characters characters

12/19 - Numeralul
Clasa a IV-a    Romana

23 decembrie 2013   
Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul: 

  • Sa recunoasca numeralele in texte literare cunoscute.
    (Exemplu:„Dupa trei saptamani au iesit niste pui draguti, parca erau sapte gogosi de matase.”);
  • Sa defineasca numeralul.
    (Exemplu:defineste numeralul ca fiind partea de vorbire care exprima un numar sau numarul obiectelor):
  • Sa grupeze numeralele dupa felul lor.
    (Exemplu 1: numerale care exprima un numar: trei, cinci, douazeci; Exemplu 2: numerale care exprima numarul obiectelor: trei iezi, cinci degete, sapte pitici; Exemplu 3: numerale care indica ordinea: primul, al treilea, al cincilea, ultimul);
  • Sa completeze texte lacunare cu numeralele potrivite.
    (Exemplu: Familia noastra este compusa din .............. membri. Eu sunt ................. copil al parintilor mei. Am ............ bunici, .................matusi, ....................... unchi si .......................... veri.);
  • Sa scrie corect numerale ordinale, utilizand cifrele romane.
    (Exemplu: volumul al II-lea, clasa a VIII-a, secolul al XXI-lea);
  • Sa pronunte si sa scrie corect numeralele cardinale compuse.
    (Exemplu: paisprezece, saisprezece, optsprezece, douazeci si unu, o suta patruzeci si cinci etc);
  • Sa realizeze corect acordul in gen al unor numerale (unu, doi, doisprezece, primul, ultimul) cu substantivul pe care il insoteste.
    (Exemplu: doi copaci, doua flori, un copil, o fata, doisprezece soricei, douasprezece ore (corect e ora douasprezece si nu ora doisprezece);
  • Sa transforme numerale cardinale in numerale ordinale ,fara a folosi terminologia specifica.
    (Exemplu: unu – primul, una - prima, doi – al doilea, trei – al treilea sau a treia, nouasprezece – al nouasprezecelea sau a nouasprezecea);
  • Sa redacteze compuneri gramaticale folosind numerale (Atentie: Compunerile gramaticale vor respecta criteriile de realizare ale unei compuneri obisnuite).

Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:

  • Sa redacteze compuneri gramaticale folosind numerale;
    Compunerea gramaticala va respecta criteriile de realizare ale unei compuneri obisnuite: va avea cele trei parti ale unei compuneri(introducere, cuprins si incheiere), exprimarea va fi corecta si clara, se va respecta tema si conditiile impuse initial, va avea un plan de idei pentru redactare, se va avea in vedere asezarea corecta in pagina caietului, scrisul lizibil si ordonat, respectarea normelor de ortografie si punctuatie.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu