characters characters

Educatia media pe agenda publica

Prima editie a Conferintei de Educatie Media a Centrului pentru Jurnalism Independent

20 mai 2021    |   756 vizualizări

Varsta: 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

conferinta UNICEF educatie media
Conferinta de Educatie Media „Examenul care se da in fiecare zi: Cum sa treci testul dezinformarii prin educatie media” a avut loc in perioada 14-15 mai, fiind organizata de Centrul pentru Jurnalism Independent cu sprijinul UNICEF, in parteneriat cu Romanian-American Foundation.

In cele doua zile ale evenimentului, elevi, cadre didactice, jurnalisti si activisti din societatea civila i-au putut asculta si vedea live, pe pagina de Facebook a UNICEF in Romania si pe cea a Centrului pentru Jurnalism Independent, pe reprezentantii autoritatilor din domeniul educatiei nationale si internationale, au aflat cum gandesc elevii absolventi ai workshop-urilor de educatie media, i-au cunoscut pe profesorii care au transformat modelul de predare la clasa prin creativitatea lor si au aflat perspectivele ONG-urilor care de ani buni contribuie la eforturile nationale de educatie media. Puteti urmari inregistrarile celor doua zile de conferinta aici si aici.

„Programul de educatie media pe care il derulam, din 2016, impreuna cu Centrul pentru Jurnalism Independent are acum o comunitate de aproape 100 de profesori si a oferit servicii educationale la peste 17.500 de elevi de liceu. Urmeaza scalarea programului catre 600 de profesori din 100 de scoli pilot. De ce e importanta educatia media? Doar 1% dintre copii de 15 ani, conform studiului PISA, sunt capabili sa faca diferenta dintre fapt si opinie, ceea ce este ingrozitor pentru orice societate. Iar, pe de alta parte, un studiu OECD arara ca locul cel mai potrivit pentru ca schimbarea sa se produca este scoala”, a declarat Roxana Vitan, Presedinte a Romanian-American Foundation si moderatoare a primei sesiuni, desfasurate vineri.

„Prin educatie media, ii invatam pe elevi cum sa identifice informatiile corecte, cum sa descifreze un mesaj, indiferent ca-l vad la televizor, pe Youtube sau pe Instagram sau ca il afla de la prieteni. Sa avem copii pregatiti pentru lumea reala ne intereseaza pe toti. Ultimul an ne-a aratat cat de repede putem sa avem societati polarizate, in conditiile in care informatiile ajung la noi din surse multiple”, a declarat Cristina Lupu, Director Executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent.

„Investitia in educatie in general si in educatie media in special reprezinta o investitie in siguranta noastra prezenta si viitoare. Putem observa clar acum efectele nocive ale investitiilor insuficiente in educatie: numarul urias al informatiilor false care circula zilnic, viteza cu care aceste informatii false circula si efectele dramatice pe care le au asupra sanatatii oamenilor si a capacitatii noastre de a opri pandemia prin vaccinare si masuri de siguranta”, a afirmat Pieter Bult, Reprezentantul UNICEF in Romania.

„In multe situatii, suntem expusi in spatiul public la opinii. La televizor sau pe retelele de socializare, diferite persoane sau personalitati ne transmit viziunile si credintele lor. Insa noi vrem sa ni le formam pe ale noastre si de aceea educatia media este necesara, ca noi sa putem sa analizam independent mesajele pe care le primim”, a spus Teodor Adrian Chiper, membru in Boardul Copiilor sustinut de UNICEF.

„Competentele media sunt indispensabile, mai ales intr-un context in care interactiunea cu informatia, dar, mai ales, cu dezinformarea a devenit parte a vietii noastre curente, dar si parte a procesului de invatare. Odata ce procesul educational se muta chiar si partial in sistem blended sau online, este clar ca filtrarea surselor de informare devine esentiala (...) Notiunile de baza ale educatiei media ii ajuta pe elevi sa fie in siguranta: psihologic, informational si fizic”, a declarat Ligia Deca, Consilier Prezidential, Departamentul de Educatie si Cercetare

„Tanara generatie trebuie sa aiba competente media.(...) Scoala este locul unde se pun bazele noii generatii de cetateni, iar profesorii sunt primii care dau forma viitorului, un viitor din ce in ce mai conectat si in care elevii au nevoie de competente noi, care sa-i ajute sa fie niste cetateni informati si responsabili. Elevii trebuie sa fie pregatiti pentru lumea reala, de aceea, este de dorit ca educatia media sa fie prezenta in viata scolii”, a spus Monica Anisie, Presedinte al Comisiei de invatamant din Senatul Romaniei.

„Educatia media transcende o disciplina, desi in momentul de fata noi ne concentram prin acest program-pilot pe profesorii de romana si disciplinele conexe, cred ca trebuie sa fie ceva transversal, sa fie studiata inclusiv la stiinte. Interpretarea unor date din media din perspectiva stiintifica este foarte importanta pentru a intelege ce se intampla si pentru a putea combate stirile false. Sper ca in aceste momente, in care se regandesc planurile-cadru la liceu, urmand ca anul urmator sa lucram pe programe scolare foarte moderne, sper eu, sa putem include educatia media transversal in discipline care, aparent, nu au nimic de-a face cu acest subiect. Ministerul Educatiei ar putea regandi inclusiv profilurile de competente ale absolventilor, pentru a pune mai mult in evidenta nevoia de a avea competente de interpretare a informatiei, de combatere a informatiilor false, de cunoastere si intelegere a modului in care functioneaza mass-media”, a declarat Radu Szekely, Secretar de Stat pentru Echitate si Egalitate de Sanse in Ministerul Educatiei.

„In mijlocul unei pandemii, devine cu atat mai important sa ai abilitatile media necesare de a judeca corect link-ul unei stiri. La nivel european, am pus eforturile educatiei media in centrul politicilor noastre, mai ales ale acestei Comisii. Media literacy este un element important al Planului European pentru Democratie. Am inclus trei piloni esentiali in acest plan: primul vizeaza alegerile electorale si modurile in care ii putem ajuta pe oameni sa aiba o libertate de vot cat mai mare, legata puternic de abilitatea lor de a se informa; ne uitam si la tema diversitatii media, precum si la cea a dezinformarii. (...) Directiva revizuita privind serviciile media audiovizuale plaseaza educatia media in centrul planurilor de reglementare, deoarece obliga statele membre sa aiba programe de educatie media, sa o promoveze si sa raporteze catre Comisie strategiile lor si implementarea lor pana in 2022 - asadar, anul viitor”, a afirmat Anna Herold, Head of Unit Audiovisual & Media Services Policy, Comisia Europeana.

Cea de a doua zi a conferintei a fost dedicata elevilor si profesorilor care au beneficiat de instruire in domeniul media, dar si a reprezentantilor societatii civile. In timp ce elevii au vorbit despre nevoile de educatie media din perspectiva celor aflati inca in bancile scolii, profesorii care au absolvit cursurile Programului de Educatie Media au impartasit publicului cum au folosit notiunile invatate pentru a transforma experienta de predare la clasa. Ultima sesiune, dedicata societatii civile, a pus in discutie felul in care actori din zona neguvernamentala contribuie la eforturile de educatie media.

Centrul pentru Jurnalism Independent sprijina profesorii si elevii de liceu din Romania in dezvoltarea de competente media care sa sustina cresterea unei generatii de cetateni mai bine informati, care participa activ la viata civica. Demersul este parte a Programului de Educatie Media al CJI, realizat in parteneriat cu Romanian American Foundation si sprijinit de UNICEF in Romania.

*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu