characters characters

Sinteza seminarului Iulia Pantazi- comportamente isterice

09 martie 2011    |   440 vizualizări
Viata noastra cotidiana abunda in tot felul de etichete pe care ni le aplicam noua insine sau unii altora, indiferent ca suntem grupuri sau indivizi. Aceste etichete, mai mult sau mai putin sofisticate, in functie de abilitatea lingvistica a celui ce le utilizeaza, ne ajuta sa categorizam, sa grupam o suma de manifestari psihologice, intr-un format simplu, cu care ne este usor sa operam.


Ele descriu cu suficienta precizie, pentru nevoile vietii cotidiene, diverse clase de comportamente si tot ele ne ajuta sa prezicem un comportament viitor.


Ce inseamna ca cineva e “agresiv”?  Ironiile sale sunt o forma de agresivitate?
Dar autoironiile? Agresivitatea se manifesta numai prin violenta fizica sau si prin violenta verbala? Cineva care este violent in familie dar extrem de submisiv la serviciu, sau invers, cum este, de fapt?
Un copil care este violent verbal sau fizic cum este? De ce este asa?


Explicatia unui comportament sau a unei clase de comportamente nu se afla in eticheta lor generala, ci intr-o serie de factori interni si / sau externi care le produc. Acest lucru trebuie sa-l avem in vedere cand analizam si comportamentele copiilor acasa sau in alte medii.


O eticheta generala, indiferent ca este rezultatul unei observatii cotidiene sau a unui inventar de personalitate, poate sa prezica un comportament, nu sa il explice. Explicatia trebuie cautata in alta parte decat in eticheta lingvistica, anume in analiza functionala a comportamentului.


Un comportament este dezadaptativ atunci cand:
–    impiedica procesul de asimilare a informatiilor
–    impiedica adaptarea sociala
–    interfereaza cu procesul terapeutic si, implicit, cu procesul de invatare
–    blocheaza dezvoltarea unor abilitati noi sau exersarea celor deja insusite intr-un stadiu primar
–    reprezinta un pericol atat pentru copil, cat si pentru cei din jur


Declansatorii acestor comportamente pot fi:

  • schimbarea mediului
  • schimbarea rutinei zilnice (schimbarea unui traseu catre un loc cunoscut)
  • schimbarea activitatii favorite
  • lipsa intelegerii nevoilor sau dorintelor de catre persoanle din jur
  • obtinerea atentiei si dragostei, ca urmare a manifestarilor isterice sau a comportamentului de negare sau opozitie
  • atragerea atentiei adultului prin aceste comportamente


In analiza comportamentului trebuie sa identificam 3 aspecte: tipul de comportament, antencedentul ce a dus la acest tip de comportament si consecintele comportamentului.


Vom lua cateva exemple:
1.Agresivitatea – lovirea altei persoane pentru a evada din cererea efectuata


•    Schimbari la nivelul Antecedentului?
–    Reduceti dorinta de a evada prin oferirea pauzelor frecvente
–    Faceti sarcinile mai “distractive”
–    Modificati programul in functie de nivelul copilului


•    Schimbari la nivelul Consecintelor?
--  Nu permitem evadarea pana la indeplinirea cererii


•    Comportamente adecvate?
-- Invatati copilul o modalitate mai adecvata de a protesta. Ex:  “Vreau sa fiu singur acum”


2.Obtinerea atentiei
– copilul tipa pana vine profesorul sa-I acorde atentie
•    Antecedente?
–    Modificarea mediului pentru a diminua cautarea atentieià oferirea atentiei pozitive pe parcursul zilei pentru comportamentele adecvate     


•    Consecinte?
–    Ignorare planificata (profesorul ignora tipatul copilului)


•    Comportamante substitutive?
–    Invatati copilul alte modalitati de a obtine atentia (de exemplu: sa ridice mana, sa intrebe“imi permiteti?”)


Articol complet: Centru-IuliaPantazi.info

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu