Sursa foto:https://www.flickr.com/photos/28481088@N00/315671189
Copiii invata usor lunile anului in limba engleza pentru ca acestea seamana cu numele lunilor in limba romana. Pe de alta parte, aceasta poate reprezenta un dezavantaj, deoarece copilul poate invata pronuntia gresita, iar motivul este simplu: un cuvant din limba romana care “concureaza” unul din limba engleza prin similitudine tinde sa domine cuvantul nou datorita obisnuintei mai mari a copilului cu limba nativa. Un exemplu ar fi eroarea clasica de referire la luna octombrie drept “Octomber”, in loc de October, cum ar fi corect. Nu va faceti griji, daca le repetam de suficient de multe ori si in moduri cat mai variate, copiii vor invata corect si temeinic denumirile lunilor anului in limba engleza.
Pentru inceput, puteti viziona inca un cantecel simpatic ce le-ar putea placea celor mici:
Lista de cuvinte:
month - luna
year – an
January – ianuarie
February – februarie
March – martie
April – aprilie
May – mai
June – iunie
July – iulie
August – august
September – septembrie
October – octombrie
November – noiembrie
December – decembrie
Activitatea 1: The tree
Materiale necesare: foi de hartie, creioane
Runda 1: In primul rand, cum putem introduce noile notiuni astfel incat copilul sa se simta confortabil cu procesul de invatare, sa nu simta presiune si sa isi sedimenteze cuvintele nou-invatate fara chiar sa isi dea seama? Bineinteles, putem introduce discutia intr-o conversatie normala, de tipul „In ce luna ne aflam?”/ „What month are we in?”. In functie de luna respectiva, vom debuta prin a repeta impreuna. De pilda, „We are in (the month of) May.” Apoi, desigur, putem continua intreband: „What comes after May?”, si tot asa. Daca insa timpul ne permite putem desena impreuna tulpina unui copac, pe care il vom denumi „the year”, deducand ca, la fel ca orice arbore, „the year” are nevoie de grengi si frunze, respectiv, „the months”. Daca incercam un exercitiu de imaginatie si mai indraznet, ne putem imagina alaturi de copil cum pe copac se sprijina lunile anului (crengile), iar de ele, la randul lor, se sprijina saptamanile si zilele saptamanii – frunzele. Astfel, putem repeta si relua si zilele saptamanii in limba egleza. In fine, in functie si de disponibilitatea copilului la momentul respectiv, putem macar incepe „impodobirea” arborelui cu lunile anului. Pentru o identificare mai buna a diferentei dintre luni, le putem colora diferit si chiar numerota, prilej nou pentru a relua o alta „bucatica” de engleza deja stiuta, precum numerele de la 1 la 12. „There are twelve months in a year: ONE! January! TWO! February!”, si tot asa.
Odata ce ne-am familiarizat cu felul in care numim fiecare luna in limba engleza, trebuie sa incercam sa gasim metode diversificate prin care copilul sa repete ceea ce a invatat fara a se plictisi si respinge, eventual, informatia.
Runda 2: Putem, spre exemplu, crea doua seturi de biletele, pe care scriem fiecare denumire a fiecarei luni, iar apoi impartim biletele tuturor participantilor la joc. Scopul jocului este sa ramanem fara niciun biletel, gasind perechile celor pe care le avem in mana: „Have you got the month of December?”. Similar jocului de carti, aceasta activitate tine mintea concentrata si incurajeaza spiritul competitivRunda 3:Orice moment poate fi speculat in sensul exersarii limbii engleze.Oricand putem pune intrebari utile precum„When is your birthday?” (Cand este ziua ta?), la care putem astepta un raspuns precum „My birthday is in August.” Tot in aceeasi maniera putem intreba in legatura cu zilele de nastere ale celorlalti membri ai familiei si ai prietenilor copilului.
Activitatea 2: The hot ball
Materiale necesare:minge
Runda 1Jocul cu mingea de tip „mingea fierbinte”poate combina miscarea si invatarea, printr-un placut mod de relaxare activa. Desigur, cu cat mai multi jucatori, cu atat mai bine, insa un minim de 2 este necesar. Cum procedam? Pronuntam numele unei luni (de exemplu, September), aruncam mingea si ne prefacem ca „arde”, astfel incat raspunsul (rostirea urmatoarei luni dupa septembrie) sa vina cat mai repede. Acest joculet simplu exploateaza cu succes energia nativa a copiilor, motivandu-i sa raspunda cat mai prompt si corect. Invatarea kinetica este, pentru copii o maniera propice de a pune in functiune in paralel agilitatea fizica si ascutimea mintii.
BONUS 1: Calendarulpoate fi folosit de asemenea in scopuri didactice propunand un proces de invatare prin asocierea cuvantului cu imaginea. Ulterior citirii si repetarii fiecarei luni putem sa ne jucam acoperind numele lunii si aratand doar poza pentru a testa recunoasterea lor din memorie.
BONUS 2: Dupa cum am facut si pana acum, solutiile placute si eficiente introduc notiunile de limba in contexte firesti, de zi cu zi si, in acelasi timp, activeaza alaturi de competenta lingvistica inca un stimul prin care se incearca redarea unui cadru comod si placut de asimilare a informatiei. Astfel, mergand in aceeasi directie, un alt stimul la indemana si pe gustul copiilor este cel auditiv.Cantecele sunt unul dintre cele mai prietenoase metode de a retine structuri intr-o limba straina.
Un chantcare propune si o serie de miscari este urmatorul:
Hey Hey
When's your birthday?
Clap your hands
If it's January
Stamp your feet
If it's February
Shrug your shoulders
If it's March
If it's April
Up you stand.
Born in May
Wave your hand
June's the month
To touch the sky.
Fly around
If it's July
If it's August
Blow your nose
In September
Touch your toes
If your day is in October
Start your day
By rolling over
In November
Bend your knees
Here's December
You must freeze!
La Shakespeare School limba engleza se invata prin jocuri si mici competitii care ii fac pe copii sa asimileze rapid si cu placere.
Personajele Ziggy si Zaggy, create de expertii nostri, vor deveni imediat prietenii si partenerii de joaca ai copiilor!
Comentează: