Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul :
- Sa efectueze in doua moduri inmultirea unei sume sau diferente cu un numar de o cifra (Exemplu: (6 + 3) x 4 = 9 x 4 = 36 sau (6 + 3) x 4 = 6 x 4 + 3 x 4 = 24 + 12 = 36);
- Sa inmulteasca un numar de doua cifre cu un numar de o cifra folosind adunarea repetata, grupari de termeni sau reprezentari.
(Exemplu: 35 x 5 = 35 + 35 + 35 + 35 + 35= 175
sau 35 x 5 = 30 x 5 + 5 x 5
= 70 + 70 + 35
= 150 + 25
= 175);
- Sa imparta un numar de doua cifre la un numar de o cifra folosind scaderea repetata, grupari de termeni, reprezentari.
(Exemplu: 84 : 7 = (70 + 14) : 7
= 70 : 7 + 14 : 7
= 10 + 2
= 12);
- Sa inmulteasca cu 10 sau 100 si sa imparta la 10 sau 100.
(Exemplu: 12 x 10 = 120, 4 x 100 = 400 sau 340 : 10 = 34, 500 : 100 = 5.); - Sa foloseasca limbajul matematic specific inmultirii si impartirii.
(Exemplu: factori, produs, deimpartit, impartitor, cât, de n ori mai mare/mic, dublu, triplu, jumatate, treime, sfert, se cuprinde in...); - Sa rezolve probleme cu doua operatii cu inmultire si/sau impartire.
(Exemplu: La o florarie s-au adus 5 cutii cu cate 24 de garoafe rosii si 2 cutii cu cate 12 garoafe albe. Din acestea s-au confectionat buchete cu câte 9 fire. Câte buchete s-au confectionat?)
Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:
- * Sa inmulteasca un numar de trei cifre cu un numar de o cifra, fara sa depaseasca 1000.
(Exemplu:162 x 3 = 100 x 3 + 60 x 3 + 2 x 3
= 300 + 180 + 6
= 486);
- *Sa efectueze impartirea unui numar natural mai mic decât 1000 la un numar de o cifra folosind scaderea repetata, grupari de termeni, reprezentari.
(Exemplu: 459 : 3 = (300 + 150 + 9) : 3
= 300 : 3 + 150 : 3 + 9 : 3
= 100 + 50 + 3
= 153);
- *Sa efectueze impartirea cu rest a numerelor mai mici decat 50 folosind desene si scheme sugestive.
(Exemplu: 23 : 5 = 4 rest 3 - *Sa rezolve probleme cu mai mult de doua operatii.
Exemplu: Pentru serbare, elevii au decorat clasa de jur imprejur cu o ghirlanda de flori aritficiale. Stiind ca lungimea clasei este de 12 m, iar latimea de 2 ori mai mica si ca pentru 1m de ghirlanda s-au folosit 9 flori, aflati cate flori au fost necesare pentru acest decor.)Nota : Algoritmii de efectuare a inmultirii si impartirii numerelor de doua sau de trei cifre cu numere de o cifra nu se studiaza in clasa a III-a, ci in clasa a IV-a, conform programei scolare in vigoare.
Comentează: