characters characters

7/19 - Povestirea dupa un plan a unor texte de mica intindere
Clasa a IV-a    Romana

23 decembrie 2013   
1. Intampina dificultati la povestirea orala sau scrisa a unui text. (Povestirea nu are cele trei parti :introducere, cuprins, incheiere; intamplarile nu sunt povestite in ordinea derularii lor, existand in povestire numeroase reveniri;copilul foloseste in povestire sintagme sau chiar propozitii intregi din textul original fiindca a reusit sa le memoreze;foloseste in povestire vorbirea directa).


Ce poti face ca parinte

  • Trebuie tinut cont de faptul ca povestirea este o prezentare mai ampla si cat mai exacta a unui text.
  • Ca sa inteleaga textul, copilul trebuie sa citeasca de mai multe ori lucrarea respectiva. Apoi sa stabileasca faptele esentiale, sa elaboreze ideile principale si la final sa povesteasca pe larg, in ordinea cronologica a derularii intamplarilor, momentele actiunii.
  • Povestirea poate sa inceapa cu referiri la autorul textului sau subiectul lucrarii. De asemenea, poate sa contina expresii artistice intalnite in text (acestea se vor pune intre ghilimele).
  • Povestirea se realizeaza prin utilizarea verbelor numai la persoana a III a, fara a folosi vorbirea directa a personajelor. La final, va contine pareri proprii, aprecieri, concluzii, invatatura (mesajul) textului.
  • Trebuie retinut ca povestirea unui text se realizeaza respectandu-se toate cerintele unei compuneri (introducere, cuprins, incheiere).


2. Propozitiile enuntate sau scrise intr-o povestire sunt formulate cu stangacie, nu au inteles deoarece nu respecta topica fireasca a limbii romane ori nu au inteles deoarece nu sunt folosite corespunzator semnele de punctuatie
(Exemplu de propozitie incorect formulata: Cand a adormit ogarul a si luat ciubotelele iepurele si a fugit de la hanul ursului rapid).


Ce poti face ca parinte

  • Repeta intocmai propozitia asa cum a spus-o sau a scris-o copilul. Va sesiza singur ca nu este formulata corespunzator.
  • Exersati impreuna, gasind mai multe variante de exprimare corecta a aceleiasi propozitii si lasa-l pe copil sa aleaga una dintre acestea, care i se pare mai potrivita.
  • Procedati la fel cu toate propozitiile care nu sunt formulate corect.
  • Formularea corecta a enuntului dat exemplu: Cand a adormit ogarul, iepurele a luat ciubotelele si a fugit repede de la hanul ursului.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu