characters characters

Experientele dificile din copilarie afecteaza functiile executive ale copiilor

Stresul cronic influenteaza negativ atentia, autocontrolul si capacitatea de planificare a copiilor

24 iunie 2019    |   399 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

experientele dificile si functiile cognitive
Experientele dificile din copilarie precum saracia, schimbarea locuintei in mod repetat, divortul parintilor sau abuzul de substante al acestora afecteaza capacitatea de concentrare a atentiei copiilor si capacitatea de planificare.

Citeste si:

Experientele adverse din copilarie – ce inseamna si ce efecte au pe termen lung

Trei probleme pe care le pot avea la maturitate copiii crescuti in familii toxice

Cum influenteaza traumele psihice activitate scolara a copiilor 

Efectele negative ale experientelor dificile din copilarie asupra capacitatilor cognitive ale copiilor sunt explicate prin schimbarile pe care le aduc hormonii stresului asupra activitatii cerebrale.

Hormonii stresului au rolul de a ne activa pentru a face fata provocarilor sau pur si simplu, pentru a incepe o activitate. Un studiu recent realizat de Universitatea din Washington arata care sunt efectele stresului asupra dezvoltarii copiilor.

Studiul arata ca experientele adverse afecteaza dezvoltarea copilului pe mai multe planuri. Perturbarea autocontrolului, a efortului planificat in mod voluntar si a raspunsurilor automate generate de hormonii stresului duc la o serie de efecte neurobiologice care incep in primii ani de viata si continua de-a lungul copilariei.

La studiu au participat 306 copii, evaluati la varsta de 3 ani si la varsta de 5 ani. Mamele copiilor au fost evaluate in ceea ce priveste sanatatea si comportamente care pot creste stresul asupra copiilor (instabilitatea domiciliului, abuz sau incarcerare). Functiile executive ale copiilor (atentia, capacitatea de planificare, autocontrolul si memoria de lucru) au fost testate de catre autorii studiului printr-o serie de activitati. De asemenea, nivelul de stres al copiilor a fost masurat prin teste de saliva.

Autorii studiului au pornit de la ideea ca hormonul care ne ajuta sa ne mobilizam pentru a face fata unei provocari (cortizolul) tinde sa urmeze un tipar zilnic: este crescut dimineata devreme, ajutandu-ne sa ne trezim si incepe sa scada de-a lungul zilei. In cazul copiilor si adultilor care sunt confruntati cu un stres constant, acest tipar al cortizolului este modificat.

„In randul persoanelor care traiesc un stres cronic, nivelul de cortizol dimineata este scazut si ramane astfel de-a lungul intregii zi, in fiecare zi. Cand cineva se confrunta cu un nivel de stres ridicat tot timpul, reactia cortizolului devine imuna (la factorii de stres), iar organismul inceteaza sa mai reactioneze. Acest lucru inseamna ca aceste persoane nu vor avea nivelul de cortizol de care au nevoie pentru a fi activi si pregatiti din punct de vedere emotional pentru a se confrunta cu provocarile zilei. arata autoarea studiului.

Functiile executive ale copiilor au fost masurate prin activitati care masoara capacitatea copiilor de a urma instructiuni si de a actiona impotriva impulsurilor. De exemplu, intr-un joc, copiii trebuie sa actioneze invers decat le spune instructorul (daca instructorul le spune “Atinge-ti capul”, copiii trebuie sa isi atinga degetele de la picioare).

In general, cu cat copiii sunt mai capabili sa respecte acest tip de instructiuni, cu atat au abilitati sociale mai bune si pot sa isi gestioneze emotiile atunci cand sunt stresati. In studiu, copiii care au obtinut rezultate bune la aceste activitati au avut si un tipar normal al cortizolului.

Copiii din familii cu venit scazut si cu experiente adverse frecvente au avut rezultate mai scazute la aceste activitati si un tipar neobisnuit al cortizolului. Iar aceste lucruri s-au tradus prin mai multe probleme de comportament si prin abilitati socio-emotionale scazute la inceputul gradinitei.

Studiul arata nu doar ca un venit scazut afecteaza adaptarea copiilor si functiile lor executive, dar si felul in care aceste efecte negative se aduna de-a lungul timpului.

Asemenea studii pot fi utile parintilor, dar si scolilor si gradinitelor. Atunci cand in gradinite se pune accentul pe relatii armonioase si pe comportamente sanatoase, toti copiii au de castigat: atat cei care se confrunta cu experiente adverse, cat si cei care sunt protejati din acest punct de vedere.

Sursa: ScienceDaily.com 


*Sursa foto: Pixabay.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu