characters characters

Cum organizam casa pentru a fi un mediu stimulativ pentru copii?

Functionalitatea spatiului

03 aprilie 2019    |   2004 vizualizări

Varsta: 0 - 3 ani, 0 - 18 luni, 19 - 36 luni.




Mediul in care cei mici traiesc (se joaca, mananca, dorm) nu reprezinta un simplu context de viata, ci asa cum este de parere Helen O’Donoghue, expert în sisteme educaționale internaționale, este un Factor Activ in procesul de dezvoltare.

Helen O’Donoghue a sustinut in cadrul Conferintei de Educatie Timpurie organizata de Acorns in 2018 o sesiune de training unde a impartasit celor prezenti la conferinta importanta unui mediu captivant, bine organizat si cu o fluiditate care incurajeaza dezvoltatea naturala.


“Mediul de acasa si de la gradinita, al treilea educator pentru copil” 


Helen O’Donoghue
, promovează modelul de educație timpurie Reggio Emilia ca modalitate integrata de a maximiza rezultatele copiilor cu ajutorul mediului înconjurator, model dezvoltat de psihologul și psihopedagogul italian Loris Malaguzzi.Potrivit lui Malaguzzi, copilul are 100 de limbaje diferite, 100 de moduri de a gandi, de a se exprima, de a se juca si de a explora. Rolul educatiei, mai ales în primii ani, nu este acela de a alege latura cea mai potrivita pentru dezvoltare, ci de a-i crea copilului ocazia sa explozeze aceste limbaje si sa il perfectioneze pe acela de care se simte cel mai apropiat.


Sfaturi:

Poti imparti spatiul de acasa in mai multe zone care il incurajeaza sa “citeasca”, sa aveti activitati de tipul Role-Play, activitati pentru desenat-modelat, experimente.

  • Poti utiliza materialele naturale de lucru și decor cu multitudine de texturi și forme. Într-o sală de clasă Reggio există bucăți de scoarță de copac, nisip, frunze și flori.
  • Asaza cartile si materialele didactice la nivelul copiilor pentru a fi vizibile și accesibile oricând.
  • Dar zonele speciale de decor nu ar fi nimic fara experiente, fara ca procesul de invatare sa se realizeze atat in plan cognitiv si emotional.


Un mediu artistic, dar bine organizat il poate ajuta pe copil sa se exprime mai usor

Helen O’Donoghue incurajeaza utilizarea desenului ca forma de explorare a potentialului celui mic, si ca modalitate de comunicare interpersonala. “Inca de la cele mai fragede varste, copiii exprima idei complexe prin desen”, spune ea. “Eliberati de logica adulta spatiu-timp, cei mici acceseaza straturi ale gandirii, ale emotiilor si ale experientelor proprii, intr-un mod pe care cuvintele nu il pot exprima.”



Dar cu ce scop facem aceste eforturi:

Pentru a crea, in propria casa, oportunitati de discutii, gandire, analiza, satisfacere a curiozitatii celor mici, dar mai ales cu scopul dezvoltarii CREATIVITATII si INDEPENDENTEI.

Valentina Secara, fondatoarea Fundației Acorns, considera ca: Atat la gradinita, cat si acasa, cel mic are nevoie de un spatiu divers care sa il incurajeze sa descopere si sa fie proactiv – mobilierul trebuie sa fie usor accesibil pentru el, culorile sa fie calde, iar decorul sa stimuleze socializarea intre copii. Astfel, copiii dezvolta simtul autonomiei si al responsabilitatii, dar si incredere in fortele proprii si spirit creativ.

Sursa photo: Conferinta de Educatie Timpurie

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe