Top sfaturi de scriere creativa (fictiune)
*Sursa foto: Flickr.com; Autor: Erin Kohlenberg
Urmeaza cateva sfaturi utile celor care vor sa inventeze povesti. Sigur ca nimic nu e batut in cuie, dar aveti voie sa va razvratiti numai dupa ce tineti cont de ele o buna bucata de timp!
De ce scrii povestea?
Inainte sa incepi sa scrii, e bine sa te gandesti de ce vrei sa spui povestea asta si nu alta. De ce e importanta pentru tine? Poate ca ea contine o intrebare la care cauti raspuns, care te-a framantat un timp si ai vrea sa o „predai” personajelor potrivite, care sa aiba raspunsuri diferite la ea, intr-un context imaginat de tine. Nu inseamna ca povestea trebuie sa recomande o rezolvare, scrierile cu morala sunt si ele valabile, dar e si mai interesant daca povestea te face sa te gandesti, in loc sa iti inchida drumurile. Cand nu stii de ce scrii povestea, s-ar putea sa-ti iasa doar o anecdota, ceva ce nu reprezinta mai mult decat niste fapte, ceva ce nu are prea multa adancime. Dar si anecdotele sunt amuzante!
Cum incepi povestea?
Vei fi tentat sa scrii in prima fraza cand si unde se petrece actiunea, si e firesc, asa gandesc oamenii: de la planul general la cel apropiat. Dar! Daca scrii o poveste ca sa fie citita (ideal, pana la capat), e o idee buna sa-l intrigi pe cititor inca din primele randuri. Sa scrii o fraza care sa-l faca sa gandeasca: „hopaaa, trebuie sa citesc mai departe”. Sa-l faci curios. Sau, daca nu-l faci curios, macar da-i un indiciu despre atmosfera povestii: sa miroasa inca de la inceput daca e vorba despre o poveste fantastica sau una stranie sau poate una umoristica? Sigur, asta inseamna sa stii si tu ce gen de poveste scrii!
Ce fel de oameni sunt personajele din poveste?
Bine, poti sa trisezi si sa-l faci personaj pe prietenul tau cel mai bun, si atunci ai avantajul ca il cunosti, stii despre cine scrii. Dar exista si un dezavantaj aici, s-ar putea sa nu-ti dai seama ce e esential sa scrii despre el si ce nu, adica ce conteaza in poveste si ce nu.
Daca inventezi un personaj, ar fi bine sa-ti faci o imagine cat mai clara despre el, „sa-l vezi” cu ochii mintii. Altfel, va fi un personaj „de carton”, adica nu va fi credibil. Pe cand scriitorii inventeaza personaje exact ca sa-l pacaleasca pe cititor: cititorul il va vedea asa de clar incat s-ar putea sa creada ca el chiar a existat! Ca sa iti cunosti personajele, trebuie sa-ti raspunzi la niste intrebari: ce varsta au, ce le place sa faca in timpul liber, ce principii au (in ce cred), cum ar reactiona in anumite situatii, etc.
Trebuie sa-ti cunosti personajele, pentru ca, in caz contrar, toate personajele din poveste vor avea vocea ta, vocea autorului. Vor semana.
Cum curge povestea?
Pentru ca, da, daca nu curge, pica... examenul cititorului. El urmareste firul povestii – ce se intampla. Si nu trebuie oprit din aceasta alunecare pe fir prin: chestii care ii deranjeaza auzul (repetitii, cuvinte pompoase), chestii care darama convingerea lui ca citeste un scriitor (greseli de gramatica, redactare neatenta – litere lipsa, spatii in plus, punctuatie excesiva: multe puncte de suspensie, multe semne de exclamare) si chestii care il pun in dificultatea de a-si imagina ce citeste (greseli de logica – de exemplu, contradictii: nu-i asa ca ti-e greu sa iti imaginezi un cerc patrat? – incoerente, o structura confuza a ideilor).
Cum ajungem la cea mai buna varianta a povestii?
E simplu! Recitim textul macar de trei ori. Nici scriitorilor mari de tot nu le iese din prima. De fapt, cu cat esti mai celebru, cu atat e mai riscant sa publici o poveste asa si-asa: oamenii deja au asteptari mari de la tine. Reciteste si repara tot ce opreste povestea din curgerea de care vorbeam mai sus. Apoi, e bine sa lasi textul o vreme si, cand il recitesti a patra oara, sa tai din el tot ce ti se pare in plus. Ceva e in plus cand povestea functioneaza si fara.
Si, apropo de recitit, cel mai bun sfat util scrisului e sa citesti cat mai mult. Asa ca fuga la biblioteca, soricelule! Iar daca iti place sa scrii si sa citesti, te asteptam la atelierul de scriere creativa al Academiei Motanov.
***
Academia Motanov este un proiect al asociatiei culturale si educative Brain Fitness. Academia organizeaza ateliere creative pentru copii si adolescenti, cu o durata de cel putin o luna, coordonate de profesionisti pasionati.
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Interviu. Codruta Florea: "Sa protejam ceea ce invatam sa iubim - incredibila viata salbatica care ne inconjoara."
Codruta Florea face parte din echipa Romania Salbatica din 2019 si este creatoare de continut, researcher, traducator si asistent de productie pentru proiectele derulate alaturi de echipa România Salbatica si NTD Film. Este implicata in organizarea LYNX Festival si este membru fondator al Asociatiei România Salbatica.
-
Interviu cu Silvia Ciubotaru Guta, coordonatoarea Laboratorului Ideo Ideis - ateliere de explorare personala si dezvoltare comunitara
Silvia Ciubotaru Guță este coordonatoarea Laboratorului de explorare personala si dezvoltare comunitara din cadrul Festivalului de Teatru Ideo Ideis din Alexandria.
-
Interviu cu Simona Ciff, psiholog si psihoterapeut. Partea a doua
Interviu cu Simona Ciff, psiholog si psihoterapeut. Partea a doua: despre motivatia pentru invatare versus disciplina in invatare, mituri legate de invatare si modalitati prin care parintii pot sa ofere copiilor un an scolar viitor mai bun.
Comentează: