characters characters

UNICEF. Romania: pozitie fruntasa la concediul de maternitate, ultimele locuri in privinta accesului la ingrijire si educatie timpurie

18 iunie 2021    |   517 vizualizări

Varsta: 0 - 3 ani.

Raport UNICEF Accesul la ingrijire si educatie timpurie Romania
Chiar si inaintea crizei provocate de COVID-19, unele dintre cele mai bogate state ale lumii nu reuseau sa ofere solutii complete de ingrijire a copilului tuturor familiilor, iar in unele cazuri, acestea reflectau mai degraba prioritatile lor de politica decat resursele disponibile, potrivit unui nou raport al Biroului de Cercetare al UNICEF – Innocenti, publicat astazi. Studiul - Where do rich countries stand on childcare? [Care este situatia serviciilor de ingrijire a copilului in tarile bogate?] - foloseste cele mai recente date comparabile, evaluand politicile referitoare la concediul parental si ingrijirea copilului din cele 41 de state cu venituri ridicate care fac parte din Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) sau din Uniunea Europeana (UE).

Raportul claseaza fiecare tara in functie de opt indicatori, grupati pe patru dimensiuni: concediul parental, accesul, calitatea si accesibilitatea financiara a serviciilor de ingrijire a copilului. Romania se afla pe locul doi in ceea ce priveste concediul parental (92 de saptamani de concediu platit integral), fiind precedata de Japonia si urmata de Estonia si Republica Coreea. Romania si Estonia acorda cel mai lung concediu de maternitate, in timp ce Japonia si Coreea au cel mai lung concediu de paternitate.

In general, concediul de maternitate, care incepe in mod normal chiar inaintea nasterii copilului, se intinde pe o perioada scurta si este bine platit, ajungand, in medie, la 19 saptamani in cazul tarilor bogate si fiind platit cu 77% din salariul mediu pe economie. Concediul parental acordat dupa concediul de maternitate are, de obicei, o durata mai lunga si un cuantum mai mic: in medie, 36 de saptamani, cu un cuantum ce ajunge la 36% din salariul mediu.

In ceea ce priveste accesul, Romania ocupa pozitia 39 (situandu-se in ultima treime a clasamentului), fiind urmata de Slovacia si Turcia. Dimensiunea referitoare la acces cuprinde doi indicatori: copiii de 3-5 ani care au beneficiat de servicii de ingrijire si educatie timpurie cel putin o ora pe saptamana in 2019 si copiii cuprinsi intr-o forma organizata de invatamant cu un an inainte de inceperea scolii in 2018. In ceea ce priveste accesibilitatea financiara a serviciilor de ingrijire a copilului, Romania ocupa locul 27 (aflandu-se in treimea din mijlocul clasamentului), impreuna cu Polonia.

„Concluziile raportului arata in mod clar faptul ca trebuie sa sporim accesul la serviciile de ingrijire a copilului pentru toti copiii romani si in special pentru cei vulnerabili, in vederea asigurarii dezvoltarii lor, pentru aceasta fiind esential ca serviciile de ingrijire si educatie timpurie a copilului sa fie unele de calitate si accesibile financiar. Garantia europeana pentru copii va avea un rol cheie in ceea ce priveste obtinerea de rezultate in acest domeniu”, a afirmat Pieter BULT, Reprezentantul UNICEF in Romania.

Potrivit raportului, unii parinti depind de sprijinul informal sau neremunerat oferit de rude, prieteni sau vecini pentru ingrijirea copilului. In tarile instarite, 27% dintre copiii sub trei ani si 29% dintre copiii a caror varsta este cuprinsa intre trei ani si varsta scolara depind de acest tip de ingrijire cel putin o ora pe saptamana. Insa procentul variaza intre aproape 0% in tarile nordice si peste 50% in Romania. O pondere redusa a ingrijirii informale reflecta existenta unor masuri cuprinzatoare in domeniul ingrijirii si educatiei timpurii a copilului (IETC), in special garantii pentru ingrijirea copilului sau dreptul legal la servicii formale de ingrijire a copilului.

Alte concluzii

  • Luxemburg, Islanda si Suedia ocupa primele locuri din clasament. Acestea reusesc sa ofere servicii de ingrijire a copilului accesibile financiar si de calitate, acestea acordand, de asemenea, un concediu generos atat mamelor, cat si tatilor, dand parintilor posibilitatea de a alege modul in care doresc sa aiba grija de copiii lor.
  • Slovacia, Statele Unite ale Americii si Cipru ocupa ultimele pozitii ale clasamentului. Investitiile limitate in concediul parental si serviciile de ingrijire a copilului par sa indice perceptia potrivit careia responsabilitatea pentru ingrijirea copiilor revine mai degraba sectorului privat decat celui public.
  • Statele Unite ale Americii este singura tara bogata fara un concediu de maternitate, un concediu de paternitate sau un concediu parental reglementat la nivel national.
  • Islanda, Letonia, Noua Zeelanda, Finlanda si Danemarca asigura cel mai inalt nivel de calitate in cazul serviciilor de ingrijire a copilului.

Pandemia de COVID-19 a prezentat o serie de provocari si in ceea ce priveste educatia, ingrijirea si bunastarea copiilor, in eforturile parintilor de a gasi un echilibru intre responsabilitatile profesionale si cele legate de ingrijirea copilului, povara cazand in mod disproportional pe umerii femeilor. In contextul masurilor de carantina si al inchiderii scolilor, serviciile de ingrijire a copilului au fost printre cele mai afectate servicii adresate familiilor si au avut un puternic efect de domino.

In prima jumatate a anului 2020, 12 state bogate au introdus politici privind ingrijirea copilului cu scopul de a reduce impactul crizei asupra familiilor cu copii. Acestea au inclus beneficii pentru ingrijirea copilului (Canada, Italia, Republica Coreea, Polonia), concediu platit (Grecia, Ungaria, Norvegia, Romania) sau proceduri simplificate de accesare a beneficiilor pentru ingrijirea copilului (Austria).

Raportul ofera si indrumari referitoare la modalitatea prin care guvernele si sectorul privat pot dezvolta politicile legate de ingrijirea copilului si concediul parental, inclusiv prin:

  • O combinatie care sa includa concediu de maternitate, concediu de paternitate si concediu parental platite si acordate mamelor si tatilor in perioada prenatala si in primul an de viata al copilului;
  • Un concediu parental care integreaza dimensiunea de gen si este echitabil din perspectiva genului pentru a asigura ca niciunul dintre parinti nu este suprasolicitat de responsabilitatile legate de ingrijirea la domiciliu;
  • Un concediu disponibil angajatilor cu norma intreaga si celor incadrati in forme de angajare atipice, precum cei care lucreaza cu program partial, si un sprijin care sa acopere costurile aferente nasterii copilului si ingrijirilor parentale in cazul parintilor aflati in alte situatii, precum persoanele neasigurate;
  • Servicii de ingrijire a copilului accesibile financiar, care sunt disponibile la finalul concediului parental, astfel incat sa nu apara nicio sincopa la nivelul sprijinului disponibil;
  • Servicii de ingrijire a copilului de calitate, flexibile si accesibile fizic si financiar, care sunt disponibile tuturor copiilor, indiferent de situatia familiala;
  • Servicii de ingrijire a copilului furnizate si reglementate de stat pentru a facilita accesul familiilor cu venituri mici si pentru a asigura standarde de furnizare;
  • Investitii in personalul responsabil de ingrijirea copiilor, in calificarea si conditiile de munca ale acestuia, in vederea promovarii celor mai inalte standarde;
  • Incurajarea angajatorilor sa acorde concediu platit intr-o maniera incluziva si adaptata la dimensiunea de gen, program de lucru flexibil si sprijin pentru ingrijirea copiilor;
  • Alinierea serviciilor de ingrijire a copilului la alte politici de sustinere a familiei, precum alocatiile de stat pentru copii, astfel incat sa se reduca riscul replicarii la nivelul serviciilor publice de ingrijire a copilului a inegalitatilor existente intre copii.

*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu