characters characters

Stresul copiilor la inceputul anului scolar

Propus de: SuntParinte.ro   |   16 septembrie 2019    |   1472 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

stresul la inceputul anului scolar
Inceputul de an scolar nu insemna doar bucuria revederii cu fostii colegi de clasa sau entuziasmul unui nou inceput, ci si un nivel mai ridicat de stres, atat pentru copii, cat si pentru parinti. Mai ales pentru copiii care au dificultati la scoala sau au un temperament sensibil, reinceperea scolii poate aduce un nivel ridicat de stres si anxietate.

Citeste si:

Stresul la copii si comportamentele de evitare 

Stresul in viata copilului. Ce poti face ca parinte 


De aceea, a-l invata pe copil cum sa gestioneze stresul este extrem de important, asemenea multor lucruri esentiale invatate in scoala. Iata cateva strategii care vin in folosul celor care au stresul prezent in viata lor zi de zi, despre cum anume sa il gestioneze mai usor:

Schimbarea pespectivei

Stresul il poate face pe copilul tau sa vada situatiile dificile ca fiind imposibil de depasit, unice (i se intampla doar lui) sau permanente. De aceea, un rezultat slab la un test sau o remarca neplacuta a unui cadru didactic pot trezi copiilor un nivel de stres nejustificat de mare. Pentru a-l ajuta sa combata aceste efecte, il poti invata sa regandeasca lucrurile.

Atunci cand suntem in situatii pe care le consideram stresante, primul lucru pe care ar trebui sa il facem este sa ne intrebam trei lucruri:

  • „Este intr-adevar atat de dificil/grav?” (adesea tindem sa exageram dificultatea unor situatii prin care trecem sau sa le atribuim o valenta mult mai negativa decat o are situatia in realitate),
  • „Este o problema temporara sau pentru totdeauna?” (unele persoane au obiceiul de a dramatiza atunci cand ceva rau li se intampla si ajung sa creada ca situatia respectiva va fi asa pentru totdeauna)
  • „Se intampla si altora sau numai mie?” (stresul are rolul de a ne facem sa credem ca doar noua ni se intampla cele mai rele lucruri, cu toate ca si altii se afla adesea in aceeasi situatie).

Bucurati-va de lucrurile bune si de reusite

Stresul constant reduce nivelul bucuriei atunci cand avem o reusita sau cand ni se intampla un lucru bun, aparand sindormul impostorului sau teama de succes. Fii alaturi de copilul tau si cand are succes la scoala, sarbatorind impreuna micile sau marile reusite.

Exercitiile de respiratie

Respiratia profunda numite si respiratia abdominala este o modalitate de a gestiona stresul potrivita pentru orice varsta. Cauta o incapere in care sa te simti confortabil si sa ai parte de liniste. Respira normal, dupa care respira inhaland cat mai mult aer prin nari si eliberandu-l mai apoi, cat mai incet. Permite pieptului si abdomenului sa umfle, in timp ce inhalezi aer. Repeta acest tip de respiratie de mai multe ori si vei observa in scurt timp, diferentele.

Activitatea fizica

Exercitiile fizice s-au dovedit a fi extrem de eficiente in reducerea stresului si a anxietatii. In timpul miscarii, creierul nostru elibereaza substante chimice numite endorfine care au rolul de a ne face sa ne simtim bine. Pe langa beneficiile la nivel mintal, miscarea ne ajuta sa ne construim forta si sa ne intarim muschii. Incurajeaza-l pe copil sa faca miscare in aer liber in mod regulat si mai ales in momentele in care se simte coplesit de stres.

Rasul si umorul

Cel mai bun inamic al stresului este rasul. Exista chiar si studii care atesta beneficiile asupra mintii si a corpului, a rasului, inclusiv reducerea stresului. Asmenea exercitiilor fizice, prin ras se elibereaza endorfine care permit redobandirea rapida a starii de bine.

Actiunea

Cea mai simpla modalitate de a reduce nivelul de stres este de a actiona pentru a ne confrunta cu situatia care ne produce stresul. D e exemplu, daca urmeaza un test de care ii e teama, cel mai simplu este sa inceapa pregatirea pentru el cat mai repede. Acelasi lucru este valabil si cand nivelul de stres este prea ridicat pentru a-i permite sa actioneze eficient. Uneori, stresul devine paralizant: copilul nu stie ce solutie sa puna in practica, nu se poate concentra sau este prea descurajat ca sa incerce. Atunci are nevoie sa actioneze pentru reducerea stresului: poate iesi la alergat, poate scrie in jurnal, poate sa deseneze sau sa faca exercitii de respiratie. Este bine sa stie intotdeauna care sunt variantele care ii stau la dispozitie pentru a se calma.

Metodele parintilor de a face fata stresului vor fi copiate de catre copil

Copiii ne urmaresc chiar si atunci cand credem ca nu fac asta. Ei sunt foarte buni observatori si imita imediat ce vad ceva. Adolescentii pot respinge ceea ce aud din partea parintilor, insa pot face exact opusul cand nu sunt vazuti. Asigura-te ca in rolul tau de parinte, oferi copilului un model eficient de a gestiona stresul.

Nu exista o solutie minune care sa faca stresul sa dispara si nici nu ar fi benefic pe termen lung, pentru ca stresul la nivel optim ne ajuta sa ne activam si sa luam masuri pentru a imbunatati o situatie. Pentru fiecare persoana in parte, functioneaza anumite metode, asa ca ii pot propune copilului tau mai multe variante pe care sa le incerce si sa le alege pe cele mai eficiente.


*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe