characters characters

Una din trei tari nu intreprinde nicio actiune pentru a ajuta elevii sa recupereze pierderile din procesul de invatare dupa inchiderea scolilor din cauza COVID-19

27 iulie 2021    |   289 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

UNICEF scoli pandemie
Un nou raport realizat de UNESCO, UNICEF, Banca Mondiala si OCDE documenteaza raspunsurile la COVID-19 legate de educatie in 142 de tari

una din trei tari in care scolile sunt sau au fost inchise nu a implementat inca programe remediale dupa inchiderea scolilor in contextul pandemiei de COVID-19, conform unui „Sondaj privind raspunsurile sistemelor nationale de educatie la inchiderea scolilor din cauza COVID-19” realizat la nivel global de catre UNESCO, UNICEF, Banca Mondiala si Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE). În acelasi timp, doar o treime din tari iau masuri pentru evaluarea pierderilor din procesul de invatare in ciclurile de invatamânt primar si secundar inferior – in principal, tarile cu venituri mari.

Evaluarea pierderilor din procesul de invatare este primul pas esential catre reducerea consecintelor. Este extrem de important ca tarile sa investeasca in evaluarea magnitudinii unor astfel de pierderi, pentru a implementa masurile remediale adecvate”, a declarat Silvia Montoya, Directorul Institutului de Statistica al UNESCO.

Mai putin de o treime din tarile cu venituri mici si medii au raportat ca toti elevii s-au intors la scoala in mod fizic, crescând astfel riscul aparitiei de pierderi in procesul de invatare si de abandon scolar. Însa majoritatea tarilor au raportat folosirea a cel putin unei forme de sprijin pentru a incuraja elevii sa se intoarca la scoala, inclusiv implicarea comunitatii, monitorizarea elevilor prin intermediul scolii, modificarea serviciilor pentru apa, salubritate si igiena, stimulente financiare si revizuirea politicilor de acces in scoala.

Educatia remediala este esentiala pentru a ajuta acei copii care au lipsit de la scoala sa ajunga la zi cu materia si sa reduca pierderile pe termen lung din procesul de invatare. Acest lucru necesita un efort urgent pentru a stabili nivelurile de invatare ale elevilor din prezent si a colecta date de calitate pentru a le integra in practicile din salile de clasa, dupa cum s-a preconizat in Initiativa privind datele calitative ale educatiei incheiat de UNICEF, UNESCO si Banca Mondiala”, a subliniat Jaime Saavedra, Directorul pentru educatie la nivel global al Bancii Mondiale.

Sondajul documenteaza modul in care tarile monitorizeaza si reduc pierderile din procesul de invatare, adresând provocarea de a redeschide scolile si de a dezvolta strategii de educare de la distanta. În total, 142 de tari au raspuns la sondajul care acopera perioada cuprinsa intre luna februarie si luna mai 2021 si acopera ciclul de invatamânt prescolar, primar, secundar inferior si secundar superior.

„Educatia de la distanta a reprezentat o ancora de salvare pentru multi copii din lume in perioada in care scolile au fost inchise. Dar pentru cei mai vulnerabili, chiar si aceasta era inaccesibila. Este imperativ sa readucem fiecare copil in clasa acum. Dar nu ne putem opri acolo; redeschiderea in conditii mai favorabile inseamna implementarea de programe de recuperare pentru a ajuta elevii sa ajunga la zi cu materia si asigurarea ca le vom acorda prioritate fetelor si copiilor vulnerabili in toate eforturile depuse”, a declarat Directorul pentru educatie al UNICEF la nivel global, Robert Jenkins.

Constatarile cheie ale sondajului includ:

  • Țarile au raspuns prin numeroase masuri pentru reducerea posibilelor pierderi din procesul de invatare cauzate de inchiderea scolilor: aproximativ 40% dintre tari au prelungit anul scolar si un procent similar dintre tari a prioritizat anumite sectiuni ale programei scolare. Însa peste jumatate din tari au raportat ca nu au fost facute si nici nu se vor face ajustari;
  • Multe tari si-au imbunatatit standardele de sanatate si de siguranta de la centrele de examinare. Cu toate acestea, 28% din tari au anulat examinarile pentru ciclul secundar inferior si 18% dintre tari au facut acest lucru pentru ciclul secundar superior;
  • Verificarea sau revizuirea politicilor de acces era rara, in special pentru fete – un motiv de ingrijorare, din moment ce fetele prezinta cel mai mare risc de a nu se intoarce la scoala in tarile cu venituri mici si medii la limita inferioara;
  • Țarile cu venituri mici intârzie in implementarea chiar si a celor mai de baza masuri pentru a asigura intoarcerea la scoala. De exemplu, doar sub 10% au raportat faptul ca au suficient sapun, apa curata, instalatii igienico-sanitare si masti, in comparatie cu 96% dintre tarile cu venituri mari.

Sondajul ofera informatii de asemenea despre implementarea si eficienta educatiei de la distanta si a sprijinului aferent, la peste un an de la pandemie. Rezultatele arata ca:

  • Majoritatea tarilor au intreprins mai multe actiuni pentru a oferi educatie de la distanta: emisiunile de televiziune si radio au fost mai populare in tarile cu venituri mici, in timp ce tarile cu venituri mari au oferit platforme de invatare online. Însa peste o treime din tarile cu venituri mici si medii inferioare au raportat ca mai putin de jumatate din elevii din ciclul primar au beneficiat de acestea;
  • Asigurarea asimilarii si a implicarii necesita strategii de invatare de la distanta potrivite contextului, implicare parentala, sustinere si din partea profesorilor, asigurarea faptului ca fetele si alti copii marginalizati nu sunt neglijati. De asemenea, necesita generarea unui volum consistent de date privind eficienta educatiei de la distanta. În timp ce 73% dintre tari au evaluat eficienta a cel putin unei strategii de educare de la distanta, inca sunt necesare dovezi mai bune pentru eficienta in cele mai dificile contexte.

„Este imperativ sa gasim dovezi mai multe si mai bune cu privire la eficienta educatiei de la distanta, in special in contextele cele mai dificile, si sa sustinem dezvoltarea politicilor de invatare de la distanta”, a declarat Andreas Schleicher, Director in cadrul Directoratului OECD pentru educatie si abilitati.

În 2020, scoli din toata lumea au fost inchise complet pentru toate cele patru nivele de educatie, in medie timp de 79 de zile scolare, reprezentând aproximativ 40% din totalul de zile scolare calculate in medie in tarile OCDE si G20. Cifrele variau de la 53 de zile in tarile cu venituri mari pâna la 115 zile in tarile cu venituri mici si medii inferioare.

În România, potrivit Evaluarii rapide a situatiei copiilor si familiilor in contextul pandemiei de COVID-19, realizata de UNICEF in prima jumatate a anului 2020, accesul limitat la internet si accesul limitat la echipamente IT au fost cele mai mentionate bariere pentru copii in furnizarea serviciilor in educatie. Pentru a aborda problema ingrijoratoare a pierderilor din procesul de invatare, UNICEF in România a initiat un dialog cu Ministerul Educatiei in vederea co-organizarii unui workshop cu toate partile interesate relevante, care sa aiba ca rezultat stabilirea unui plan sustenabil de actiuni pe termen mediu si lung pentru educatie remediala.

Cererea pentru finantare creste, concurând cu alte sectoare, in timp ce veniturile publice scad. Cu toate acestea, 49% dintre tari au crescut bugetul pentru educatie in 2020 fata de 2019, in timp ce 43% si-au mentinut bugetul constant. Finantarea este prevazuta sa creasca in 2021, având in vedere ca peste 60% dintre tari planuiesc sa mareasca bugetul pentru educatie in comparatie cu 2020.

Aceste constatari consolideaza importanta redeschiderii scolilor, a educatiei remediale si a unor sisteme de educatie de la distanta mai eficiente, care sa poata face fata mai bine viitoarelor crize si sa permita tuturor copiilor sa beneficieze de acestea. În plus, constatarile arata ca evaluarea pierderilor din procesul de invatare cauzate de inchiderea scolilor in contextul pandemiei de COVID-19 reprezinta un efort critic pentru majoritatea tarilor si pentru partenerii de dezvoltare, evidentiat prin parteneriatul incheiat recent intre UNESCO, UNICEF si Banca Mondiala cu privire la Initiativa privind datele calitative ale educatiei.

Sondajul este pe aceeasi linie cu proiectul Misiune: recuperarea educatiei 2021 in cadrul caruia Banca Mondiala, UNESCO si UNICEF colaboreaza pentru a sustine tarile implicate pentru ca acestea sa ia toate masurile posibile pentru a planifica, a prioritiza si a se asigura ca toti elevii se intorc la scoala; ca scolile iau toate masurile necesare pentru a se redeschide in siguranta; ca elevii beneficiaza de cursuri remediale eficiente si de servicii complete, pentru a-i ajuta sa recupereze pierderile din procesul de invatare si a le spori bunastarea generala; iar profesorii lor sunt pregatiti si sustinuti, pentru a indeplini necesitatile elevilor in materie de educatie.


*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu