characters characters

Facultatile vor fi ierarhizate in anul 2011. De ce critica angajatorii universitatile?

26 noiembrie 2009    |   438 vizualizări
 

Lipsa practicii si prea multa teorie- punctele slabe ale invatamantului superior romanesc.


Absolventii de liceu vor sti, incepand cu anul 2011, daca facultatea pe care o vor alege ofera sau nu garantia unei pregatiri de calitate. Aceasta dupa ce programele de studiu oferite de universitati vor fi ierarhizate in functie de gradul de insertie a absolventilor pe piata muncii si eficacitatea transferului de informatii de la profesori la studenti. Procesul va fi demarat de Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS)- institutia insarcinata cu evaluarea si acreditarea programelor de studii, in toamna anului viitor.

 

"Vom incepe cu evaluarea pe programe. Ne vom duce in universitati cu scopul de a evalua cate un domeniu. Vrem pentru inceput sa facem o evaluare pe parcursul a trei luni. Abia apoi vom putea face ierarhizarea universitatilor, dar in acest caz intampinam dificultati. Inca nu avem criterii unanim acceptate, nu avem regulile jocului. Apoi, pentru ierarhizare avem nevoie de resurse financiare. Cine imi plateste aceasta evaluare? Vom discuta cu ministerul sa vedem ce vrea. Care sectoare sunt mai slabe.", a explicat pentru Gandul, Ioan Curtu, presedintele ARACIS.

 

Primii pasi au fost facuti pe parcursul acestui an, prin intermediul unui proiect care a analizat cat de mult corespunde ceea ce se preda in amfiteatre cu nevoile piatei muncii.


Memorare vs studierea cazurilor concrete


Concluziile studiului prezentat marti sunt lucruri deja stiute: Romania are un numar prea mare de studenti in anumite domenii precum dreptul, prea multi profesori care predau fara a detine competentele necesare, iar practica de specialitate ramane doar un principiu enuntat pe hartie.

 



"Exista o perceptie stereotipa a angajatorilor fata de universitati ca acestea sunt conservatoare si inchise si putin interesate sa se adapteze pietei muncii. Pe de alta parte universitatile considera ca piata muncii nu e suficient de dezvoltata pentru nivelul de competenta pe care ele il produc. Universitatile sunt in continuare axate pe continuturi teoretice. Angajatorii solicita competente aplicate, practice, mai putina teorie si mai putine concepte, mai putine abordari de tip reproductiv al cunoasterii. Au cerut sa se introduca in curricula mai multe exercitii practice: de pilda in cazul dreptului sa se renunte la studiul foarte amanuntit al legilor si manualelor si sa studieze cazuri practice, concrete. Sa mearga mai mult pe cazuistica si mai putin pe teorie", a precizat expertul cheie al proiectului, Mihai Paunescu.

 

De cealalta parte, cei care ii scolesc pe tineri sunt de parere ca, desi, in cele mai multe cazuri nu se pune accentul pe practica, programa nu poate fi schimbata peste noapte. Rectorul Univesritatii din Bucuresti, Ioan Panzaru, explica: "Nu poate sa existe un raport de autoritate intre cineva care impune un plan de invatamant si comunitatea academica. In privinta dreptului, de exemplu, la concursul Institutului National al Magistraturii, Universitatea din Bucuresti a avut intotdeauna cele mai bune rezultate din tara. Noi ne gandim ca studentii ar trebui sa se implice in organizare practicii, pentru ca aparatul administrativ si didactic nu poate acoperi o activitate atat de complexa".

 

Proiectul "Adaptarea activa a educatiei universitare la cerintele pietei muncii, a fost derulat de ARACIS, Mott MacDonald Ltd si Educatia 2000+, in perioada ianuarie-octombrie 2009, costurile de 400000 de euro fiind asigurate prin programul Phare.

Sursa: www.gandul.info

 

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu