characters characters

11/23 - Cuvantul si sunetul
Grupa mare    Limba si comunicare

16 decembrie 2013   
1. Identifica cu greutate sunetul final cand acesta este:
- o vocala precedata de o consoana (Exemplu: sunetul final din cuvantul case nu este E, ci consoana S (aceasta fiind mai sonora si mai usor de sesizat) sau
- o consoana muta precedata de o consoana sonora (spune ca in cuvantul corn sunetul final este R, nu N (care fiind o consoana muta este mai greu de receptat).

Ce poti face ca parinte

  • Perfectionarea auzului fonematic are loc atunci cand copilul beneficiaza de modele corecte de pronuntare cuvintelor. Ca parinte, tu esti cel mai indicat model. Ai grija ca pronuntia ta sa fie clara, completa. Pronunta sonor consoanele mute de la finalul cuvintelor (ex: n din corn sau somn, m din dorm) si in general pronunta clar sunetele de la finalul cuvintelor.
  • Si pentru ca identificarea sunetulul initial din cuvant se realizeaza mai usor decat a sunetului final, atunci cand va jucati cu sunetele poti insista mai mult pe aceasta parte mai dificila pentru copilul tau. Faceti analiza fonematica a cuvantului, adica despartirea lui in sunete. Pronunta cuvantul pe sunete, accentuand fiecare sunet in parte, apoi pronunta cuvantul legat, reintregit, dar cu aceeasi sonoritate de la inceput la sfasit, lugind putin fircare sunet (corn - c, o, r, n – corn). Poti sa ii oferi exemple de cuvinte, in context dat, pronuntate gresit in mod intentionat, iar el sa sesizeze greseala si sa ofere varianta corecta (tu spui: Mi-e somn. Vreau sa dorn. copilul tau face corectia: nu dorn, ci dorm; tu spui: Tu ce vinzi? Eu vant masini, copilul tau face corectia: nu vant, ci vand).


2. Are tendinta de „inventa” sunete noi prin alipirea vocalei la consoana alaturata (Exemplu: spune ca in cuvantul taţi, sunetul final este ti, ca grasi se termina cu sunetul si, ca verzi se termin cu sunetul zi) sau a semivocalei la vocala langa care acesta sta. (Exemplu: spune ca in cuvantul oaie sunetul final este ie sau ca sunetul intial din iepure este ie)

Ce poti face ca parinte

  • Vocalele si semivocalele sunt mai dificil de reperat in cuvant. Mai ales intr-un cuvant unde avem grup de vocale si semivocale marginite de consoane (ex: ploaie, vioara, leoaica, oaie).
  • Dezvolta capacitatea de receptare a vocalelor la copilul tau prin jocuri de exemplificare de cuvinte ce au in componenta vocalele: a, e, i, o, u, ă, indiferent de pozitia acestora in cuvant: al inceput, in interior sau la final. (ex: Da exemple de cuvinte care contin sunetul U, cuvinte in care se aude sunetul U!). Puteti da pe rand cate un exemplu, pentru a te implica si tu in joc. Nu-i solicita copilului sa spuna pozitia vocalei in cuvant. Este suficient daca a reperat-o doar, exersandu-si astfel auzul fonematic.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu