazie unica de a fi asa cum ii vezi pe cei ce vorbesc limba deja. Insa, pentru a putea face asta cu succes, e primordial sa ai admiratie fata de acele persoane si obiceiurile lor. Iti dau un exemplu concret: ca orice adolescenta veritabila a anilor 2000, mancam telenovelele pe paine! Imi imaginam ca sunt unul din personajele de acolo, ma imbracam ca ele, aveam aceeasi mimica si vorbeam ca ele si ghici ce – in mai putin de 4 ani, vorbeam spaniola fluent (si corect gramatical). Fara profesor. Fara sa ma forteze cineva. Fara teama de greseli. Doar pentru ca iubeam tot ce venea la pachet cu limba.

3. Cum ai deprins tu drag de limba engleza si in ce consta activitatea ta?

Voi face o comparatie cu ceea ce ziceam mai sus legat de spaniola. Daca spaniola a fost ”iubire pura”, limba engleza a fost biletul meu spre libertate si independenta. Studiasem franceza ca prima limba la scoala si eram mandra de rezultatele mele. In clasa a 9-a am petrecut cateva saptamani din vacanta de vara in Viena, la matusa mea. Ea, la munca. Eu, la plimbare, singura. Nu a durat mult sa imi dau seama ca pot comunica si explora locuri, cunoaste oameni noi, DACA stiu limba engleza. La vremea aceea faceam greseli, multe. Si totusi, ma simteam suficient de libera, de independenta si imi indeplinea nevoia de nou, curiozitatile si ma simteam in siguranta. Acolo a inceput ”revolutia” in ceea ce priveste limba engleza si abilitatile mele lingvistice.

In prezent, impreuna cu echipa mea de la Academie, lucram intensiv sa spijinim adultii care simt ca limba engleza e o bariera pentru a obtine independenta, libertate, un stil de viata asa cum viseaza, isi doresc o anumita cariera sau, pur si simplu, vor sa fie pregatiti pentru copiii care deja vorbesc fluent. Am dezvoltat cursurile online, toate in regim live si interactiv, si rezultatele vorbesc de la sine.

4. Care sunt etapele de invatare a unei limbi straine?

In procesul de invatare a unei limbi straine, trecem prin 5 etape diferite – atat pe termen lung, cat si in obiectivele pe termen scurt.

Expunerea: e momentul in care auzi primele cuvinte in engleza, ori auzi conversatii in spaniola si stii ca ai nevoie sa inveti. De regula, aici este entuziasm si curiozitate pentru ce urmeaza.

Familiarizarea: incepi sa inveti un concept anume si sa intelegi cum si de ce se folosesc anumite structuri gramaticale, ori sunete si cum se scriu. Ca emotii, esti un pic confuz si incerci sa faci conexiuni cu limba ce deja o cunosti. Cu cat mai multe limbi stii, cu atat mai usoara etapa aceasta. Daca acum o inveti pe prima, ai rabdare. E normal sa fii confuz.

Recunoasterea: te-ai familiarizat cu reguli si cuvinte, iar acum le poti recunoaste intr-o conversatie, ori cand vezi un text. Si vreau sa pun un semn de exclamare aici, fiindca multi adulti ajung pana aici si se blocheaza. Asa-i ca iti e cunoscuta replica ”Inteleg tot, dar nu pot vorbi.”? Daca ajungi pana aici, mergi mai departe! Esti pe drumul cel bun!

Exercitiul: e etapa in care ai nevoie sa acorzi timp pentru a exersa conceptele invatate. In momentul acesta, e important sa gasesti un mediu in care te simti confortabil sa faci greseli. E musai sa le faci si e normal sa le faci. Poti exersa din carti, cu cineva, sub ghidarea unui profesor bun, dar sa fie exercitii variate si care acopera vorbit, scris, ascultat si citit. De exemplu, daca ai invatat cum sa folosesti comparativul in engleza, exerseaza-l in scris, citeste comparatii, asculta conversatii si fa propozitii cu voce tare. Din punct de vedere al blocajelor si emotiilor, este cea mai grea etapa si e primordial sa nu renunti, sa ai sprijinul necesar si sa stii cum sa gestionezi temerile si anxietatea.

Exprimarea libera: momentul in care te bucuri de ceea ce ai invatat si le folosesti cu incredere in viata de zi cu zi. Pentru ca etapa aceasta sa fie incununarea efortului, etapele de mai sus trebuie sa fie respectate si urmate constant, iar exercitiul sa fie locul unde prinzi curaj si incredere ca poti!

5. Care sunt beneficiile unei limbi straine si cum putem sa trecem peste etapele cand dam de greu?

Sunt multe retete de succes si promisiuni de beneficii, insa fiecare dintre noi e unic si avantajele vor fi la fel de unice. Statistic vorbind, multi invata o limba straina pentru ca vor o schimbare de job, pentru ca urmeaza sa calatoreasca, ori pentru ca se simt dependenti de cineva sa comunice in locul lor.

Pentru a trece peste dificultati, e important sa intelegi ce te motiveaza pe tine si care e motorul tau. Cand simti ca nu mai are rost si ai uitat ce te-a determinat sa incepi, foloseste intrebarile de mai jos sa te reincarci cu energie.

  • Pune-ti pe hartie motivatia suprema pentru a invata limba engleza
  • Scrie 3 lucruri care iti plac la vorbitorii de limba engleza (britanici, scotieni, americani, etc.)
  • Scrie 3 consecinte negative pe care le vei suporta daca nu incepi sa vorbesti/inveti acum
  • Scrie 3 tipuri de activitati/exercitii care fac invatarea mai placuta
  • Incepe fiecare zi sau macar saptamana citind si reamintindu-ti cele de mai sus

6. De ce este important pentru un adult sa poata vorbi una sau mai multe limbi straine?

Pe langa ceea ce am mentionat deja, nu putem ignora faptul ca globalizarea se intampla la un nivel neasteptat. Eu am 29 de ani si, crescand, am auzit mereu ca ”in viitor engleza va fi limba internationala”. Well, viitorul e aici. Viteza internetului, inteligenta artificiala, tehnologia – toate promoveaza o lume fara granite. Iar daca granite nu avem, e mult mai usor sa interactionam cu oameni din alte culturi, ce vorbesc alte limbi. Asadar, vorbirea uneia sau mai multor limbi straine face parte din evolutie si dezvoltare.

7. Cum stim ca stim bine sa vorbim o limba straina?

Depinde. Depinde de ce inseamna ”bine” si care e standardul de referinta. Pentru cineva care incepe de la zero, bine poate insemna ca te descurci intr-o conversatie cu vecinii si prietenii. De cealalta parte, avem cursanti pentru care ”bine” inseamna ca pot sustine o prezentare de business in limbaj elevat, ori pot scrie lucrari stiintifice la universitate.

Nu exista un standard clar fiindca subtilitatile unei limbi sunt multe si difera de contextele in care ai nevoie sa o foloesti. Nu te compara cu cel de langa tine, stabileste-ti prioritatile si targetul si masoara progresul in functie de asta.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe