characters characters

Strategii de motivare a elevilor pentru invatare

Propus de: SuntParinte.ro   |   10 martie 2021    |   1347 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

strategii de motivare a elevilor pentru invatare
Motivatia intrinseca - a gasi motive personale pentru a face ceva si nu pentru a obtine vreun beneficiu sau de frica de a nu fi pedepsiti, a fi fascinati de un domeniu de cunoastere sau de o activitate si a fi curiosi – este asociata in general cu un nivel mai ridicat de creativitate si de performanta. Cand vine vorba de invatare, motivatia intrinseca a copiilor este scopul principal al parintilor si al cadrelor didactice: cand copiii sunt motivati intrinsec, nu este nevoie sa insistam sa isi faca temele, sa ii convingem sa citeasca suplimentar sau sa exerseze o abilitate.

Citeste si:

Motivatia intrinseca si motivatia extrinseca

Cum ii motivam pe copii sa invete


Motivatia pentru invatare este formata acasa, dar si in sala de clasa. Pentru multi copii, mai ales din medii defavorizate, scoala este locul in care isi pot dezvolta motivatia pentru invatare. Cum pot profesorii sa incurajeze motivatia elevilor pentru invatare?

Strategii de motivare a elevilor pentru invatare


In cautarea unor strategii eficiente de motivare a elevilor pentru invatare, este util sa pornim de la studii. Acestea arata ca 3 factori sunt esentiali pentru motivatia intrinseca: competenta, autonomia si relationarea sociala.Atunci cand aceste 3 conditii sunt indeplinite, ne simtim inspirati, plini de energie si pregatiti sa crestem indiferent de domeniul de care vorbim, acasa, la scoala sau la locul de munca.

Autonomia

Elevii care se simt autonomi vor fi mai implicati si vor obtine performante mai bune, decat cei care se simt controlati de profesori sau parinti. De aceea, profesorii pot creste motivatia copiilor pentru invatare astfel:

  • lasandu-le libertatea de a alege cum vor realiza un proiect sau care este tema acestuia
  • dandu-le oportunitatea de a lucra independent in clasa
  • incurajandu-i sa participe la ore prin intrebari si discutii libere
  • dandu-le ocazia de a adresa intrebari despre lectie – cu un interval dedicat in mod specific intrebarilor, nelamuririlor sau ideilor copiilor
  • ajutand copiii sa depaseasca un obstacol in munca lor si lasandu-i sa continue apoi singuri sa lucreze, fara a le oferi intreaga solutie sau raspunsul corect
  • apreciind eforturile si progresele copiilor – acestia au nevoie sa vada ca pot progresa si ca eforturile lor sunt vizibile pentru profesori.
  • incurajand proiecte care solicita creativitatea copiilor

Competenta

Cand copiii simt ca pot intelege ceea ce invata, ca pot face progrese si ca abilitatile pe care le dezvolta sunt utile sunt mai motivati sa invete. Cum pot incuraja profesorii acest aspect al motivatiei copiilor?

  • oferind feedback constructiv, cu accent pe aspectele pozitive ale muncii copiilor si pe aspectele care pot fi imbunatatite in viitor. Cand primesc feedback constructiv, copiii invata sa vada potentialul propriu si nu greselile sau esecurile.
  • ajutandu-i pe copii sa vizualizeze progresul facut intr-un anumit domeniu. Fisele de monitorizare a progresului sunt o modalitate de a face acest lucru, dar si observatiile verbale sau scrise ale profesorilor pot avea acelasi efect benefic.
  • facand vizibile rezultatele muncii copiilor (de exemplu, proiecte stiintifice sau artistice). Cand copii pot vedea rezultatele activitatii lor, isi consolideaza motivatia intrinseca pentru invatare.
  • asociind informatiile si abilitatile predate cu utilitatea lor in lumea reala. Profesorii pot explica felul in care materia predata sau notiunile invatate la scoala le vor fi copiilor utile in viitor, in mod practic. Limbile straine ii ajuta sa comunice mai bine in situatii diverse, matematica si stiintele ii pot ajuta sa construiasca o cariera in domeniile STEM, comunicarea corecta in limba romana este esentiala pentru toate relatiile sociale si profesionale pe care le vor avea etc. Efortul profesorilor de a scoate in evidenta utilitatea practica a fiecarei lectii predate contribuie la motivarea elevilor pentru invatare.

Relatiile sociale

Copiii care se simt singuri, respinsi social sau criticati excesiv de cadrele didactice nu vor avea energia necesara pentru a invata eficient, chiar daca isi doresc sa faca acest lucru. De aceea, strategiile de motivare a elevilor pentru invatare ar trebui sa aiba in vedere doua aspecte importante:

Calitatea relatiei profesor-elevi. Profesorii care reusesc sa aiba o relatie apropiata cu elevii, reusesc sa capteze atentia si interesul acestora, facand astfel procesul de predare mai simplu.

Calitatea relatiilor dintre elevi – hartuirea scolara sau bullying-ul, micile rautati sau incercarea de a respinge alti colegi nu ar trebui tolerate in sala de clasa.


*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe