characters characters

Materii care tin scolarii sub teroare

10 noiembrie 2009    |   634 vizualizări
Elevii pricep tot mai greu sau chiar deloc matematica, fizica si chimia. De vina sunt metodele vechi de predare si programa scolara foarte incarcata. Experti universitari arata ca modul de predare in scoala romaneasca produce „analfabeti functional“, iar pe elevi ii face sa urasca scoala si sa o resimta ca pe un chin.

Scoala care se face in Romania este multa si proasta, arata o cercetare a Societatii Academice Romane, care a fost facuta publica ieri si care a reunit opiniile a 29 de specialisti de top din invatamant si cercetare.

Manualele sunt ticsite de informatii grele si inutile care plictisesc si obosesc elevul. Metodele de predare sunt si ele invechite, iar corpul profesoral este imbatranit. In plus, elevii stau la scoala mai mult de 30 de ore pe saptamana, la care se adauga alte ore necesare pregatirii temelor.

Nicio legatura intre teorie si practica


Manualele de fizica si chimie dupa care invata elevii in scolile romanesti sunt scrise astfel incat sa arate ce geniali sunt autorii si nu sunt de niciun folos elevilor.

„Am deschis zilele trecute un manual de fizica de clasa a VI-a. Am citit patru pagini, nu am inteles nimic si m-am ingrozit. Cum ar putea un elev de 13 ani sa priceapa ceva? Totul era plin de formule, calcule si legi. Nu se explica nicaieri la ce sunt bune si ce legatura au cu viata reala“, a spus prof. univ. dr Nicolae Zamfir, presedintele Societatii Romane de Fizica si membru corespondent al Academiei Romane.

„Am urmarit zilele trecute o emisiune la televizor. Doua doamne discutau despre fulger si tunet. Se vedea clar ca nu au habar despre ce vorbesc. Nu stiau nici macar ca aceste doua fenomene sunt legate intre ele. Mai aveau putin si dadeau vina pe Sf. Ilie“, a declarat presedintele Societatii Romane de Fizica.

Acesta este de parere ca astfel de „analfabeti functional“ sunt rezultatul unui sistem de invatamant in care teoria nu a fost niciodata legata cu practica.

„Fenomenele fizice trebuie explicate la clasa. Trebuie sa-i arati elevului ce e acela un magnet, ce e forta aia, ce e forta ailalta, de ce e important sa le stie. Daca profesorul nu-i spune toate aceste lucruri, elevul nu vede utilitatea materiei“, a spus profesorul Zamfir.
 

 
 
Logica de facultate la clasa a V-a

Aceeasi situatie la matematica. In clasa a V-a de exemplu, elevului i se preda dupa logica pe care o inveti doar in facultate. Multi elevi nu inteleg si ajung incet-incet sa urasca aceasta materie.

Danut este elev in clasa a VI-a din Bucuresti si uraste matematica din tot sufletul. „Doamne ne preda lectii de geometrie. Nu inteleg nimic si nici nu-mi place asa ca in ora ma joc vaporase. O urasc pe doamna si ora de mate“, a spus baiatul. „Este un lucru foarte grav, pentru ca matematica este fundamentala“, a spus  Radu Gologan, presedintele Societatii Romane de Matematica. El a afirmat ca „la sfarsitul ciclului gimnazial un elev bun la matematica ar trebui sa poata formula corect o ipoteza sau sa recunoasca un calcul gresit fundamental.“

Cristian Hatu, expertul SAR care gestioneaza proiectul, a declarat ca in tarile anglo-saxone manualele sunt mult mai „aerisite“ si facute la un nivel mai jos ca aspiratie. In acelasi timp, ele au mai multe „carlige“ pentru atragerea elevului, iar legatura cu practica este clara.

Profesorii, sclavii programei

Programa stufoasa impusa de Ministerul Educatiei nu le permite insa profesorilor sa aprofundeze materia.

„Sunt silit de programa, chiar daca e invechita, sa predau o anumita lectie. De exemplu, la clasa a VIII-a am o lectie dedicata unei poezii «Foaie verde maghiran». Pai, cu astfel de lectii vrem sa-i pregatim pe copii pentru Europa? Niciun elev care termina gimnaziul nu a fost si nu va fi vreodata interesat de asa ceva. Daca nu o fac insa, vine directorul sau inspectorul si ma sanctioneaza ca nu respect programa“, ne-a spus un profesor de romana de la una dintre scolile de langa Bucuresti.

Opt ore de invatat la 12 ani

Un elev de clasa a V-a are zilnic cel putin cinci ore de curs. Uneori trebuie sa stea si cate sase ore la scoala. La acestea se adauga alte doua sau trei ore pentru temele de acasa. In total, opt ore de lucru.
 

 
Prea multe ore la scoala

Pe langa manualele destinate mai curand geniilor si programa scolara incarcata, elevii romani mai au o problema. Numarul mare de ore de curs si de teme pentru acasa. Andreea Popa este eleva in clasa a VI-a si are cursuri in fiecare zi pana la ora 14.00. „Joi e mai bine ca incepem la ora 9.00, dar tot la 14.00 scapam“, spune eleva.

Atunci cand vine acasa se apuca sa-si faca temele, care dureaza si ele cel putin trei ore. Astfel, elevii din invatamantul preuniversitar ajung sa petreaca la scoala peste 30 de ore in fiecare saptamana, daca nu punem la socoteala si timpul destinat temelor pentru a doua zi. In aceste conditii, nu prea mai ramane vreme pentru a viziona un film, a citi o carte in afara programei sau a te relaxa pur si simplu. Expertii in educatie arata ca, de multe ori, elevii ajung sa lucreze pentru scoala mai multe ore decat munceste un angajat la serviciu, ceea ce este anormal.

„Le furam viata copiilor“

Alina Pascale, una dintre mamele care au copii in sistemul de invatamant romanesc, a cerut ieri si schimbarea manualului de limba si literatura romana.

„Am fost sesizati de parinti ca nu numai la matematica sau fizica sunt probleme cu manualele. Trebuie sa vedem in ce masura mai vrem sa predam filologia unei natiuni mici si frustrate“, a semnalat Sorin Ionita, expert SAR. Alina Pascale a cerut excluderea din manuale a lui George Cosbuc, Gala Galaction, Ion Creanga, Bogdan Petriceicu-Hasdeu si chiar a lui Mihai Eminescu.

„Copiii nostri pleaca in lume si vor sta alaturi de alti copii formati altfel. Trebuie sa renuntam la Cosbuc si sa-l introducem pe Shakespeare. Pe Salman Rushie. Este nedrept ca abia la facultate sa auzi de aceste personalitati ale culturii mondiale. Peste tot se vorbeste de globalizare si noi tot cu Cosbuc si cu Ion Creanga. Sentimentul pe care il am ca parinte este ca le furam viata copiilor nostri. Ei stau la scoala destul de mult timp si nu primesc aceste informatii, iar noi trebuie sa suplinim aceasta lipsa“, a spus mama.

Sursa: www.adevarul.ro

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu