characters characters

Cel mai lung studiu asupra copiilor supradotati

Cum pot fi ajutati copiii supradotati sa isi puna in valoare potentialul

23 iunie 2020    |   691 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 6 - 11 ani.

studiu longitudinal copii supradotati
Study of Mathematically Precocious Youth a inceput in 1968, cand Julian Stanley , cercetator in cadrul Universitati John Hopkins, a intalnit un baiat de 12 ani, Joseph Bates, venit sa participe la un curs de informatica din cadrul Universitatii, pentru ca orele de la scoala i se pareau prea plictisitoare. Cand si cursul universitar s-a dovedit prea usor pentru copil, Stanley a decis sa ii evalueze abilitatile matematice dandu-i sa rezolve testul SAT (Scholastic Aptitude Test), folosit in SUA pentru admiterea la facultate. Joseph Bates a obtinut un scor mult peste nivelul de admitere in cadrul Universitatii Hopkins, asa ca Julian Stanley a insistat ca acesta sa devina student la facultate de la varsta de 13 ani.

Astfel a luat nastere cel mai longeviv studiu dedicat copiilor supradotati. Timp de 45 ani, studiul a urmarit evolutia a peste 5000 de copii, dintre care multi au devenit oameni de stiinta de renume. Datele colectate in cadrul studiului au stat la baza a peste 400 de cercetari, la baza mai multor carti si au oferit concluzii importante despre cum descoperim si dezvoltam talentele in domeniul STEM.

Scopul studiului a fost de a descoperi nevoile specifice ale copiilor supradotati si factorii care determina traiectoriile lor de viata diferite.

Printre cele mai interesante concluzii ale studiului se numara:

Cei mai inteligenti 1% dintre adolescenti ajung la maturitate in pozitii care le permit sa influenteze si sa conduca societatea.

„Fie ca ne place, fie ca nu, acesti oameni sunt cei care controleaza cu adevarat societatea in care traim”, arata Jontahan Wai, psiholog in cadrul Universitatii Duke, implicat in programul de identificare a copiilor supradotati al acestei institutii. Wai a combinat date din cadrul a 11 studii longitudinale prospective si retrospective pentru a demonstra relatia de asociere dintre abilitatile cognitive timpurii si performanta superioara la maturitate. Concluziile studiilor sale il fac sa declare: „Copiii care obtin cele mai bune 1% rezultate la testele de matematica sunt cei care vor deveni oamenii de stiinta proeminenti, profesori, CEO din top Fortune 500, judecatori, senatori si miliardari”.

Printre personalitatile care au obtinut in copilarie rezultate remarcabile si au participat la programul de identificare si sprijin al copiilor supradotati se numara matematicienii Terence Tao si Lenhard Ng, Mark Zuckerberg, Sergey Brin (co-fondator Google) si artista Stefani Germanotta (Lady Gaga).

Abilitatile spatiale din copilarie sunt asociate cu un nivel ridicat de creativitate stiintifica si tehnologica la maturitate

Elevii care au rezultate neimpresionante la matematica sau testele de abilitati verbale, dar au abilitati spatiale ridicate sunt cei care devin deseori ingineri, arhitecti sau chirurgi exceptionali.

Traseul educational accelerat al copiilor supradotati este benefic pe termen lung pentru performanta lor profesionala

Desi multi parinti si profesori considera ca din punct de vedere social si emotional, copiii supradotati care „sar” peste clase au de pierdut, studiul arata ca acei copii care au avut acces mai repede la educatia superioara au avut rezultate mai bune la maturitate decat copiii supradotati care au parcurs traseul educational in ritmul normal. Copiii supradotati care au ajuns mai repede la liceu sau facultate au avut o probabilitate mai mare cu 60% de a obtine doctoratul si o probabilitate de doua ori mai mare de a obtine doctoratul in domeniul STEM decat copiii care nu au avut ocazia de a parcurge etapele educationale mai rapid. Autorii studiului arata ca accelerarea educatiei copiilor supradotati nu implica un cost suplimentar: acesti copii nu au nevoie de ceva special sau inovator, ci doar de acces mai rapid la informatiile care sunt disponibile studentilor si elevilor mai mari.

Alti specialisti arata ca folosirea testelor standardizate pentru a masura nivelul de inteligenta al copiilor nu este neaparat o modalitate sigura de a gasi copiii supradotati. Rezultatele copiilor la un test de abilitati matematice sau verbale depind si de alti factori in afara de inteligenta, precum starea emotionala, motivatia sau contextul social in care se afla.

In plus, ramane intrebarea referitoare la cauzele pentru care nu toti copiii supradotati ajung sa aiba succes la maturitate. Inteligenta nu poate fi singurul factor care influenteaza sansele de succes si performanta ridicata la maturitate. Conteaza si motivatia, trasaturile de personalitate (precum constiinciozitatea), curiozitatea si abilitatea de a face fata stresului si mediul social in care creste copilul (familia, relatiile cu colegii, scoala etc.).

Cum isi pot ajuta parintii copiii sa isi puna in valoare intregul potential intelectual?

  • Evita etichetarile copilului in functie de rezultatele la testele de inteligenta – atat rezultatele ridicate, cat si cele scazute, pot descreste motivatia copilului pentru invatare.
  • Chiar daca ai un copil cu o inteligenta ridicata, incurajeaza-i o mentalitate flexibila, bazata pe convingerea ca prin efort, isi poate imbunatati abilitatile intelectuale.
  • Evita sa il etichetezi ca fiind supradotat pe copil – aceasta eticheta vine cu o povara emotionala mare pentru copii.
  • Acorda atentie intereselor puternice si abilitatilor copilului tau si ofera-i ocazii de a le aprofunda.

Sursa: Nature.com


*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu