characters characters

Studiul ProfAid realizat de ATCA:15% dintre scolari prezinta risc de tulburari comportamentale

11 iulie 2018    |   379 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

studiu ProfAid
Conform studiului desfasurat in cadrul proiectului ProfAid, 15% dintre copiii inscrisi in scoli prezinta risc mediu si sever de a dezvolta tulburari comportamentale. In cazul copiilor diagnosticati cu o tulburare de dezvoltare, cele mai comune diagnostice au fost TSA, sindrom Down, intarziere in dezvoltare, ADHD, deficit de atentie, deficiente mentale usoare/ moderate. Majoritatea copiilor atipici nu beneficiaza de sprijin direct la clasa, iar cadrele didactice utilizeaza adesea o programa adaptata doar la nivel teoretic, neavand posibilitatea de a dezvolta o abordare particularizata, corespunzatoare nivelului si cerintelor elevilor cu tulburari.

In perioada decembrie 2017-iunie 2018, Asociatia Terapie Comportamentala Aplicata (ATCA), cu sprijinul Kaufland, a derulat proiectul ProfAid, in cadrul caruia s-a desfasurat cursul ”Tulburari de neurodezvoltare” acreditat de Ministerul Educatiei si Cercetarii. Unic in Romania prin componenta sa practica si de consultanta, ProfAid este programul de formare a cadrelor didactice ce ofera solutii concrete pentru inlaturarea conceptului de “copil problema” la clasa, folosind materiale educationale si tehnici specifice de management al comportamentelor dificile si a tulburarilor severe de comportament. Cursurile gratuite ProfAid au cuprins o componenta teoretica (curs si materiale didactice specifice) si una de practica, dublata de consultanta specializata. Cadrele didactice implicate au beneficiat, dupa orele de teorie, de ore de consultanta la clasa oferite de catre psihologii ATCA, pentru a putea implementa eficient strategiile de management al clasei insusite teoretic.

In etapa pilot a ProfAid, au fost implicate aproximativ 700 de cadre didactice si aproape 19.000 de copii din 30 de scoli din Bucuresti, Ploiesti si Alexandria (selectate dintr-un total de peste 110 institutii scolare la nivel national inscrise in preselectie). Au fost observati un numar de 2.788 de copii cu risc de a dezvolta tulburari comportamentale si de dezvoltare – de aproape 20 de ori mai multi decat cifra inregistrata oficial.

Din analiza directa, reiese ca majoritatea copiilor cu TSA sau tulburari comportamentale nu beneficiaza de sprijin direct la clasa, iar prezenta unui profesor de sprijin este ocazionala sau inexistenta. Se constata un risc mai mare la ciclul gimnazial fata de cel primar, cu un procentaj foarte mare al elevilor cu risc sever la clasa a V-a (23%). Rezumatul video al proiectului poate fi urmarit mai jos:

Desi in scoli exista psiholog scolar, orele alocate sunt insuficiente pentru acoperirea nevoilor copiilor cu tulburari de comportament sau ale celor care prezinta un diagnostic sever. Nu sunt alocati suficienti specialisti care sa ofere consiliere cadrelor didactice si parintilor.

Cadrele didactice nu dispun de instrumente potrivite pentru a face fata acestei situatii de fapt, in lipsa unei curricule adaptabile, dar si a sprijinului specializat ce se dovedeste necesar. Mai mult, 87% dintre cadrele didactice utilizeaza o programa adaptata doar la nivel teoretic, neavand posibilitatea de a dezvolta o programa particularizata pentru nivelul si cerintele elevilor cu tulburari. in peste 60% din situatii, copiii cu tulburari de dezvoltare sau comportamente negative sunt asezati in ultimele banci, ceea ce determina o mai mica implicare a lor in rezolvarea cerintelor profesorului, implicit un control instructional redus. Rezumatul si concluziile studiului, realizat cu ajutorul companiei de cercetare de piata Brennan Research Consultants, sunt disponibile pentru descarcare aici.

“La finalul etapei pilot, credem cu tarie ca ProfAid este o initiativa care trebuie extinsa la nivel national. Este imperios necesara o reforma a sistemului actual de invatamant, pentru integrarea cu succes a copiilor cu nevoi speciale in invatamantul de masa din scolile de stat. Un parteneriat public-privat intre Ministerul Educatiei, organizatii non-profit, sponsori si cadrele didactice este esential pentru a schimba in bine viata copiilor cu nevoi speciale, pentru ca ei sa poata duce o viata normala in societate” sustine Anca Dumitrescu, presedinte ATCA.

„Credem ca accesul la educatie este un drept fundamental al oricarei persoane, fiind cu atat mai important in cazul copiilor cu nevoi speciale. Sustinerea educatiei sta la baza directiilor strategice de investitii comunitare ale Kaufland Romania. Iar prin programul ProfAid ne dorim eliminarea barierelor si crearea de oportunitati pentru toti acesti copii” crede Anna Katharina Scheidereiter, CSR Manager Kaufland Romania, sponsorul proiectului.


In cadrul programului ProfAid, odata cu introducerea materialelor de specialitate in scoli si prin formarea cadrelor didactice si consultanta oferita acestora, rata de implementare a tehnicilor moderne de predare si management comportamental a crescut. S-a observat un impact pozitiv imediat in clasele la care s-au aplicat tehnicile speciale, iar relatia profesor-elev s-a imbunatatit semnificativ la aceste clase. Psihologii ATCA au remarcat ca principal efect pozitiv faptul ca toti elevii, atat neurotipici cat si atipici, au avut posibilitatea sa-si exprime deschis nevoile, sa inteleaga nemijlocit beneficiile comportamentelor pozitive si sa incerce, in consecinta, sa-si imbunatateasca performantele scolare de grup sau individuale. Tehnicile formate prin ProfAid Kit ajuta la reducerea comportamentelor disruptive si integrarea mai usoara a copiilor cu tulburari comportamentale si de dezvoltare. inregistrarea unui curs demonstrativ, precum si mostre multimedia din materialele utilizate in cadrul proiectului sunt disponibile online, la adresa http://profaid.atca.ro

”ProfAid kit a fost unul dintre cele mai pretioase instrumente de management comportamental pe care l-am implementat la clasa. Am reusit sa inteleg mai bine ce ii motiveaza pe elevii mei si am descoperit tehnici noi si moderne cu ajutorul carora am reusit sa cresc considerabil performantele scolare” povesteste Ana Maria Banica, cadru didactic la scoala Generala nr. 56, una dintre institutiile scolare care a luat parte la etapa pilot a programului ProfAid.

Continuarea fireasca a proiectului este demararea unui dialog intre ATCA, Inspectoratul General al Municipiului Bucuresti si Ministerul Educatiei, pentru a identifica si de la acest nivel, solutiile de extindere a programului la nivel national. Masurile intrevazute de ATCA se delimiteaza astfel pe doua directii principale – implicare din partea cadrelor didactice si sustinere din partea Ministerului de profil. Pe de o parte, pentru o buna adaptare la cerintele scolare si pentru a fi pregatiti sa faca fata cu succes vietii de adolescent/ adult, este necesar ca profesorii sa utilizeze mai des tehnici moderne de management comportamental al elevilor. Modul de predare trebuie adaptat la abilitatile copiilor, iar colaborarea cu specialisti in analiza comportamentala aplicata devine in consecinta absolut necesara. in acest sens, sunt utile cursuri de formare ce abordeaza problematica tulburarilor de spectru autist si al altor tulburari de dezvoltare. Toate acestea nu pot fi desfasurate in lipsa unor masuri din partea Ministerului Educatiei, care ar trebui sa introduca in programa de formare a cadrelor didactice un modul dedicat copiilor cu nevoi speciale (in special cu autism, in virtutea ultimelor cercetari ce arata o incidenta de 1 la 59 de copii a acestei afectiuni). In plus, numarul de copii dintr-o clasa eficienta ar fi de maxim 17, in conditiile in care s-ar aloca, de asemenea, profesori de sprijin pentru copiii cu tulburari comportamentale, dar si consilieri scolari mai multi.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu