characters characters

Dezbatere online: „Vin examenele. Cum ne protejam copiii?”

01 iunie 2020    |   173 vizualizări

Varsta: 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

Dezbatere online Vin examenele. Cum ne protejam copiii?
Dupa aproape trei luni de pandemie, de marti, 2 iunie, scolile isi vor primi din nou in banci elevii pentru pregatirea examenelor nationale. Accesul la educatie este un drept fundamental, iar prezenta elevilor si a profesorilor trebuie sa se desfasoare in conditii de siguranta fizica si emotionala, transmite Federatia Coalitia pentru Educatie.

Pentru a asculta argumentele elevilor, parintilor si profesorilor, Federatia Coalitia pentru Educatie si ARDOR organizeaza luni, 1 iunie, de Ziua Internationala a Copilului, intre orele 16:00 si 18:00, o dezbatere online despre organizarea perioadei de pregatire si a examenelor de Evaluare Nationala si de Bacalaureat. Dincolo de comentariile mediatice, vrem sa aflam de la elevi, cadre didactice si parinti care sunt preocuparile lor privind asigurarea sigurantei copiilor. Dezbaterea va fi transmisa live pe pagina de Facebook a Coalitiei pentru Educatie (FB/CoalitiaEdu).

Urmarind evolutia procesului educational, cunoscand realitatile din sistem si luand in considerare reglementarile cu privire la organizarea examenelor de evaluare nationala la clasele a VIII-a si a XII-a, Federatia Coalitia pentru Educatie semnaleaza riscurile existente cu privire la sanatatea si starea de bine a celor implicati, in raport cu miza acestor examene.

Aceste riscuri pornesc de la garantarea asigurarii corespunzatoare a conditiilor igienico-sanitare in toate scolile ce isi vor redeschide portile si merg pana la probabilitatea ca elevii din medii vulnerabile, cei care vor mai reveni la scoala, precum si elevii cu nevoi speciale sa fie expusi unui risc mai ridicat.

La riscurile de imbolnavire a elevilor si profesorilor, a familiilor lor, se adauga lipsa unor actiuni si mesaje ferme de incredere si sprijin pentru acestia, precum presiunea mediatica suplimentara. Toate acestea inseamna pentru elevi si familiile lor stres suplimentar, care le poate afecta capacitatea de a face fata examenelor.

Ținand cont de riscurile existente, Coalitia pentru Educatie recomanda readucerea elevilor in colectivitate tinand cont de nevoile acestora, cu acces la servicii integrate care sa raspunda nevoilor de siguranta fizica, psihica si emotionala. Avem incredere ca in sistem exista profesionisti si resurse financiare care sa conduca la solutii asumate si scaderea semnificativa a riscului de infectare.

Este un moment crucial in educatia din Romania de care depinde soarta unei generatii. De aceea, solicitam autoritatilor sa aiba in vedere principiul echitatii, care trebuie pus la baza fiecarei decizii care vizeaza educatia: fiecare copil conteaza, are nevoi specifice, iar sanatatea fizica si emotionala preced invatarea si rezultatele scolare.

Aspectele care determina Coalitia pentru Educatie sa ia aceasta pozitie, si care au mai fost transmise Ministerului Educatiei si Cercetarii, decidentilor si societatii civile si in alte contexte, sunt urmatoarele:

  • Conditiile igienico-sanitare precare din scoli nu garanteaza prevenirea imbolnavirii elevilor. Martie 2020 ne-a gasit cu un numar de cateva sute de scoli in care nu exista toalete. Conditiile de igiena din scoli, fie ca vorbim de cele din mediile defavorizate, in special din zonele rurale, sau cele cu renume, suprapopulate, cu numar redus de grupuri sanitare si chiuvete pentru spalat pe maini, erau cunoscute si inainte de pandemie. Sapunul si hartia igienica, materiale de baza pentru mentinerea igienei, nu au fost obligatorii in scoli, iar daca au existat, au fost asigurate in mare parte prin contribuitia parintilor. Lipsa fondurilor, procesul lent de imbunatatire a conditiilor din scoli, modul in care autoritatile publice locale trateaza scolile sau repartizeaza fondurile publice au impiedicat imbunatatirea acestor conditii. Credem ca elevii nu pot sustine ore de pregatire si examene in scoli care nu au apa curenta si toalete in incinta.
  • Expunerea si prelungirea timpului de expunere a elevilor si a personalul didactic/didactic auxiliar si nedidactic din invatamant sunt iminente. Ordinul nr. 4267/841/2020 pentru stabilirea unor masuri de prevenire si combatere a imbolnavirilor cu SARS-CoV-2 in unitatile/institutiile de invatamant, institutiile publice si toate structurile aflate in subordonarea sau coordonarea Ministerului Educatiei si Cercetarii publicat in 19 mai stabileste in art. 14 ca triajul epidemiologic sa fie efectuat individual, elevii sa fie insotiti pana in sali si la terminarea orelor pana la iesire. În scolile mari, in clasele terminale, este vorba de cateva sute de elevi pe serie. Termoscanara elevilor individual acolo unde efectivele sunt mari presupune un timp destul de lung. Procesele impuse prin ordin presupun un timp mai indelungat in incinta scolii si, astfel, o crestere a riscului de infectare.
  • Evolutia bolii a demonstrat ca pacientii cu comorbiditati au un risc mai mare de a dezvolta complicatii in urma infectarii cu COVID-19. Elevii cu parinti/tutori/reprezentanti legali care lucreaza in domenii cu risc mare de infectare vor intra in contact cu ceilalti. Prin urmare, elevii si profesorii care sufera si de alte afectiuni vor fi expusi unui risc mai mare de imbolnavire grava. Realitatea acestor familii este ca infectarea se poate produce in orice moment, iar confirmarea survine in cateva zile. Un elev care vine dintr-o astfel de familie ii poate contamina, fara sa stie, pe cei din jur, in ciuda masurilor de preventie. Expunerea elevilor in lipsa unui tratament validat, care sa asigure vindecarea in cazul infectarii in cadrul scolii, inseamna asumarea unui risc ridicat.
  • Modul de pregatire a examenelor nationale incalca principiul echitatii sociale si educationale si nu asigura sanse egale tuturor copiilor. Mentionam aici diferentele majore intre conditiile infrastructurii scolare din mediile defavorizate, in special in cele rurale, si imposibilitatea respectarii masurilor de preventie intr-un timp atat de scurt. Participarea la pregatire sau la examene presupune in unele zone deplasarea elevilor in scolile/liceele de care apartin. Copiii din medii dezavantajate vor fi cei care vor participa la pregatirile premergatoare examenelor, in timp ce copiii din familii cu posibilitati vor ramane acasa, pentru ca au acces la pregatirea prin invatare la distanta si prin meditatii. Ca urmarea a acestei realitati, gradul expunerii copiilor din medii dezavantajate la infectare este unul crescut. Mai mult, copiii cu nevoi speciale sunt obligati, in ciuda conditiei lor de sanatate, sa sustina un examen cu masca pe fata sau urmand alte proceduri care complica desfasurarea examenului in conditii optime pentru ei. În plus, parte dintre copiii care au ramas deconectati de scoala in aceasta perioada nu vor reveni in salile de clasa.
  • Sanatatea psihica si emotionala precede invatarea. O conditie prealabila pentru invatare este asigurarea sigurantei emotionale a elevilor. Cele doua luni si jumatate de izolare, incertitudinea momentului si conditiilor revenirii la scoala, i-au afectat pe copii. Cresterii disparitatilor, lipsei accesului la programele de tip ”masa calda”, “cornul si laptele” li s-a adaugat ruptura sociala fata de colegi si cadrele didactice. Conditiile impuse pentru prevenirea infectarii prin auto-izolare au adaugat un factor de stres pentru toti elevii.

Nu in ultimul rand, consideram ca aceasta perioada este un test important care va arata schimbarile necesare pentru pregatirea corespunzatoare a scolilor pentru a-si redeschide portile pentru revenirea tuturor elevilor in salile de clasa in conditii de siguranta in timpul/dupa vacanta de vara. Credem ca autoritatile trebuie sa tina seama de recomandarile pentru redeschiderea scolilor publicate recent de institutiile internationale – UNESCO, UNICEF, PAM si Banca Mondiala -, cu accent pe acordarea de sprijin copiilor din medii dezavantajate, care au nu au avut acces la educatie in ultimele luni, iar, in unele cazuri, nici la hrana corespunzatoare.

Aceste recomandari includ: modificari de politici publice privind inchiderea/redeschiderea scolilor in situatii de urgenta, accesul copiilor marginalizati si nescolarizati si consolidarea/standardizarea invatarii la distanta; finantarea demersurilor necesare pentru combaterea impactului COVID-19 asupra educatiei (in Romania inclusiv prin asigurarea infrastructurii corespunzatoare); asigurarea desfasurarii in siguranta a activitatilor prin distantare sociala si igiena corespunzatoare; asigurarea starii de bine si protejarea copiilor, inclusiv prin furnizarea de servicii esentiale in scoala, cum ar fi cele medicale si nutritionale; sprijin pentru copiii marginalizati, astfel incat sa se asigure revenirea lor la scoala.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu