characters characters

6/19 - Substantivul
Clasa a IV-a    Romana

23 decembrie 2013    |   6 vizualizări
Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul :

  • Sa recunoasca substantivele dintr-un text dat.
    (Exemplu: identifica toate substantivele dintr-un text scurt);
  •  Sa specifice ce anume denumeste fiecare dintre substantivele identificate.
    (Exemplu: spune, in fiecare caz in parte, ca substantivul denumeste: un lucru, o fiinta, o insusire un fenomen al naturii);
  • Sa defineasca substantivul.
    (Exemplu: spune ca substantivul denumeste, adica da un nume fiintelor, lucrurilor, fenomenelor naturii, insusirilor, starilor sufletesti, actiuni);
  • Sa exemplifice substantive care denumesc fiinte, lucruri, fenomene ale naturii, insusiri, stari sufletesti sau actiuni.
    (Exemplu: ofera exemple pentru fiecare categorie: fluture, caiet, polei, frumusete, bucurie alergare);
  • Sa identifice substantivele proprii si substantivele comune dintr-un text dat.
    (Exemplu: spune ca substantivul casa este substantiv comun si sunstantivul Dunarea este substantiv propriu.);
  • Sa identifice forma de singular sau de plural a unor substantive date.
    (Exemplu: ofera forma corecta de plural a substantivului seara-seri sau forma corecta de singular a substantivului curti- curte)
  • Sa specifice genul unor substantive, anlizand forma de singular si de plural a acestora.
    (Exemplu: un cal – doi cai genul masculin; o pagina – doua pagini genul feminin; un tablou – doua tablouri genul neutru);
  • Sa analizeze substantive, specificand urmatoarele categorii gramaticale: felul, genul si numarul substantivelor.
    (Exemplu: copac – subst. comun, genul masculin, numarul singular; ghivece – subst. comun, genul neutru, nr. plural; flori – subst. comun, genul feminin, numarul plural. Stie ca la substantivele proprii nu se specifica categoriile gramaticale gen si numar: Romania – subst. propriu).
  • Sa scrie corect unele substantive.
    (Exemple: substantivele proprii, care se scriu cu litera initiala mare: Azor, Carpati, Amintiri din copilarie; substantive care se scriu cu consoana sau vocala dubla: idee, alee, copii, fii, zoologie, alcool, accident; substantivele proprii in cazul genitiv: cartea lui Andrei, cartea Mariei);
  • Sa specifice functia indeplinita in propozitie.
    (functia sintactica) a substantivelor(Exemplu:subiect-: Lizuca a plecat tarziu siparte secundara de propozitie- Ea a plecat cu Patrocle).

 

Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:

  • Sa scrie corect unele substantivecompuse, cu cratima sau fara cratima.
    (Exemplu: Alba-ca-Zapada, Stefan-Voda, zgarie-nori, vita-de-vie, Targu Mures, Anul Nou, bunavointa,
  • Sa redacteze compuneri gramaticale, respectand anumite conditii impuse.
    (Exemplu: Alcatuieste o compunere gramaticala in care se gasesc cel putin cinci substantive proprii si cel putin zece substantive comune, de genul neutru).

Comentează:
7 comentarii

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Fără foto
    Valy    29.01.2024 - 22:16
    Mai trebuie ce va
  • Fără foto
    Cristina    03.02.2019 - 23:00
    Multumesc
  • Fără foto
    Gabi Bou    28.02.2018 - 07:41
    Mulțumesc mesi
  • Fără foto
    merge ms    10.12.2017 - 13:17
    merge ms
  • Fără foto
    constantin carmen    07.12.2016 - 18:21
    multumim pentru ajutorul dat parintilor
  • Fără foto
    Catalin    08.03.2016 - 13:48
    Multumim pt. ajutor
  • Fără foto
    Felicia    15.12.2015 - 20:46
    Multumim pentru ajutor.