characters characters

1/19 - Tipuri de comunicare
Clasa a IV-a    Romana

20 decembrie 2013   
Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:

  • Sa identifice titlul si autorul unui text literar.
    (Exemplu 1: spune titlul şi autorul unui text literar atunci cand acestea sunt scrise la inceputul textului ;Exemplu 2: identifica titlul şi autorul unui fragment citat, atunci cand acestea sunt consemnate la sfarşitul textului);
  • Sa analizeze ilustratiile si sa sesiseze legatura dintre ilustratii, titlul si continutul textului.
    (Exemplu 1 observa ca ilustratiile surprind aspectele esentiale prezentate in text. si leordoneaza in ordinea derularii faptelor prezentate in text; Exemplu 2: povesteste textul cu ajutorul ilustratiilor);
  • Sa citeasca in mod constient, corect, fluent, si expresiv un text cunoscut.
    (Exemplu: intr-un ritm al citirii cursiv, pronunta corect cuvintele, cu respectarea semnelor de punctuatie si reuseste sa descrie, cu cuvinte proprii, continutul textului);
  • Sa integreze cuvintele noi din textul citit in enunturi proprii.
    (Exemplu: foloseste cuvintele noi, fie in povestirea textului sau in exercitii, fie in vorbirea cotidiana cu parintii sau prietenii);
  • Sa recunoasca personajele dintr-un text.
    (Exemplu: identifica personajele principale şi personajele secundare, personajele pozitive si personajele negative, precum si trasaturile morale si/sau fizice ale personajelor din textul dat);
  • Sa delimiteze textul in fragmente logice, apoi sa extraga ideile principale.
    (Exemplu: imparte textul in fragmente logice, fara a-l faramita excesiv, urmarind unitatea fragmentului in cadrul textului);
  • Sa povesteasca oral si in scris fragmente din textul dat.
    (Exemplu 1: respecta ordinea in care s-au derulat faptele, surprinde aspecte esentiale; Exemplu 2: foloseste vorbirea indirecta, utilizand cuvinte şi expresii noi intalnite in text, Exemplul 3: detine corectitudinea exprimarii, ritmul şi expresivitatea vorbirii, precum şi corectitudinea scrierii).
  • Sa-si exprime opiniile pro si contra legate de un fapt, o intamplare, o atitudine a unui persoane sau a unui personaj din textele citite.
    (Exemplu: Este obisnuit sa-si argumenteze raspunsurile, folosind expresiile:„A procedat corect pentru ca…/Nu a procedat corect pentru ca…/cred ca ar fi trebuit sa.../Cred ca…/sunt de parere ca.../consider ca...”);
  • Sa ilustreze mesajul unui text prin desen.
    (Exemplu: surprinde elementelor importante, semnificative prezentate in text);
  • Sa utilizeze dictionarul pentru a descoperi sensul unor cuvinte date.
    (Exemplu: exerseaza cautarea cuvintelor necunoscute in dictionar, folosind ordinea alfabetica a primei litere din cuvant, apoi dupa cea de-a doua litera a cuvantului si asa mai departe);
  • Sa gaseasca sinonime, antonime si omonime.
    (Exemplu: ofera cel putin cate un exemplu pentru fiecare dintre cele 3);
  • Sa explice utilizarea semnelor de punctuatie intalnite in texte si sa exemplifice contexte asemanatoare de utilizare a aceloraşi semne de punctuatie.
    (Exemplu: in enuntul „Auzi, Patrocle?” spune ca virgula a folosita pentru a delimita o strigare -un substantiv in cazul vocativ-, oferind sialte contexte);
  • Sa foloseasca deprinderile de exprimare orala in alcatuirea unor dialoguri pe teme date.
    (Exemplu: alcatuieste un dialog, folosind formule de salut, de prezentare, de permisiune specifice).

Definitii utile:

Antonimele - sunt cuvinte care au forme diferite si intelesuri opuse (ex: rece-cald ; alb-negru, frumos-urat, harnic-lenes, noapte-zi, etc.).

Sinonimele - sunt cuvinte care au forma diferita si inteles identic sau foarte asemanator (ex: copac-arbore, harnic-muncitor, amuzant-comic-distractiv-haios, etc.). Pot fi intalnite expresii sinonimice cu un cuvant (ex: a fugi - a lua-o la sanatoasa, a o rupe la fuga, a-i sfarai calcaile, a o zbughi).

Omonimele - sunt cuvinte care au aceeasi forma, dar intelesuri diferite (ex :  cos - obiect din nuiele; cerc metalic la jocul de baschet; canal de evacuare a fumului; formatiune acneeica a pielii)

 

Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:

  • Sa transforme un text dialogat in text narativ ( Pentru a realiza cu succes acest lucru, copilul transforma vorbirea directa in vorbire indirecta, prin folosirea pronumelor şi verbelor la persoana a treia.
    Exemplu:
    a)
    vorbire directa:
    – Cat ai dat pe incaltari? intreba sfios Iepurele.
    – Doi galbeni, cat sa dau? ii raspunse fudul ogarul.( Calin Gruia, Ciubotelele ogarului)
    b)
    transformarea vorbirii directe in vorbire indirecta:
    Sfios, Iepurele l-a intrebat pe ogar cat au costat incaltarile, iar ogarul a raspuns mandru ca a dat pe ele doi galbeni).

Comentează:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Fără foto
    Da...    21.01.2016 - 17:25
    Am cautat ceva....si am gasit altceva.Multumesc....pentru nimic:(