characters characters

Telverde 0800 500 550, un numar gratuit in sprijinul copiilor si adultilor institutionalizati

10 septembrie 2020    |   143 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani, 18 ani +.


Autoritatea Nationala pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilitati, Copii si Adoptii (ANDPDCA), Consiliul Tinerilor Institutionalizati (CTI), Centrul de Resurse Juridice (CRJ) si Reprezentanta UNICEF in Romania au lansat o noua varianta a liniei telefonice de urgenta Telverde 0800 500 550 destinata copiilor si adultilor din centrele de institutionalizare.

Acest instrument, pilotat din luna iulie 2020, a aparut ca o necesitate in contextul pandemiei de COVID-19, pentru a reduce sentimentul de nesiguranta al copiilor si adultilor din centre, pentru a le oferi consiliere si asistenta psiho-sociala, consiliere juridica, dar si pentru a preveni si identifica eventualele provocari si abuzuri carora le pot cadea victime.

De asemenea, angajatii DGASPC-urilor si ai centrelor rezidentiale pot apela la Telverde pentru informatii suplimentare sau ghidaj in anume situatii legate de pandemia actuala si pot beneficia si ei de suport psiho-social si emotional pentru a raspunde bine provocarilor din activitatea de zi cu zi.

Etapa de pilotare a acestui mecanism de sprijin si conectare la nevoile directe ale beneficiarilor ne-a pus la dispozitie informatii in timp real si concrete despre situatia copiilor si adultilor din serviciile rezidentiale.

Astfel, in perioada 13 iulie - 4 septembrie, peste 300 de persoane au apelat numarul TELVERDE 0800 500 550, numarul total al apelurilor fiind 1.569. Cele mai multe apeluri au fost facute de beneficiari adulti, care suna din nevoia de a fi ascultati, pentru a primi incurajare, dar si pentru a cere informatii referitoare la pandemia de COVID-19. Anxietatea beneficiarilor este generata de faptul ca nu pot iesi foarte des din centre, alte temeri fiind legate de singuratate, de boala sau de moarte. Anumite persoane suna frecvent, in general, din nevoia de a fi ascultate.

Temele de discutie sunt legate fie de problemele lor personale, fie de probleme ce tin de sistem si interactiunea cu personalul centrelor. Sunt astfel mentionate urmatoarele tipuri de probleme:

  • amenintari din partea personalului, inclusiv pentru apelarea la linia TELVERDE;
  • administrarea de medicamente din sfera neurolepticelor;
  • conditiile de cazare;
  • conflicte cu beneficiarii si personalul centrelor;
  • nemultumiri cu privire la alimentatie;
  • nemultumiri cu privire la punerea sub interdictie si capacitatea legala;
  • dorinta de a-si exercita dreptul la munca.

Ca urmare a apelurilor primite, ANDPDCA a putut monitoriza atat starea psiho-emotionala a beneficiarilor sau personalului din centre, dar in egala masura au fost luate masuri imediate de rezolvare a situatiilor punctuale.

Exemple:

  • un beneficiar dintr-un centru a sunat la Telverde si a anuntat ca este bine si ca si-a gasit de lucru la ciobani. Operatorul de la Telverde a aflat exact locatia, apoi a verificat la centrul din Sibiu si cu ajutorul psihologului au aflat ca este fugit si a fost recuperat;
  • o persoana a sesizat la Telverde faptul ca urmeaza sa fie data afara dintr-un centru. ANDPDCA a facut demersuri directe de verificare, s-a cerut reevaluarea si persoana respectiva a putut ramane in centru;
  • un tanar a sunat afirmand ca nu este lasat sa iasa la munca. ANDPDCA a mediat conflictul si au fost identificate solutii punctuale de a permite beneficiarului sa lucreze.

Cele mai multe apeluri au fost primite de la centre din Sibiu, Bihor, Timis, Prahova, Mures si Ilfov.

Apelurile la telverde reflecta nevoia acuta de crestere a calitatii serviciilor de suport psihologic, precum si diversificarea serviciilor oferite. Interactiunea cu beneficiarii ridica problema calitatii resursei umane si a pregatirii de specialitate, adaptate nevoilor acestora.

În egala masura, informatiile colectate de la beneficiari, care ridica probleme in legatura cu respectarea drepturilor beneficiarilor si conditiile de viata fundamenteaza masurile pe care ANDPDCA le ia la nivel de sistem, respectiv: actiuni de control, vizite de monitorizare si indrumare, instructiuni si recomandari catre DGASPC-uri si, in anumite situatii, sesizarea organelor de cercetare.

„Beneficiarii din centrele rezidentiale, copii si adulti deopotriva, au nevoie sa fie ascultati, au nevoie de informatii si de incurajare, mai ales in aceasta perioada dificila, iar noul serviciu pe care li-l punem la dispozitie este unul din instrumentele prin care vom putea fi mai aproape de ei, cu ajutorul partenerilor nostri. În lungul drum al dezinstitutionalizarii, canalul deschis prin Telverde catre copiii si adultii din sistem este vital”, a declarat Maria-Madalina Turza, Presedinte ANDPDCA.

„Credem ca Telverde este un instrument util atat in sensul verificarii modului in care sunt respectate drepturile persoanelor cu dizabilitati institutionalizate, cat si in contextul lipsei specialistilor la nivel local, mai ales in mediul rural, psihologii si juristii Telverde venind in completarea acestora. Facilitarea de catre statul roman a accesului rezidentilor la mijloace de comunicare cu exteriorul pe perioada institutionalizarii si, cu atat mai mult, in timpul starii de alerta, reprezinta un semn de civilizatie intr-un stat democratic care respecta si implementeaza Conventia ONU pentru drepturile persoanelor cu dizabilitati”, a afirmat Georgiana Pascu, manager de program in cadrul CRJ.

„Consiliul Tinerilor Institutionalizati militeaza pentru respectarea  drepturilor copiilor si tinerilor abandonati si institutionalizati din Romania. Este asociatia nationala de reprezentare a copiilor si a tinerilor abandonati din Romania, motiv pentru care am ales sa ne implicam in acest parteneriat, pe care il dorim sustenabil si in interesul superior al copiilor, pentru crearea unui serviciu de raportare a situatiilor de abuz. Practic, venim in sprijinul Autoritatii, alaturi de ceilalti parteneri din proiect,  pentru a consilia si pentru a interveni in situatii de risc. Consideram ca acest instrument este necesar si foarte util, poate fi imbunatatit, iar asta depinde de noi toti”, a declarat Andreeas Novacovici, presedinte CTI.


„Copiii din institutii sunt unul dintre cele mai vulnerabile grupuri din societate, iar vulnerabilitatile lor au crescut foarte mult odata cu aplicarea masurilor de limitare a raspandirii noului coronavirus, asa cum vazut din evaluarea rapida realizata de ANDPDCA si UNICEF. Numarul Telverde 0800 500 550, la care vor putea suna gratuit beneficiarii din centrele rezidentiale, ii va ajuta pe copiii din institutii sa primeasca sustinerea de care au nevoie si pe factorii de decizie sa identifice rapid si sa rezolve provocarile cu care se confrunta”, a declarat Pieter Bult, Reprezentantul UNICEF in Romania.


Informatii de background:

Potrivit datelor oficiale ale ANDPDCA, la 30 iunie 2020, 14.865 de copii erau beneficiari ai serviciilor de tip rezidential. Dintre acestia, 11.741 sunt copii aflati in centre rezidentiale publice, iar 3.124 in centre private. Cei mai multi, 6.194 de copii, au intre 14 si 17 ani. 3.819 au intre 10 si 13 ani, iar 2.537 au peste 18 ani.

La 31 martie, 17.496 de persoane adulte cu dizabilitati beneficiau de servicii rezidentiale publice. Sunt 444 de servicii rezidentiale, insemnand centre sau locuinte protejate.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu