characters characters

Mindfulness-ul pentru profesori. Cum ii poate ajuta

02 noiembrie 2016    |   967 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani, 18 ani +.

mindfulness pentru profesori
Exercitiile de mindfulness au inceput sa fie integrate in educatia copiilor si au dat rezultate in randul elevilor, crescand capacitatea lor de invatare si de relationare.

Un program din SUA, denumit CARE (de la „Cultivating Awareness and Resilience for Educators”) organizeaza sesiuni de mindfulness pentru profesori, ajutandu-i sa faca fata mai bine stresului si sa isi constientizeze mai bine emotiile. Mindfulness-ul inseamna constientizarea gandurilor, emotiilor, senzatiilor corporale si mediului inconjurator, acceptandu-le pe toate fara a le judeca.

Programul CARE organizeaza in SUA tabere de cateva zile pentru profesori, in care acestia invata sa isi constientizeze si calmeze emotiile prin exercitii de respiratie si miscare. In program sunt incluse si jocuri de rol, prin care profesorii exerseaza ascultarea eficienta si conversatii dificile cu elevi, parinti, alti profesori sau sefi. Este primul program de mindfulness finantat de departamentul de educatie din SUA.

Profesia de cadru didactic este in mod implicit stresanta, dar in ultimii ani a devenit si mai dificila, satisfactia profesionala a cadrelor didactice americane fiind cea mai scazuta din ultimii 25 ani. In plus, jumatate dintre noi profesori sunt inlocuiti pentru ca se muta la alta scoala sau parasesc domeniul.

In studiul care urmeaza sa fie publicat, fondatorii programului arata ca participantii la sesiunile de mindfulness pe parcursul unui an, au declarat ca anxietatea, depresia, epuizarea, senzatia de a fi grabit si stresat au scazut, in comparatie cu profesorii care nu au participat la acest program. De asemenea, au declarat ca somnul le-a fost imbunatatit, iar tendinta de a-i judeca pe cei din jur a scazut. In plus, au fost observate efecte si la clasa. Cand profesorii si-au constientizat mai bine emotiile si gandurile, elevii au fost mai implicati in activitatea de la clasa, mai productivi si mai pozitivi.

Programul ii invata pe participanti sa faca diferenta intre reactie si reflectie, sa nu se lase coplesiti de emotii atunci cand interactioneaza cu elevii sau directorii scolilor. Tehnicile de mindfulness le poate ajuta pe cadrele didactice sa descopere motivele din spatele comportamentelor deranjante ale elevilor si sa nu faca presupuneri legate de intentiile acestora. Astfel, comunicarea cadru didactic-elevi este mult mai eficienta.

De asemenea, exercitiile de mindfulness pot inspira si practici care sa ii ajute pe elevi sa fie mai calmi si mai cooperanti.

De exemplu:

Tranzitiile calme

Atunci cand elevii trebuie sa paraseasca sala de clasa pentru a merge la ora de educatie fizica, de exemplu, invatatoarea ii poate ajuta sa faca acest lucru in ordine printr-un exercitiu de respiratie: copiii trebuie sa inspire de trei ori si sa asculte sunetul facut de un clopotel pana cand nu se mai aude deloc. Apoi pot iesi pe usa.

Cinci lucruri

Pentru a calma copiii mai mici, exercitiul urmator poate fi util. Cadrul didactic le cere copiilor sa se aseze si sa se gandeasca in liniste la cinci lucruri pe care le pot vedea. Apoi vor inchide ochii si se vor gandi la cinci lucruri pe care le aud. Apoi la cinci lucruri pe care le pot atinge.

Coltul linistit

In clasa poate fi amenajat un colt confortabil, cu perne si jucarii, carti si alte obiecte placute la atingere. Acolo copiii pot merge sa se linisteasca atunci cand trec prin emotii dificile si intense. Coltul linistii nu trebuie sa fie o pedeapsa, ci un spatiu confortabil pentru copii.

Sursa: NPR.org


*Sursa foto: Victor Björkund, https://www.flickr.com/photos/victorbjorklund/11042066023/

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu