characters characters

9/19 - Personajul literar
Clasa a IV-a    Romana

23 decembrie 2013   
Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:

  • Sa deosebeasca personajele principale de cele secundare intr-un text narativ.
    (Exemplu: indica personajele principale si cele secundare dintr-un text citit la prima vedere);
  • Sa distinga, intr-o poveste, personajele reale de cele imaginare/fantastice.
    (Exemplu: in povestea „Praslea ce Voinic si merele de aur” de P Ispirescu, Praslea cel Voinic este un personaj real, iar Zmeul este un personaj imaginar);
  • Sa citeasca pe roluri un text cunoscut, distingand replicile fiecarui personaj.
    (Exemplu: exerseaza citirea pe roluri a unei secvente dialogate din textul narativ, cu respectarea intonatiei, mimicii si gesticii personajului) ;
  • Sa recunoasca personajele din lecturile citite, atunci cand sunt enuntate trasaturi ale acestora.
    (Exemplu:„Care este baiatul neascultator care a plecat la scaldat cand mama avea mai multa nevoie de el?”);
  • Sa caracterizeze oral un personaj, identificand trasaturile morale si fizice ale acestuia.
    (Exemplu: copilul nu se rezuma numai la enuntarea trasaturilor morale ale personajelor ci argumenteaza trasaturile enuntate, povestind faptele si intamplarile din care acestea reies).
  • Sa exprime propria parere fata de comportamentul unor personaje.
    (Exemplu: sustine parerile proprii cu argumente pro si contra unor fapte ale personajelor vizate. Utilizeaza enunturi afirmative si negative precum si formule de tipul de tipul „daca ... atunci”, „ca urmare a... „ etc.);
  • Sa scrie compuneri, respectand regulile de caracterizare ale unui personaj si cerintele realizarii unei compuneri.
    (Exemplu: are in vedere exprimarea scrisa care trebuie sa fie corecta, coerenta, nuantata si concisa, argumenteaza trasaturile personajului, respecta partile unei compuneri, respecta normele de punctuatie si regulile ortografice).

Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:

  • Sa recunoasca, intr-un text narativ din lectura suplimentara, personaje episodice sau personaje colective.
    (Exemplu 1:Personajele episodice sunt cele care apar sporadic pe parcursul lecturarii textului literar. Exemplu: in textul narativ „Dumbrava Minunata” de M. Sadoveanu Sfanta Miercuri sau Sora-Soarelui sunt personaje episodice. Exemplu 2:Personajele colective sunt reprezentate in opera literara de grupuri de oameni fara nume proprii, fiind reprezentati printr-un singur substantiv. Exemplu: tatarii din legenda „Stejarul din Borzesti” de Eusebiu Camilar).

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu