characters characters

13/19 - Subiectul si predicatul
Clasa a IV-a    Romana

23 decembrie 2013   
Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul :

  • Sa defineasca partile principale de propozitie.
    (Exemplu 1: Partile principale de propozitie sunt partile care nu pot lipsi dintr-o propozitie, deoarece fara ele comunicarea nu are inteles. Acestea nu determina alte cuvinte din propozitie. Exemplu 2: In comunicarea „Lebada alba si gratioasa trece lin pe luciul lacului.” cuvintele „lebada trece” care reprezinta subiectul si predicatul propozitiei);
  • Sa dea exemple de propozitii simple.
    (Exemplu: „Lizuca tace.” sau „Adie vantul.”);
  • Sa defineasca subiectul.
    (Exemplu: defineste subiectul ca fiind partea principala de propozitie care arata despre cine se vorbeste in propozitie);
  • Sa defineasca predicatul verbal.
    (Exemplu:defineste predicatul verbal ca fiind partea principala de propozitie care arata ce face subiectul sau ce se spune despre subiect);
  • Sa recunoasca subiectele si predicatele in enunturi date.
    (Exemplu: subliniaza cu verde subiectele si cu albastru predicatele din urmatorul text: „ Cocosul se trezeste dis-de-dimineata. Cantecul lui rasuna indelung. Gainile coboara agale in curte. Ele asteapta grauntele. Mai scormonesc ici-colo dupa viermisori si rame.”);
  • Sa utilizeze intrebarile corespunzatoare pentru identificarea subiectului si predicatului in propozitii date.
    (Exemplu: Pentru identificarea subiectului folosesc intrebarile „cine?”, „ce?”sau „despre cine se vorbeste in propozitie?” adresata predicatului. Pentru a identifica predicatul verbal copilul va folosi intrebarea „ce face?” adresata subiectului. Exemplu: In propozitia „Cantecul lui rasuna indelung.”, pentru a afla subiectul copilul va intreba: „Ce rasuna? – cantecul”, iar pentru a afla predicatul copilul intreaba „Ce face cantecul? – rasuna”.);
  • Sa realizeze acordul gramatical corect intre subiect si predicat.
    (Exemplu de exercitiu: Gaseste forma potrivita a cuvintelor din paranteze:„ (Infloreste) lalelele in curtea Ioanei. Pasarile ( se intoarce) la cuiburile lor. Stoluri de cocori (trece) pe deasupra curtii noastre .Randunica (vor reveni) la cuibul ei.);
  • Sa alcatuiasca propozitii in care acelasi cuvant sa fie subiect sau parte secundara de propozitie.
    (Exemplu: a) subiect – Mihai Eminescu a scris poezia „Somnoroase pasarele.”; b) parte secundara de propozitie – Ion Creanga a scris „Amintiri din copilarie”indemnat de Mihai Eminescu.);
  • Sa recunoasca partile de vorbire prin care sunt exprimate subiectul (substantiv si pronume personal) si predicatul verbal (verb).
    (Exemplu: substantiv – Copiii merg la scoala; pronume – Ei se plimba cu barca pe lac.);
  • Sa analizeze sintactic si morfologic partile principale de propozitie din enunturi date. (Exemplu: Se da propozitia „Lebada trecea pe ape.”
    a) Subiectul este cuvantul „lebada” , exprimat prin substantiv comun, genul feminin, numarul singular.
    b) Predicatul este „trece”, exprimat prin verb, la timpul trecut, persoana a III-a, numarul singular.);
  • Sa alcatuiasca propozitii dupa scheme simple.
    (Exemple: a) S ps P - Sora Mariei canta; b) S P ps - Bunica soseste la noi.(unde P este predicatul, S este subiectul,iar ps este parte secundara de propozitie).

 

Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:

  • Sa recunoasca si sa analizeze subiectele multiple (Exemplu: Eu, tu, si Ovidiu mergem in parc. Subiectul multiplu este „ eu, tu, si Ovidiu”, exprimat prin pronumele personal „eu”(persoana I, numarul singular), pronumele personal „tu” (persoana a II-a, numarul singular) si substantivul propriu Ovidiu.);
  • Sa alcatuiasca enunturi in care subiectele sa fie exprimate prin numeral sau verb (Exemplu: numeral – Patru urmeaza dupa trei.; verb – A citi o carte este bucuria mea cea mai mare.);
  • Sa alcatuiasca propozitii dupa scheme cu un grad de complexitate mai mare (Exemplu: ps + P + ps + S + ps + ps   - La noi au venit cu trenul prietenii buni de la Brasov. Unde P este predicatul, S este subiectul, ps este parte secundara de propozitie, iar p este pronume, v verb, sp substantiv propriu, sc substantiv comun si a adjectiv).

Comentează:
6 comentarii

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Fără foto
    Rades    11.02.2019 - 16:20
    cam prea mult de citit , poti face un rezumat o să îmi ia ceva timp sã citesc
  • Fără foto
    elena popa    12.12.2016 - 18:00
    sunt profesoara foarte buna dar nu este bun aicea
  • Fără foto
    elena coceoorvei    12.12.2016 - 17:58
    nu este bun de invatat
  • Fără foto
    yeeeeee    14.04.2016 - 10:27
    n-am prea inteles nimic...
  • Fără foto
    gherghel diana adriana    08.12.2015 - 14:15
    va multumim
  • Fără foto
    denisa    29.09.2015 - 14:33
    Va multumim mai aşteptăm si altele.