Empatia pozitiva

Cum poate ajuta empatia la gestionarea stresului

Propus de: SuntParinte.ro    17 iulie 2017   

Varsta: 2 - 6 ani, 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

empatia pozitiva
Despre empatie (capacitatea de a simti si de a intelege starile emotionale si gandurile altor persoane) se vorbeste mai ales cand este vorba de emotiile negative ale celor din jur. De exemplu, copiii sunt incurajati sa isi imagineze cum se simte un copil care este hartuit sau intimidat de catre colegi sau cu care nimeni nu vrea sa se joace. Este important sa dam dovada de empatie fata de suferinta altor persoane, pentru a-i putea ajuta.

Dar empatia poate sa apara si cand este vorba de emotiile pozitive ale celor din jur. Desi empatia pentru emotiile negative ale celorlalti este mai usor de activat si este mai intensa de obicei, empatia pentru emotiile pozitive poate fi incurajata atat la adulti, cat si la copii si poate fi de folos in gestionarea stresului cu care ne confruntam la orice varsta.

Tendinta de a trai empatia pozitiva este legata de o satisfactie a vietii mai ridicata, de calm si de fericire. Empatia pozitiva este asociata si cu un nivel mai mare de incredere, sprijin si satisfactie obtinuta din relatiile apropiate cu oamenii dragi.

Empatia pozitiva poate aparea si in clasa si poate imbunatati relatiile cadru didactic-elevi: profesorii care au experiente mai frecvente de empatie pozitiva cu elevii lor, se simt mai apropiati de acestia. Aceasta atitudine pozitiva inseamna mai multe interactiuni cu elevii si un nivel de performanta mai crescut al elevilor fata de materia predata de acesti profesori.

Cum poti incuraja empatia pozitiva

Cand copiii sunt coplesiti de stres, teama sau nemultumire, este usor sa simta descurajare sau invidie, iar empatia pozitiva sa para doar o poveste frumoasa. In asemenea momente, poti doar sa il ajuti sa se odihneasca si sa gaseasca o alta strategie pentru a avea succes.

Dar incurajand in timp urmatoarele obiceiuri, il poti ajuta pe copil sa simta mai des empatie pozitiva si, implicit, sa faca fata stresului mai usor. Iata cateva exemple:

Priviti un animal sau un copil care se joaca. Observati-le bucuria, relaxarea si entuziasmul. Imaginile si materialele video cu animale dragute au succes pe retelele de socializare pentru ca ne trezesc emotii pozitive, precum incantarea, uimirea, amuzamentul sau compasiunea.

Urmariti un artist sau un sportiv dand dovada de maiestrie.  A fi martori la realizarile si performantele altor persoane, dar si la fericirea adusa de victorie sau succes este o modalitate perfecta de a ne imbunatati empatia pozitiva.

Ajutati pe cineva si bucurati-va de fericirea lor. Mici surprize placute facute unei persoane apropiate sau ajutorul acordat unei persoane aflate in nevoie pot sa va creasca nivelul starii de bine si sunt ocazii de a trai empatia pozitiva.

Observati realizarile celor din jur si felicitati-i. Incurajeaza-l pe copil sa ofere felicitari si fa si tu acest lucru atunci cand primesti o veste buna de la cineva apropiat.

Observati comportamentele bune ale celor din jur. Observati atunci cand altii exprima prin comportamentul lor valori precum bunatatea, curajul, onestitatea si perseverenta. Exprima-ti admiratia fata de comportamentele morale ale altor persoane si explica-i copilului tau de ce le admiri. La varste mici, poti explica copilului care au fost motivele pentru care persoanele respective au avut un comportament moral, la varste mai mari poti doar mentiona in treacat ca respectivul comportament a fost unul demn de admirat.  

Exprimati-va recunostinta faca de lucrurile frumoase pe care le fac ceilalti pentru voi. La varste mici, atrage atentia copilului tau asupra lucrurilor frumoase pe care prietenii lui le fac pentru el (de exemplu, il ajuta la teme sau impart jucariile), la varste mai mari, incurajeaza-l pe copil sa isi exprime recunostinta in mod adecvat (printr-un mesaj de multumire sau un gest amabil).

Exprimandu-ti tu empatia pozitiva si avand grija sa o cultivi intai la tine insuti, vei reusi sa o dezvolti si la copilul tau, prin felul in care comunici cu el. Observand lucrurile bune din jur si bucuria celorlalti, devenim noi insine mai fericiti si mai rezistenti in fata stresului, asa ca nu ezita sa folosesti aceasta „superputere” a oamenilor puternici din punct de vedere emotional.

*Sursa foto: Pixabay.com

Citeste si:

Cum incurajezi empatia in familia ta


Exercitii de empatie pentru copii

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu