characters characters

5/19 - Compunerea cu inceput sau sfarsit dat
Clasa a IV-a    Romana

23 decembrie 2013   
Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:

  • Sa elaboreze planul unei compuneri cu inceput dat sau cu sfarsit dat.
    (Exemplu: La redactarea planului unei compuneri copilul surprinde aspectele esentiale ce urmeaza a fi dezvoltate, fara descrierea amanuntelor);
  • Sa redacteze compuneri cu inceput sau sfarsit dat, pe baza unui plan de idei.
    (Exemplu: redacteaza o compunere care are un plan de idei si inceputul sau sfarsitul dat);
  • Sa redacteze toate cele trei parti ale unei compuneri: introducere, cuprins si incheiere.
    (Exemplu: in introducere specifica timpul, locul si personajele care participa la actiune; in cuprins prezinta derularea intamplarilor, faptelor sau evenimentelor, in ordinea in care acestea s-au derulat; in incheiere specifica modul in care intamplarea sau evenimentul prezentat s-a sfarsit, concluziile si invatamintele care pot fi desprinse din faptele respective, parerile si sentimentele personale privitoare la evenimentele prezentate.);
  • Sa enunte criteriile de analiza ale unei compuneri in scopul evaluarii sau autoevaluarii acesteia.
    (Exemplu: In analiza unei compuneri are in vedere: respectarea temei, existenta celor trei parti ale unei compuneri, exprimarea scrisa care trebuie sa fie corecta, clara, nuantata, aspectul scrisului, asezarea corespunzatoare in pagina caietului a textului redactat, respectarea normelor de ortografie si folosirea corecta a semnelor de punctuatie);
  • Sa formuleze opinii referitoare la modul de redactare a compunerilor si de prezentare a acestora de catre colegii de clasa.
    (Exemplu: Copilul realizeaza analiza compunerii unui alt coleg, prin prisma criteriilor de evaluare stabilite anterior);
  • Sa utilizeze corect semnele de punctuatie in cadrul compunerii.
    (Exemplu: Dupa finalizarea redactarii compunerii, urmeaza etapa de autoverificare a corectitudinii punctuatiei si ortografiei si remediaza eventualele lipsuri);
  • Sa respecte normele orografice in compunerile redactate.
    (Exemplu: scrie corect cuvintele, fara omisiuni, adaugiri, inversiuni de litere)
  • Sa utilizeze, ca sursa de inspiratie pentru compuneri, fapte, intamplari, cuvinte si expresii intalnite in lectura particulara.
    (Exemplu: copilul valorifica in compuneri cuvinte si expresii artistice intalnite in texte, in special a celor lirice).


Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:

  • Sa redacteze texte descriptive, cu inceput sau sfarsit dat, in care exprimarea sa fie corecta si clara, dar mai ales nuantata si expresiva.
    (Exemplu: da dovada de originalitate, creativitate si un simt artistic deosebit; utilizeaza o multitudine de expresii artistice: epitete, comparatii, metafore, repetitii).

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu